Half Life-schrijver Erik Wolpaw keert terug bij Valve
Nieuws

Half Life-schrijver Erik Wolpaw keert terug bij Valve

Erik Wolpaw, schrijver van onder andere Half Life en Half Life 2, keert terug bij ontwikkelaar Valve. De terugkeer van Wolpaw werd bekend nadat een screenshot van een e-mail met Gabe Newell op sociale media circuleerde.

In de betreffende schermafbeelding is te zien hoe een e-mail wordt gestuurd aan de baas van Valve, Gabe Newell, met de vraag of Erik Wolpaw terug is bij het bedrijf. Hierop is vervolgens te zien dat Newell kort antwoord geeft over dat hij inderdaad bij Valve is teruggekeerd.

©GMRimport

Wolpaw verliet Valve in februari 2017 na meegewerkt te hebben aan het schrijven voor Half-Life 2 Episode 1 en 2, Portal en Portal 2 en Left 4 Dead. In de tussentijd is Wolpaw werkzaam geweest bij Double Fine om bij te dragen aan het verhaal van Psychonauts 2.

Nu lijkt er met de verschenen screenshot meer hoop te zijn voor het maken van nieuwe games van bestaande franchises bij Valve. Het bedrijf kampt de laatste tijd met veel opkomende concurrentie op het gebied van digitale gameplatformen, zoals Epic Games en Discord. Deze twee aanbieders bieden een lager inningspercentage van ontwikkelaars en kan een potentieel gevaar vormen voor de toekomst van Valve's platform Steam.

Echter bezit Valve de kwaliteiten om naast het beheren van een eigen platform zelf ook games te ontwikkelen. Zo kreeg het bedrijf veel lof voor de Half-Life- en Portal-franchise. Kort geleden bracht Valve voor het eerst sinds vijf jaar weer een game uit; het digitale kaartspel Artifact. Echter kreeg de game vooral in het begin na de lancering veel kritiek over het feit dat de game niet gratis te spelen is en er betaald moet worden om extra pakketten met kaarten te verkrijgen. Dit had tot gevolg dat de spelersbasis sinds de lancering met meer dan tachtig procent daalde in twee weken tijd.

Shacknews meldt dat de naam van Wolpaw in de endcredits van Artifact te vinden is, wat impliceert dat Wolpaw al sinds het vierde kwartaal van 2018 weer werkzaam was voor het bedrijf.

Watch on YouTube

Met de terugkeer van Wolpaw wordt gespeculeerd over de plannen van Valve voor dit jaar. Newell gaf na het uitbrengen van Artifact aan meer games te gaan maken. Dit kan mogelijk betekenen dat het team gaat werken aan een derde game voor Half-Life, Portal of Left 4 Dead. Echter bestaat ook de kans dat het bedrijf ervoor kiest om een geheel nieuwe franchise te gaan beginnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!