Fire Emblem-tips: Zo word je goed in de game
Nieuws

Fire Emblem-tips: Zo word je goed in de game

De Fire Emblem-games kunnen het je extreem moeilijk maken, maar met deze Fire Emblem-tips behaal jij altijd de overwinning. Ook in het nieuwe Fire Emblem: Three Houses.

De verschillende games in de langlopende Fire Emblem-serie hebben grotendeels dezelfde basis. Daarom zijn de tips in dit artikel voor bijna elke editie toe te passen. Ook het nieuwe Fire Emblem: Three Houses voor de Nintendo Switch. Is dit je eerste deel in de serie? Dan zijn deze tips een must.

Houd er daarnaast rekening mee, dat de verschillende games elk eigen mechanismen toevoegen die het verschil kunnen maken in de strijd. Let daar dus goed op en lees de tutorials zodra ze in beeld verschijnen.

Lees ook onze uitgebreide review:

De eerste keuze: wel of geen permadeath

Voordat je start met de game sta je al voor een lastige keuze. Naast de moeilijkheidsgraad moet je namelijk bepalen of je in de classic of casual modus wil spelen. De classic modus is zoals het spel origineel werd gespeeld. Dat betekent dat permadeath is geactiveerd.

Permadeath zorgt er voor dat als een van je units doodgaat op het strijdveld, er geen mogelijkheid is om dit personage weer terug te krijgen. Dat maakt de gevechten extra spannend. Niet alleen omdat je op deze manier veel ervaring kwijt kunt raken, maar ook omdat je na een tijd spelen jezelf gaat hechten aan de personages. In de casual modus keren personages na een gevecht weer terug in je leger.

©GMRimport

De wapendriehoek

De basis van alle gevechten in Fire Emblem is weten welke units zwak zijn voor specifieke wapens. Dat werkt zoals steen, papier, schaar, maar dan met wapens.

Specifiek is een unit met een zwaard extra zwak tegenover een unit met een lans. Een unit met een lans is weer extra zwak tegenover een unit met een bijl. Een unit met een bijl is dan natuurlijk extra zwak tegenover een unit met een zwaard. Zo is de wapendriehoek compleet.

Dat betekent niet dat je een vijand met een lans enkel kunt aanvallen met een personage dat een bijl draagt. Wel is het in gedachten houden van deze driehoek dé manier om de overhand te krijgen in een gevaarlijke situatie. Daarnaast moet je ook rekening houden met het feit dat vliegende personages extra zwak zijn tegenover aanvallen van lange afstand, zoals een pijl en boog.

©GMRimport

Plaatsing is alles

Weten tegen wie je moet vechten is belangrijk, maar minstens zo essentieel is de plaatsing van je leger. Het juiste personage op de juiste plek kan het verschil maken tussen winnen en verliezen. Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

Het is allereerst verstandig om je units dicht bij elkaar te houden. Op deze manier is er geen kans dat een enkel personage omringt wordt door vijanden. Ook kunnen bepaalde personages elkaar sterker maken als ze naast elkaar staan.

Toch kan het soms verstandig zijn om af te splitsen, om zo op meerdere plekken van de kaart de boel onder controle te houden. Zorg er dan voor dat je de units in groepjes houdt en niemand zich afzondert.

Houd bij de plaatsing daarnaast altijd rekening met de omgeving. Bossen en bergen geven je bonussen, of vertragen je units juist. Een goede tactiek om met veel vijanden om te gaan, is door de omgeving en je leger te gebruiken om een knelpunt te creëren waar de vijand maar met één soldaat tegelijk doorheen kan.

©GMRimport

Doe niet alles met je hoofdpersonages

De hoofdpersonages die van belang zijn voor het verhaal, zijn vaak de sterkste units in je party. Daardoor kun je al snel de neiging hebben om deze personages tijdens de gevechten de hoofdrol te geven. De rest van je leger laat je dan volgen.

Doe je dat, dan maken deze hoofdpersonages alle kills en krijgen ze dus ook alle ervaringspunten. Dat is aanvankelijk niet zo erg, totdat je plots op de rest van je leger aangewezen bent en die te zwak is om missies te voltooien. Zorg er dus voor dat je de hele party inzet. Dat kan soms betekenen dat je de hoofdpersonages een wat meer passieve rol geeft.

©GMRimport

Kies je juiste party

Het is bij de verschillende missies noodzaak om de juiste party te kiezen. Dat betekent meestal een goede verscheidenheid aan units. Denk aan een balans tussen mêlee-vechters en units die van veraf kunnen aanvallen. Ook vliegende units zijn belangrijk, omdat die snel een grote afstand kunnen afleggen en een groot deel van de kaart kunnen zien.

Een goede strategie, zeker als je met permadeath speelt, is om regelmatig je units te wisselen. Zo geef je iedereen kans om ervaring op te doen. Anders moet je een overleden unit vervangen met een soldaat die nog geen minuut op het veld heeft gestaan.

©GMRimport

Wacht met het promoveren van je units

Doen je units ervaring op, dan wordt het op een gegeven moment mogelijk om ze te promoveren. Met een promotie kan een personage een sterkere versie van zichzelf worden, met vaak nieuwe wapens, bepantsering en mogelijkheden. De timing van deze promotie is belangrijk.

Het is aan te raden om op hogere moeilijkheidsgraden te wachten met een promotie tot een unit level 20 is. Na een promotie ziet de game het personage namelijk als een hoger level, waardoor die soldaat minder xp bij elke verslagen vijand krijgt. Vind je een missie echter

lastig, dan is het fijn om je manschappen wat vroeger te promoveren. Zeker op lage moeilijkheidsgraden is het direct promoveren van je units geen probleem.

©GMRimport

Bescherm je healer

Om te overleven is het belangrijk om een healer (of zelfs meerderen!) in je party te hebben. Het nadeel is dat deze personages vaak heel zwak zijn. In Fire Emblem zal de tegenstander altijd proberen om eerst deze zwakkere personages te verslaan. Zorg er dus voor dat een healer nooit onbeschermd in het veld staat.

©GMRimport

Praat met personages

Krijg je de mogelijkheid om met personages te praten, dan doe je er goed aan om dat te doen. Deze gesprekken zijn namelijk niet alleen nuttig voor het verhaal. Soms krijg je op deze manier ook de mogelijkheid om nieuwe personages aan je leger toe te voegen, of wordt de band tussen personages sterker zodat je bonussen krijgt op het strijdveld.

©GMRimport

Hopelijk ben je met bovenstaande tips wat wijzer geworden over de gameplay van Fire Emblem en ben je klaar om met Fire Emblem: Three Houses de strijd aan te gaan. De game is vanaf 26 juli verkrijgbaar voor de Switch. Lees ook onze review van de nieuwe Switch-game en ons artikelWat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!