De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers
Reviews

De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers

Het was een paar weken geleden een pijnlijk moment voor Nintendo-fans die reikhalzend uitkeken naar een Switch Pro. De vele geruchten deden vermoeden dat er een behoorlijke upgrade aan zat te komen met onder andere 4k-graphics, maar in plaats daarvan werd een oled-versie van de Nintendo Switch aangekondigd. Gamer.nl ging afgelopen week langs bij Nintendo voor een uitgebreide hands-on om te achterhalen of dit nieuwe model alsnog de moeite waard is.

Voor deze hands-on mocht helaas geen eigen beeldmateriaal worden gemaakt.

De belangrijkste vernieuwing valt direct op: het vernieuwde scherm. De grotere afmeting (7 inch ten opzichte van 6,2 inch) en de kleinere bezel daaromheen geeft de Switch plots een moderne uitstraling die doet denken aan de eerste keer dat we een PlayStation Vita of recente smartphone oppakten. Wat niet erg duidelijk werd in de trailer en afbeeldingen, is dat de voorkant van de Switch een glossy afwerking heeft. Dat zorgt ervoor dat het scherm iets meer wordt geïntegreerd in het ontwerp van de console.  

©GMRimport

Oh, oled! 

In dezelfde eerste seconden met de Switch Oled wordt meteen duidelijk hoeveel beter het vernieuwde scherm daadwerkelijk is. De kleuren zijn vele malen zuiverder en de verbeterde helderheid trekt de speler nog meer in de game. Uitgesproken, kleurrijke games als Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe demonstreren uitstekend hoe een oled-scherm fellere kleuren en sterk contrast kan afbeelden. Vooral toen we een normale Switch erbij pakten werd duidelijk hoe groot het verschil is: het beeld van het oude model is veel fletser en donkerder.

Ook de kijkhoek van het nieuwe scherm is vele malen beter dan die van de Switch. Vanuit praktisch elke hoek is het scherm nog goed te zien, zonder weerspiegelingen of vervormingen in het beeld, wat voor een potje multiplayer in tabletopmodus geen overbodige luxe is. Op voorhand waren we een beetje bang voor de 720p-resolutie die nu op een groter schermoppervlak wordt vertoond en de beter zichtbare pixels als resultaat. De pixels zijn logischerwijs inderdaad iets beter zichtbaar, maar dit heeft uiteindelijk weinig effect op de algehele presentatie. 

Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade

-

©GMRimport

Een nieuwe standaard 

Een wat minder substantiële verandering is toegepast op de standaard van de Switch. Elke eigenaar van het huidige model weet dat de kleine standaard niet heel erg stabiel is en af en toe zelfs eruit floept. Om dit op te lossen, wordt de volledige breedte van de console benut. We hadden verwacht dat hier een kliksysteem werd gebruikt, zoals bij de DS of 3DS, zodat er een paar posities gebruikt kunnen worden. In plaats daarvan zijn er behoorlijk sterke scharnieren aanwezig, die in elke positie kunnen worden gepositioneerd.

De standaard kan bijna 180 graden worden gedraaid, waardoor je een fijne positie kunt gebruiken om op de Switch te spelen wanneer je bijvoorbeeld aan tafel of in een vliegtuig zit. Om grip te houden zijn er kleine rubbertjes onderaan de console geplaatst. De nieuwe standaard werkt goed en verbetert duidelijk het ontwerp van het origineel. De vraag is alleen of de scharnieren ook na twee of drie jaar nog even stevig zijn. 

©GMRimport

Minimale metamorfose 

Een van de verbeteringen is volgens Nintendo doorgevoerd in de speakers van het systeem. Deze zijn nu iets breder en iets lager op de handheld geplaatst en moeten een beter stereo-effect kunnen produceren. Tijdens onze test konden we weinig verschil merken met de oorspronkelijke Switch. Misschien dat het verschil beter uit de verf komt bij een langere speelsessie, maar vooralsnog lijkt er voor een gemiddeld oor weinig veranderd.

Verder kwamen we ook wat andere wijzigingen tegen in de behuizing van de Switch. Elementen als de volumeknopjes, een rooster voor ventilatie en het klepje voor de cartridge zijn net even anders. Opvallend genoeg is de Switch Oled verder een fractie breder dan de reguliere Switch. Het gaat hier vermoedelijk om minder dan een centimeter, waardoor bestaande hoesjes nog gewoon gebruikt kunnen worden.

Uiteraard hebben we ook een goede inspectie gedaan van de nieuwe dock die meegeleverd wordt en als het goed is ook los gekocht kan worden. Qua functionaliteit is er weinig anders; een van de usb-poorten heeft plaatsgemaakt voor een ethernet-aansluiting en het achterste klepje is nu los te koppelen voor extra gemak. De binnenkant van de dock bevat extra rubbertjes om de Switch iets comfortabeler neer te zetten. De dock is qua design iets meer verfijnd dan het origineel en heeft aan de binnenkant een soortgelijke zwarte, glossy afwerking als de voorkant van de Switch Oled zelf. Mogelijk voorkomt deze glossy finish ook dat het scherm krassen krijgt, zoals wel eens wil gebeuren met de reguliere Switch, maar dit hebben we vanzelfsprekend niet uitvoerig getest.  

©GMRimport

De Switch Oled biedt niet de vele upgrades waar velen op hadden gehoopt. Toch waren we aangenaam verrast door het verschil dat het nieuwe scherm maakt. De witte versie die wij hebben getest ziet er fraai uit en heeft een frisse uitstraling. Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade, hoewel dit model voor spelers die gamen op de televisie prefereren geen enkel verschil maakt.

De Nintendo Switch (Oled-model) is vanaf 8 oktober beschikbaar. Op die dag komt ook Metroid Dread uit.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error