Helft van Nederlandse gamers identificeert zich meer met hun online dan offline persoonlijkheid
Nieuws

Helft van Nederlandse gamers identificeert zich meer met hun online dan offline persoonlijkheid

Nederlandse gamers voelen zich meer thuis als ze aan het gamen zijn, dan bij andere activiteiten. Zo voelen ze zich creatiever, hebben minder stress en gamen helpt bij communicatie en analytisch denken.

Dit artikel is een advertorial van Lenovo. Lees hier wat dat betekent.

Dat blijkt uit een onderzoek van Censuswide, uitgevoerd in opdracht van Lenovo. 65 procent van de ondervraagden voelt zich thuis tijdens het gamen, ten opzichte van 61 procent die zich thuisvoelt bij sociaal contact met familie en vrienden. Meer dan 30 procent van de Nederlandse gamers omschrijft zijn of haar online persoonlijkheid daarnaast als ‘leuk’, ‘fel’, en ‘creatief’, terwijl ze zelf op werk vooral ‘stil’ of ‘serieus’ zijn.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat werkende mensen tijdens het gamen creatiever zijn, minder stress ervaren en gamen helpt bij communicatie en analytisch denken. Ook blijkt dat strategiegames populair zijn bij mensen die werken in administratieve en creatieve sectoren, terwijl creatieve games populair zijn bij mensen die werken in de financiële en medische sectoren. Mensen die werken in IT en media hebben meer met first-person shooters, wetenschappers en mensen in de mode voelen zich thuis bij rpg's. 

Online alter-ego vieren

Om de online persoonlijkheden van spelers te vieren werkt Lenovo samen met striptekenaar Salva Espín. Espín is onder andere bekend van Marvel-comics als She-Hulk, X-Men en Wolverine en ontwikkelde zogenaamde 'Second Skin'-stickers om laptops mee te versieren.

"Het was geweldig om onderdeel te zijn van dit project, waarin ik al mijn passies op het gebied van design, gaming en technologie kwijt kon”, meldt de tekenaar.

©GMRimport

©GMRimport

“Ik heb enorm genoten van het hele creatieve proces, waarbij ik nauw heb samengewerkt met het Lenovo-team om vijf ontwerpen te maken die de onderzoeksresultaten het best illustreren. Mijn Legion 7 heeft al de sticker die mijn professionele en alter ego vertegenwoordigt. Ik kan niet wachten om te zien hoe deze ontwerpen deel zullen uitmaken van de laptops van duizenden mensen!"

Volgens Christian Dotzauer, EMEA Marketing Lead van AMD, laat het onderzoek van Censuswide zien dat online gamen mensen een vorm van zelfexpressie biedt. “De communities die zich vormen rond games en game-ervaringen zijn anders dan alle andere. We zijn blij dat we samen kunnen werken met Lenovo om te vieren dat gamers hun ware zelf naar andere aspecten van hun leven brengen door middel van Savage Stickers."

Tot slot krijgt de Lenovo-community de kans om ook zelfs stickers te ontwerpen. Gebruikers kunnen een zogenaamde dual persona-schets inleveren via de community thread, waarna waarna Salva persoonlijk zijn favoriet kiest en met de winnaar samenwerkt om het concept om te zetten in het uiteindelijke Second Skin-ontwerp. De deadline voor het inzenden is 26 januari 2023

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!