Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan
Nieuws

Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan

Google heeft zijn gamestreamingplatform Stadia aangekondigd.

Het platform lanceert ergens dit jaar - eerst in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa - en bestaat niet uit hardware. Games worden gestreamd via de datacentra van Google en er hoeft dus ook niets gedownload te worden. Wel moet er een internetverbinding zijn. Games op de dienst kunnen via televisies (via een Chromecast), telefoons, tablets, desktop computers en laptops worden gespeeld. Tijdens het gamen schakelen tussen deze verschillende apparaten moet ook naadloos mogelijk zijn.

Dit gebeurt door via een Chrome-browser YouTube-video's van games op te starten waar ontwikkelaars links in kunnen plaatsen. Door daar op te drukken, kunnen gamers binnen vijf seconden het spel zelf spelen. Dankzij verbeteringen in de datacentra van Google kunnen games in 4K worden gespeeld, en in de toekomst is ook 8K mogelijk. Op elk moment heeft een gamestream 10.7 teraflops beschikbaar - volgens Google meer kracht dan de Xbox One X en PlayStation 4 bij elkaar opgeteld. Een prijs voor de dienst is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Controller

Ondanks dat er geen apparaat nodig is, heeft Google wel de Stadia-controller aangekondigd. Deze traditionele controller heeft diverse traditionele knoppen, maar ook een Assistant- en Capture-knop. Met laatstgenoemde knop kunnen gameplaybeelden worden gecaptured in 4K. Google Assistant geeft gamers de mogelijkheid om via de ingebouwde microfoon met stemcommando's games op te starten. Alle andere USB-controllers, toetsenborden en muizen die aan een pc, laptop of telefoon zijn te koppelen, zijn ook te gebruiken.

©GMRimport

©GMRimport

Samen spelen

Een belangrijk element van Stadia is het samenbrengen van spelers. Zo is lokale multiplayer zonder extra benodigde kracht mogelijk, omdat spelers allemaal op hun eigen cloud zijn ingelogd. Elke gamesessie die gestreamd wordt kan een link bevatten zodat kijkers mee kunnen doen met de streamer. Google noemt dit 'Crowd Play'. Een andere mogelijkheid is 'State Share', waarmee spelers hun game, inclusief alle gevonden items en loot, kunnen delen met een andere speler.

Games

Google toonde als voorbeelden Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal. Laatstgenoemde game zal ook speelbaar zijn via Stadia. Google heeft aan meer dan honderd studio's ontwikkelkits geleverd en heeft tevens de first-party studio Stadia Games and Entertainment opgericht.

Google testte vorig jaar al gamestreaming via Project Stream. Met deze test was het mogelijk om via een browser Assassin's Creed Odyssey in 1080p en 60 frames per seconden te spelen. Google liet vandaag weten dat deze test specifiek bedoeld was om Stadia uit te proberen.

Bezoek hier de website van Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht
Nieuws

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een miljoen keer verkocht

En 'veel meer' mensen spelen het spel via Game Pass

Het woensdag uitgekomen Stalker 2: Heart of Chornobyl is inmiddels wereldwijd een miljoen keer verkocht.

Dat werd via het officiële X-account van de gamereeks aangekondigd. Daarbij wordt gemeld dat "nog veel meer stalkers de game via Game Pass spelen".

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Stalker 2 kent op release wel bugs en andere technische mankementen. GSC heeft al laten weten de komende tijd hotfixes uit te brengen om diverse problemen weg te werken.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error