God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin
Reviews

God of War draait prima op pc, maar wel met frisse tegenzin

PlayStation is niet langer vies van de pc-markt. Na Horizon Zero Dawn en Days Gone is de beurt aan God of War om de sprong naar het bureau te maken. Hoe knokt Kratos op je persoonlijke computer? We doken voor het eerst met muis en toetsenbord het mythische Midgard in.

In deze review van de pc-port van God of War beoordelen we vooral hoe succesvol de overstap van de game naar pc is verlopen. Voor een uitgebreid oordeel over de game zelf ben je welkom op Gamer.nl’s originele God of War review.

UPDATE: Sinds de publieke release lijkt de ondersteuning van controllers op de pc-versie van God of War breder geïmplementeerd. In ieder geval Xbox One-controllers — die eerder uitgesloten leken te worden — zouden nu volledig ondersteund worden door de game.

Conclusie God of War eindelijk op pc kunnen spelen is machtig, maar selecte keuzes laten het lijken alsof Kratos met tegenzin uitgeleend wordt. Technisch gezien is de port alleszins geslaagd, maar het wil nergens meer doen dan wat strikt noodzakelijk is. Met hedendaagse pc’s kan zo veel meer — denk aan een riante fotomodus of bredere besturingsmogelijkheden — maar afgezien van een paar visuele aanpassingen wordt veel potentie voor een voorbeeldige port ontweken. Plus

  • Technisch netjes overgeheveld
  • Ondersteuning voor DLSS én FSR
  • Widescreen tot 21:9 Min
  • Ondermaatse schaduwen en reflecties,
  • Port weigert veel non-PlayStation controllers
  • Ontwijkt potentie van pc als platform

God of War is bij uitstek een game om naar pc te porten, al is het bijna vier jaar na dato. Niet alleen oogt de tot voor kort voor PlayStation exclusieve titel nog altijd prachtig; het pc-landschap ontbreekt wel eens aan een actie-avontuur van deze epische proporties. Kratos’ comeback is ongetwijfeld meer dan welkom op menig videokaart.

©GMRimport

Simpel in de basis

De pc-port van God of War is vrijwel niets meer dan een directe overheveling van de hit uit 2018. Los van wat cosmetische bundels ontving God of War amper extra content, laat staan volwaardige uitbreidingspakketten. In tegenstelling tot de pc-adaptatie van Horizon Zero Dawn betreft het hier om die reden puur en alleen het basisspel van God of War. Verwacht geen ‘ultieme editie’ of andere omhaal van het geheel.

Uiteraard biedt God of War op pc meer mogelijkheden om de grafische prestaties naar je eigen hand te zetten, maar verder betreft het een één-op-één kopie van de originele PlayStation 4-versie, afgehandeld door het Canadese Jetpack Interactive. De pc-versie heeft op launch een adviesprijs van 49,99 euro.

©GMRimport

Scherpe resoluties, stabiele prestaties

Wat je anno 2022 voor vijf tientjes krijgt, is een relatief vlotte pc-versie van God of War. Pc-gamers kunnen met middensegment-gpu’s van drie generaties terug alsnog de game oppakken — en de port laat zich grafisch vrij vlot naar wens tweaken. De al bijzonder scherpe en vloeiende game is op te schalen naar native 4k, schermverhoudingen tot 21:9 en gelockte framerates tot maximaal 120 frames per seconde.

Gamers met moderne, high-end kaarten kunnen God of War al relatief snel draaien op 4k-resoluties, met fraaie framerates bovendien. De directe ondersteuning van Nvidia’s DLSS-upscaling helpt daar absoluut bij, al mag men ook uitwijken naar AMD’s open-source alternatief, FidelityFX Super Resolution. Los van slimme beeldverscherping biedt God of War een doorsnee pakket aan effecten en detailniveau’s om af te wegen.

©GMRimport

Qua laadtijden lijkt God of War ook baat te hebben bij snellere ssd’s. Enkel de meest hoogwaardige PCIe Gen 4.0-modellen kunnen de PlayStation 5 bijbenen, maar ook op een oudere of ietwat langzamere ssd overtreft de pc gemakkelijk een PlayStation 4 (Pro). Een beetje nvme-schijf spuwt de spelwereld in ongeveer vijftien seconde uit. Van pop-ups voor textures of spelelementen is gedurende het spelen nauwelijks iets merkbaar.

God of War is op een gameplay-technisch vlak ook strakker afgebakend dan, zeg, de open wereld van Horizon Zero Dawn. Zo pikte Aloy’s avontuur aardig wat bugs op tijdens de verhuizing naar pc, maar lijkt Kratos direct stabiel op het nieuwe platform te staan. In mijn volledige speelduur van de game was er geen noemenswaardige bug, glitch of grafisch mankement te bekennen. Die stabiliteit voelt op zijn plek, gezien het verhaal van God of War over moet komen als een filmische ‘single take’. Ook op pc blijft die visie intact.

©GMRimport

Kartelrandjes en korrelige reflecties

Dat betekent echter niet dat de game vrij is van visuele blaam. God of War kan op pc absoluut mooier overkomen dan het ooit op PlayStation 4 was, maar de port heeft zijn limieten. Ondanks beloftes over luxe extra lichteffecten, zoals Ground Truth Ambient Occlusion (GTAO) en Screen Space Directional Occlusion (SSDO), kent God of War bij vlagen nog wat ruwe randjes.

Op het gebied van schaduwvorming en reflecties steekt God of War ondermaats af. De werelden ogen prachtig en de texturen scherp, maar zelfs op de allerhoogste instellingen weerspiegelen wateroppervlaktes een haast Nintendo 3DS-achtige verschijning. Dat staat haaks op hoe oogverblindend mooi de game op andere momenten kan zijn. Voor het lichtspel gaat soms hetzelfde op: in selecte omgevingen lijken schaduwen een soort nagedachte in mozaïek.

Watch on YouTube

Jammerlijk is dan ook dat God of War niet dieper met nieuwe technologieën in zee was gegaan. De port ondersteunt bijvoorbeeld wel upscaling technologieën en Nvidia’s Reflex-inputversnelling, maar helaas geen populair raytracing-gereedschap. Met het real-time uitdraaien van lichtbronnen en -stralen had de game ongetwijfeld een stuk mooier kunnen ogen, maar dat zat er klaarblijkelijk niet in.

Op het vlak van resolutie en grafische prestaties draait God of War soepel op pc, maar in de fijne details merk je dat de game ‘ van een andere tijd’ op een ander platform komt. Vanuit het perspectief van PlayStation, aan de andere kant, is het logisch dat er geen bergen verzet worden om de uitgeleende game significant mooier uit te dossen dan op het thuisfront.

©GMRimport

Een pc-onvriendelijke houding  

Die toewijding aan de huiseigen console galmt ook na in hoe de besturing voor God of War op pc afgehandeld wordt. Muis en toetsenbord zijn vrij de besturing anders in te delen, maar een controller? Dat moet een DualShock 4 of DualSense zijn.

Het maakt niet uit of je iets van Xbox, Steam, Google of Guitar Hero aansluit: God of War doet alsof het niet bestaat. Zelfs officieel gelicenseerde PlayStation-controllers van derde partijen worden geweerd, waardoor de besturingsblokkade onnodig streng en onvriendelijk richting de pc-markt afsteekt.

Diezelfde terughoudendheid keert ook terug in de toegankelijkheidsopties. Her en der is het mogelijk om veelvoorkomende handelingen (deels) te automatiseren, maar de game laat zich verder amper tweaken wat betreft input of display-elementen. Een beetje pc-game staat daar anno 2022 iets verder voor open — zeker met het oog op minder valide spelers — maar God of War wil niet met die trend mee.

God of War is vanaf 14 januari 2022 te verkrijgen op Steam en de Epic Games Store. Voor deze review ontving Gamer.nl voor release een Steam-versie, welke gespeeld is op een high-end systeem.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!