Half Life-schrijver Erik Wolpaw keert terug bij Valve
Nieuws

Half Life-schrijver Erik Wolpaw keert terug bij Valve

Erik Wolpaw, schrijver van onder andere Half Life en Half Life 2, keert terug bij ontwikkelaar Valve. De terugkeer van Wolpaw werd bekend nadat een screenshot van een e-mail met Gabe Newell op sociale media circuleerde.

In de betreffende schermafbeelding is te zien hoe een e-mail wordt gestuurd aan de baas van Valve, Gabe Newell, met de vraag of Erik Wolpaw terug is bij het bedrijf. Hierop is vervolgens te zien dat Newell kort antwoord geeft over dat hij inderdaad bij Valve is teruggekeerd.

©GMRimport

Wolpaw verliet Valve in februari 2017 na meegewerkt te hebben aan het schrijven voor Half-Life 2 Episode 1 en 2, Portal en Portal 2 en Left 4 Dead. In de tussentijd is Wolpaw werkzaam geweest bij Double Fine om bij te dragen aan het verhaal van Psychonauts 2.

Nu lijkt er met de verschenen screenshot meer hoop te zijn voor het maken van nieuwe games van bestaande franchises bij Valve. Het bedrijf kampt de laatste tijd met veel opkomende concurrentie op het gebied van digitale gameplatformen, zoals Epic Games en Discord. Deze twee aanbieders bieden een lager inningspercentage van ontwikkelaars en kan een potentieel gevaar vormen voor de toekomst van Valve's platform Steam.

Echter bezit Valve de kwaliteiten om naast het beheren van een eigen platform zelf ook games te ontwikkelen. Zo kreeg het bedrijf veel lof voor de Half-Life- en Portal-franchise. Kort geleden bracht Valve voor het eerst sinds vijf jaar weer een game uit; het digitale kaartspel Artifact. Echter kreeg de game vooral in het begin na de lancering veel kritiek over het feit dat de game niet gratis te spelen is en er betaald moet worden om extra pakketten met kaarten te verkrijgen. Dit had tot gevolg dat de spelersbasis sinds de lancering met meer dan tachtig procent daalde in twee weken tijd.

Shacknews meldt dat de naam van Wolpaw in de endcredits van Artifact te vinden is, wat impliceert dat Wolpaw al sinds het vierde kwartaal van 2018 weer werkzaam was voor het bedrijf.

Watch on YouTube

Met de terugkeer van Wolpaw wordt gespeculeerd over de plannen van Valve voor dit jaar. Newell gaf na het uitbrengen van Artifact aan meer games te gaan maken. Dit kan mogelijk betekenen dat het team gaat werken aan een derde game voor Half-Life, Portal of Left 4 Dead. Echter bestaat ook de kans dat het bedrijf ervoor kiest om een geheel nieuwe franchise te gaan beginnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!