Het nieuwe scherm in de Switch Oled maakt een enorm verschil
Reviews

Het nieuwe scherm in de Switch Oled maakt een enorm verschil

Verbeterde versies voor Nintendo-handhelds is niets nieuws. Vanaf de Game Boy verschenen er al updates met soms hele handige en soms ook weinig nuttige verbeteringen. Met de Switch Oled zet Nintendo deze strategie door, waardoor de eeuwige vraag ‘Heb ik deze upgrade nodig?’ bij veel Switch-gamers wederom op komt borrelen. We hebben de console uitgebreid getest en zetten alle belangrijke dingen die je moet weten op een rijtje om te bepalen of je deze console in huis moet halen.

Mocht je het gemist hebben, in onze hands-on preview van augustus hebben we al onze eerste impressies gedeeld over de Switch Oled. We gaan in deze review nog wat dieper in op de verbeteringen. 

Chic scherm

Nu we een stuk langer zelf de Switch Oled hebben kunnen testen, blijft het nieuwe scherm indruk maken. Bij elke game die je opstart is het weer een pleziertje om te ontdekken hoe de graphics beter uit de verf komen dankzij het oled-scherm. Vanaf de eerste opstart staat er wel een Auto Brightness aan die moet worden uitgeschakeld om de voordelen van oled te ervaren. Vooral games met een donkere artstyle zoals Hollow Knight of Metroid Dread laten zien wat voor contrast en diepe zwarten de Switch Oled kan bieden.

Er zijn twee instellingen aanwezig voor de kleurintensiteit van het scherm: Hoog en Standaard. In eerste instantie staat de Switch Oled ingesteld op Hoog, wat vooral bij de kleurrijke Nintendo-games als Super Mario Odyssey of Mario Kart 8: Deluxe voor een spetterend resultaat zorgt. De standaard instelling geeft een iets neutraler kleurenprofiel, maar wij lieten de instelling het liefst op Hoog staan. De kijkhoek van het scherm is overigens stukken beter bij de Switch Oled, wat bij multiplayerpotjes in table top-modus wel erg handig is.

©GMRimport

In zonlicht presteert dit scherm niet veel beter dan zijn voorgangers. Zelfs met de hoogste helderheid is het met fel zonlicht een opgave om alles te kunnen zien, wat overigens ook bij smartphones en oled-tv’s een blijvend probleem is. Voor de vakantiegangers die aan het strand willen gamen gaat de Switch Oled helaas dus geen verbetering bieden.

De grootte van het scherm maakt wel een degelijk verschil. Het is aangenaam om gebruik te kunnen maken van het grotere 7 inch-scherm in plaats van 6,2 inch op de originele Switch. Het klinkt misschien als een klein verschil, maar vooral bij games waar er veel op het scherm gebeurt of met veel kleine UI-elementen, is het handig om meer schermruimte tot je beschikking te hebben. Het blijft toch wel jammer dat de games niet op een hogere resolutie draaien, omdat de karteltjes van de maximaal 720p-resolutie met het nieuwe scherm net iets meer opvallen.

©GMRimport

Burn-in?

Oled-schermen zijn gevoelig voor burn-in; restanten van elementen op het scherm die zichtbaar blijven ook als er iets anders wordt afgebeeld. In onze test van grofweg een week hebben we lang niet genoeg tijd gehad om hier ook maar een beetje last van te hebben, maar voor alle huidige oled-schermen geldt hetzelfde: laat niet urenlang hetzelfde scherm staan en zorg dat de slaapstand en optie ‘Schermbeveiliging’ aanstaat. We kunnen waarschijnlijk pas over een aantal maanden, of zelfs jaren zeggen of de Switch Oled last heeft van burn-in, maar de ingebouwde vangnetten zorgen er ongetwijfeld voor dat weinig gamers hier last van krijgen. 

©GMRimport

 Klein, maar fijn 

De Switch Oled is voorzien van speakers met 'verbeterde audio', maar wat er nou daadwerkelijk verbeterd is, blijft onduidelijk. De positie van de speakers is wat aangepast en ook zijn de speakergleuven iets breder. Alleen als we een originele Switch erbij pakken en identieke geluiden afspelen op beide apparaten, wordt duidelijk dat er een minimale verbetering in de kwaliteit van het geluid aanwezig is.

Een andere upgrade met weinig impact, is de grotere interne opslagruimte. In plaats van 32GB is nu 64GB aanwezig. Switch-games zijn vaak een stuk kleiner dan Xbox- of PlayStation-bonken (Metroid Dread blijkt maar 4,1 GB te zijn bijvoorbeeld), maar de meeste Switch-gebruikers hebben alsnog een extra SD-kaartje nodig. De batterij in de Switch Oled biedt nagenoeg evenveel speelplezier op een volle accu als de geüpdatete Switch uit 2019, maar de precieze speeltijd is natuurlijk afhankelijk van de game en helderheid.

©GMRimport

Premium feel

Verder is het materiaal van de behuizing van plastic aangepast naar iets dat meer aanvoelt als metaal. Samen met de glossy finish op de voorkant en natuurlijk het grotere scherm geeft dit de Switch een iets meer premium gevoel. Wel opmerkelijk is dat de Switch Oled iets breder is dan de originele Switch. We hebben de console in meerdere hoesjes gehesen en constateerden dat dit niet voor problemen gaat zorgen. Misschien dat specifieke grips niet meer compatibel zijn met de Switch Oled, maar verder maakt het weinig uit.

Het dock heeft ook de iets meer premium feel vergeleken dankzij de glossy finish aan de binnenkant en een verfijnd ontwerp. Naast de PlayStation 5 en Xbox Series X ziet de console er ook iets strakker uit vergeleken met de oorspronkelijke hoekige dock. De nieuwe netwerkaansluiting werkt verder zoals verwacht en doet niets anders dan de dongle die je eventueel al had liggen. Een kleine aanpassing die wij wel prettig vonden is de mogelijkheid om het achterste klepje helemaal weg te halen. Vooral als je de Switch vaak verplaatst, is het hierdoor minder priegelen met kabels. 

©GMRimport

Uiteindelijk is de Switch Oled de beste versie van de Switch tot nu toe. Het oled-scherm geeft elke game een visuele boost en de verfijningen in de behuizing en het dock zorgen voor een systeem dat luxer aanvoelt. Feit blijft wel dat de verbeteringen bijna alleen invloed hebben op spelers die de console in handheldmodus gebruiken. Voor gamers die hun eerste Switch gaan kopen, is het zonder twijfel aan te raden om voor de Switch Oled te gaan, ondanks het hogere prijskaartje. Voor huidige Switch-eigenaren is het een iets moeilijkere kwestie en is het afhankelijk van of je nog een mooi bedrag voor je huidige console kan krijgen. Het is jammer dat er (voorlopig) geen Switch Pro op de markt komt, maar gelukkig is er wel genoeg om van te houden bij de Switch Oled.

De Nintendo Switch Oled is vanaf 8 oktober beschikbaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!