Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer
Nieuws

Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer

Op de lancering van Google Stadia moet het mogelijk zijn om games te kunnen streamen in 4K-resolutie met een bandbreedte van 30 megabits per seconde. Ook praat de baas van de dienst, Phil Harrison, over mogelijke vertraging tijdens het spelen.

Gisteren heeft Google het gamestreamingplatform Stadia aangekondigd. Met de dienst is het mogelijk om games te spelen op tv, mobiel, tablet of in de Chrome-browser, zonder dat hier hardware voor nodig is of dat het spel moet worden gedownload. In plaats hiervan worden games door middel van de internetverbinding van de gebruiker rechtstreeks gestreamd vanuit de datacenters van Google.

De baas van Google Stadia, Phil Harrison, vertelt in een interview met Kotaku over de vereiste internetsnelheid om gebruik te maken van de streamingdienst. Zo hebben gebruikers een internetverbinding van ongeveer 25 megabits per seconde nodig hebben om een spel in 1080p-resolutie met 60 frames per seconde te streamen. Harrison geeft wel aan dat dit slechts de aanbevolen snelheid is, en dat de streamingdienst in werkelijkheid minder gebruikt.

Als Google Stadia later dit jaar gelanceerd wordt, moet het mogelijk zijn voor gebruikers met een bandbreedte van 30 megabits per seconde om games te spelen in 4K-resolutie. Volgens Harrison wordt de kwaliteit van spellen automatisch aangepast voor mensen met een slechtere internetverbinding, waardoor een optimale speelervaring geboden wordt.

Hoewel er geen hardware nodig is om Google Stadia te gebruiken, legt Harrison in het interview uit dat de aangekondigde controller van de streamingdienst, die apart via Wi-fi verbonden is, vereist is om games te kunnen spelen op tv met Chromecast. Andere controllers kunnen door middel van een USB-aansluiting wel gebruikt worden op pc of andere platformen.

©GMRimport

In een interview met Eurogamer wordt ook gepraat over de vertraging tussen de input van de speler en de acties op het scherm. Tijdens de test van Google's Project Stream in september 2018, waar spelers Assassin's Creed: Odyssey konden spelen in de Chrome-browser, was de vertraging nog 50 milliseconden meer dan wanneer het spel op pc werd gespeeld. Harrison beweert echter dat Google dit probleem op de lancering van Stadia heeft opgelost, door middel van investeringen in de datacenters en ontwikkelingen in algoritmes voor compressie.

Google zegt dat er deze zomer meer bekend wordt gemaakt over Stadia. Onder andere de prijs van de service, de lanceringsdatum en de games die beschikbaar gaan zijn op het platform worden dan wellicht onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rise of the Ronin komt in maart naar Steam
Nieuws

Rise of the Ronin komt in maart naar Steam

Verscheen afgelopen jaar voor PlayStation 5

Koei Tecmo heeft laten weten dat de pc-versie van Rise of the Ronin op 11 maart verschijnt.

De afgelopen maart op PlayStation 5 uitgekomen actiegame zal via Steam verschijnen, waar de game alvast besteld kan worden voor 49,99 euro. Mensen die de game voor 2 april aanschaffen ontvangen dezelfde extra content als PS5-gamers met een reservering op de game kregen, waaronder vier nieuwe vechtstijlen, de Iga Ninja-katana en Iga Ninja-armorset.

De pc-versie ondersteunt een resolutie van maximaal 8K, alsmede 120 frames per seconde en (super) ultrawide monitoren. Ook ray tracing, 3D-audio, DLSS, Reflex, Fidelity FX en Intel XeSS worden ondersteund.

Het door Team Ninja ontwikkelde Rise of the Ronin is een openwereld actie-rpg met een focus op gevechten die zich afspeelt in de late negentiende eeuw. Aan het einde van de lange Edo-periode heeft Japan te kampen met onderdrukkende leiders en dodelijke ziektes, terwijl er een oorlog woedt tussen de Tokugawa Shogunate en de Anti-Shogunate.

Spelers besturen een Ronin - een strijder die geen meester heeft en zelf keuzes mag maken. Men gebruikt Katana's en andere wapens om gevechten te voeren. Daarbij kan men zelfs door de lucht zweven met een speciale toestel.

Erik Nusselder gaf de PS5-versie een 7,5: "Rise of the Ronin barst van de ambitie: het wil een belangrijk moment uit de Japanse geschiedenis op een meeslepende manier vertellen in een open spelwereld waar je je eindeloos in kunt verliezen. Helaas komt dat niet altijd goed uit de verf en voelt de game rommelig en kleurloos aan. Gelukkig redt de uitstekende combat van Team Ninja de boel met vlijmscherpe precisie en memorabele gevechten."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Modders maken Vice City speelbaar in Grand Theft Auto 4-engine
Nieuws

Modders maken Vice City speelbaar in Grand Theft Auto 4-engine

Ondanks pogingen van Take-Two om de release tegen te gaan

Een groep modders heeft 'GTA Vice City Nextgen Edition' uitgebracht, waarmee de missies, filmpjes en spelwereld van Vice City speelbaar is in de Grand Theft Auto 4-engine.

In eerste instantie was het de bedoeling dat het modproject alleen speelbaar werd voor mensen die Grand Theft Auto 4 in het bezit hadden. Het YouTube-kanaal van modteam Revolution Team, waar alle progressie die geboekt werd rondom het project werd bijgehouden, werd echter door toedoen van GTA-eigenaar Take-Two offline gehaald - althans, dat claimen de modders. Daarom hebben ze nu besloten dat GTA Vice City Nextgen Edition voor iedereen op pc speelbaar is.

"Vrienden, jullie weten waarschijnlijk al dat twee dagen voor release Take-Two Interactive ons YouTube-kanaal heeft verwijderd zonder enige waarschuwing of poging ons te contacteren", zo luidt een statement van Revolution Team. "We hebben enorm veel tijd en moeite in dit kanaal gestoken, waaronder honderden uren aan streams rondom de ontwikkeling van de mod. We hebben ook onze connectie met ons internationale publiek verloren, dat een aanzienlijk deel van onze fans beslaat. De teaser trailer van GTA Vice City Nextgen Edition bereikte binnen een dag meer dan 100.000 views en 1500 reacties. Helaas is het kanaal er niet meer en kunnen we het ook niet terughalen."

Als reactie op deze situatie hebben de modders het project nu dus voor iedereen beschikbaar gesteld. "We weten niet hoelang het beschikbaar blijft of dat zal worden geëist dat we het offline halen. We hebben er niets op tegen wanneer mensen de mod opnieuw uploaden, al kunnen we dat niet publiekelijk aanmoedigen. Doe wat jullie het beste lijkt." Revolution Team is wel weer een nieuw YouTube-kanaal gestart, waar de hieronder te bekijken launchtrailer valt te zien. In de beschrijving van de video valt ook een link naar een torrent voor de mod te vinden.

Eerder deze maand werd er al een mod verwijderd die Liberty City naar GTA 5 bracht. "Vanwege onverwachte aandacht voor ons project en nadat we met Rockstar Games hebben gesproken, hebben we besloten Liberty City Preservation Project offline te halen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!