De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers
Reviews

De Switch Oled biedt een aanzienlijke upgrade voor handheldspelers

Het was een paar weken geleden een pijnlijk moment voor Nintendo-fans die reikhalzend uitkeken naar een Switch Pro. De vele geruchten deden vermoeden dat er een behoorlijke upgrade aan zat te komen met onder andere 4k-graphics, maar in plaats daarvan werd een oled-versie van de Nintendo Switch aangekondigd. Gamer.nl ging afgelopen week langs bij Nintendo voor een uitgebreide hands-on om te achterhalen of dit nieuwe model alsnog de moeite waard is.

Voor deze hands-on mocht helaas geen eigen beeldmateriaal worden gemaakt.

De belangrijkste vernieuwing valt direct op: het vernieuwde scherm. De grotere afmeting (7 inch ten opzichte van 6,2 inch) en de kleinere bezel daaromheen geeft de Switch plots een moderne uitstraling die doet denken aan de eerste keer dat we een PlayStation Vita of recente smartphone oppakten. Wat niet erg duidelijk werd in de trailer en afbeeldingen, is dat de voorkant van de Switch een glossy afwerking heeft. Dat zorgt ervoor dat het scherm iets meer wordt geïntegreerd in het ontwerp van de console.  

©GMRimport

Oh, oled! 

In dezelfde eerste seconden met de Switch Oled wordt meteen duidelijk hoeveel beter het vernieuwde scherm daadwerkelijk is. De kleuren zijn vele malen zuiverder en de verbeterde helderheid trekt de speler nog meer in de game. Uitgesproken, kleurrijke games als Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe demonstreren uitstekend hoe een oled-scherm fellere kleuren en sterk contrast kan afbeelden. Vooral toen we een normale Switch erbij pakten werd duidelijk hoe groot het verschil is: het beeld van het oude model is veel fletser en donkerder.

Ook de kijkhoek van het nieuwe scherm is vele malen beter dan die van de Switch. Vanuit praktisch elke hoek is het scherm nog goed te zien, zonder weerspiegelingen of vervormingen in het beeld, wat voor een potje multiplayer in tabletopmodus geen overbodige luxe is. Op voorhand waren we een beetje bang voor de 720p-resolutie die nu op een groter schermoppervlak wordt vertoond en de beter zichtbare pixels als resultaat. De pixels zijn logischerwijs inderdaad iets beter zichtbaar, maar dit heeft uiteindelijk weinig effect op de algehele presentatie. 

Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade

-

©GMRimport

Een nieuwe standaard 

Een wat minder substantiële verandering is toegepast op de standaard van de Switch. Elke eigenaar van het huidige model weet dat de kleine standaard niet heel erg stabiel is en af en toe zelfs eruit floept. Om dit op te lossen, wordt de volledige breedte van de console benut. We hadden verwacht dat hier een kliksysteem werd gebruikt, zoals bij de DS of 3DS, zodat er een paar posities gebruikt kunnen worden. In plaats daarvan zijn er behoorlijk sterke scharnieren aanwezig, die in elke positie kunnen worden gepositioneerd.

De standaard kan bijna 180 graden worden gedraaid, waardoor je een fijne positie kunt gebruiken om op de Switch te spelen wanneer je bijvoorbeeld aan tafel of in een vliegtuig zit. Om grip te houden zijn er kleine rubbertjes onderaan de console geplaatst. De nieuwe standaard werkt goed en verbetert duidelijk het ontwerp van het origineel. De vraag is alleen of de scharnieren ook na twee of drie jaar nog even stevig zijn. 

©GMRimport

Minimale metamorfose 

Een van de verbeteringen is volgens Nintendo doorgevoerd in de speakers van het systeem. Deze zijn nu iets breder en iets lager op de handheld geplaatst en moeten een beter stereo-effect kunnen produceren. Tijdens onze test konden we weinig verschil merken met de oorspronkelijke Switch. Misschien dat het verschil beter uit de verf komt bij een langere speelsessie, maar vooralsnog lijkt er voor een gemiddeld oor weinig veranderd.

Verder kwamen we ook wat andere wijzigingen tegen in de behuizing van de Switch. Elementen als de volumeknopjes, een rooster voor ventilatie en het klepje voor de cartridge zijn net even anders. Opvallend genoeg is de Switch Oled verder een fractie breder dan de reguliere Switch. Het gaat hier vermoedelijk om minder dan een centimeter, waardoor bestaande hoesjes nog gewoon gebruikt kunnen worden.

Uiteraard hebben we ook een goede inspectie gedaan van de nieuwe dock die meegeleverd wordt en als het goed is ook los gekocht kan worden. Qua functionaliteit is er weinig anders; een van de usb-poorten heeft plaatsgemaakt voor een ethernet-aansluiting en het achterste klepje is nu los te koppelen voor extra gemak. De binnenkant van de dock bevat extra rubbertjes om de Switch iets comfortabeler neer te zetten. De dock is qua design iets meer verfijnd dan het origineel en heeft aan de binnenkant een soortgelijke zwarte, glossy afwerking als de voorkant van de Switch Oled zelf. Mogelijk voorkomt deze glossy finish ook dat het scherm krassen krijgt, zoals wel eens wil gebeuren met de reguliere Switch, maar dit hebben we vanzelfsprekend niet uitvoerig getest.  

©GMRimport

De Switch Oled biedt niet de vele upgrades waar velen op hadden gehoopt. Toch waren we aangenaam verrast door het verschil dat het nieuwe scherm maakt. De witte versie die wij hebben getest ziet er fraai uit en heeft een frisse uitstraling. Switch-eigenaars die veel in handheldmodus spelen hebben ongetwijfeld enorm profijt van de upgrade, hoewel dit model voor spelers die gamen op de televisie prefereren geen enkel verschil maakt.

De Nintendo Switch (Oled-model) is vanaf 8 oktober beschikbaar. Op die dag komt ook Metroid Dread uit.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!