Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer
Nieuws

Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer

Op de lancering van Google Stadia moet het mogelijk zijn om games te kunnen streamen in 4K-resolutie met een bandbreedte van 30 megabits per seconde. Ook praat de baas van de dienst, Phil Harrison, over mogelijke vertraging tijdens het spelen.

Gisteren heeft Google het gamestreamingplatform Stadia aangekondigd. Met de dienst is het mogelijk om games te spelen op tv, mobiel, tablet of in de Chrome-browser, zonder dat hier hardware voor nodig is of dat het spel moet worden gedownload. In plaats hiervan worden games door middel van de internetverbinding van de gebruiker rechtstreeks gestreamd vanuit de datacenters van Google.

De baas van Google Stadia, Phil Harrison, vertelt in een interview met Kotaku over de vereiste internetsnelheid om gebruik te maken van de streamingdienst. Zo hebben gebruikers een internetverbinding van ongeveer 25 megabits per seconde nodig hebben om een spel in 1080p-resolutie met 60 frames per seconde te streamen. Harrison geeft wel aan dat dit slechts de aanbevolen snelheid is, en dat de streamingdienst in werkelijkheid minder gebruikt.

Als Google Stadia later dit jaar gelanceerd wordt, moet het mogelijk zijn voor gebruikers met een bandbreedte van 30 megabits per seconde om games te spelen in 4K-resolutie. Volgens Harrison wordt de kwaliteit van spellen automatisch aangepast voor mensen met een slechtere internetverbinding, waardoor een optimale speelervaring geboden wordt.

Hoewel er geen hardware nodig is om Google Stadia te gebruiken, legt Harrison in het interview uit dat de aangekondigde controller van de streamingdienst, die apart via Wi-fi verbonden is, vereist is om games te kunnen spelen op tv met Chromecast. Andere controllers kunnen door middel van een USB-aansluiting wel gebruikt worden op pc of andere platformen.

©GMRimport

In een interview met Eurogamer wordt ook gepraat over de vertraging tussen de input van de speler en de acties op het scherm. Tijdens de test van Google's Project Stream in september 2018, waar spelers Assassin's Creed: Odyssey konden spelen in de Chrome-browser, was de vertraging nog 50 milliseconden meer dan wanneer het spel op pc werd gespeeld. Harrison beweert echter dat Google dit probleem op de lancering van Stadia heeft opgelost, door middel van investeringen in de datacenters en ontwikkelingen in algoritmes voor compressie.

Google zegt dat er deze zomer meer bekend wordt gemaakt over Stadia. Onder andere de prijs van de service, de lanceringsdatum en de games die beschikbaar gaan zijn op het platform worden dan wellicht onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Double XP-periode in Call of Duty: Black Ops 6 loopt tot 3 januari
Nieuws

Double XP-periode in Call of Duty: Black Ops 6 loopt tot 3 januari

Extra lang sneller levelen

Call of Duty: Black Ops 6-spelers kunnen tot 3 januari twee keer zoveel ervaringspunten verdienen in de multiplayer en Zombies-modus.

Double XP-weekenden worden met enige regelmaat in Call of Duty-games georganiseerd. Dit is een manier om sneller te levelen in de games - zowel de XP van de speler zelf als de wapens.

Vanwege de feestdagen is er ditmaal echter een extra lange Double XP-periode ingevoerd. In de avond van de eerste kerstdag ging de periode in en de periode loopt tot 3 januari.

Ron Vorstermans gaf een 8 aan het dit najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!