Google Stadia-baas praat over vereiste internetsnelheid en meer
Op de lancering van Google Stadia moet het mogelijk zijn om games te kunnen streamen in 4K-resolutie met een bandbreedte van 30 megabits per seconde. Ook praat de baas van de dienst, Phil Harrison, over mogelijke vertraging tijdens het spelen.
Gisteren heeft Google het gamestreamingplatform Stadia aangekondigd. Met de dienst is het mogelijk om games te spelen op tv, mobiel, tablet of in de Chrome-browser, zonder dat hier hardware voor nodig is of dat het spel moet worden gedownload. In plaats hiervan worden games door middel van de internetverbinding van de gebruiker rechtstreeks gestreamd vanuit de datacenters van Google.
De baas van Google Stadia, Phil Harrison, vertelt in een interview met Kotaku over de vereiste internetsnelheid om gebruik te maken van de streamingdienst. Zo hebben gebruikers een internetverbinding van ongeveer 25 megabits per seconde nodig hebben om een spel in 1080p-resolutie met 60 frames per seconde te streamen. Harrison geeft wel aan dat dit slechts de aanbevolen snelheid is, en dat de streamingdienst in werkelijkheid minder gebruikt.
Als Google Stadia later dit jaar gelanceerd wordt, moet het mogelijk zijn voor gebruikers met een bandbreedte van 30 megabits per seconde om games te spelen in 4K-resolutie. Volgens Harrison wordt de kwaliteit van spellen automatisch aangepast voor mensen met een slechtere internetverbinding, waardoor een optimale speelervaring geboden wordt.
Hoewel er geen hardware nodig is om Google Stadia te gebruiken, legt Harrison in het interview uit dat de aangekondigde controller van de streamingdienst, die apart via Wi-fi verbonden is, vereist is om games te kunnen spelen op tv met Chromecast. Andere controllers kunnen door middel van een USB-aansluiting wel gebruikt worden op pc of andere platformen.
©GMRimport
In een interview met Eurogamer wordt ook gepraat over de vertraging tussen de input van de speler en de acties op het scherm. Tijdens de test van Google's Project Stream in september 2018, waar spelers Assassin's Creed: Odyssey konden spelen in de Chrome-browser, was de vertraging nog 50 milliseconden meer dan wanneer het spel op pc werd gespeeld. Harrison beweert echter dat Google dit probleem op de lancering van Stadia heeft opgelost, door middel van investeringen in de datacenters en ontwikkelingen in algoritmes voor compressie.
Google zegt dat er deze zomer meer bekend wordt gemaakt over Stadia. Onder andere de prijs van de service, de lanceringsdatum en de games die beschikbaar gaan zijn op het platform worden dan wellicht onthuld.