Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?
Gamer.nl
Nieuws

Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?

Fire Emblem: Three Houses is alweer het vijftiende deel in deze langlopende gameserie voor Nintendo-consoles, maar het eerste deel voor de Nintendo Switch. Wat houdt deze serie nou precies in en waarom is het de moeite waard?

Gamereeks Fire Emblem bestaat al sinds 1990. Toen kwam Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light uit voor de NES, exclusief voor de Japanse markt. Deze game legde direct de basis voor wat een langlopende, succesvolle serie aan tactische rollenspellen zou zijn.

De game volgt de jonge prins Marth, die op een queeste gaat om niet alleen zijn zus, maar een heel koninkrijk te redden. Dat doet hij door met een groep krijgers een zwaard te vinden waarmee hij de ultieme slechterik kan verslaan. Zijn reis volg je grotendeels door een serie aan tactische gevechten.

©GMRimport

Permadeath maakt het echt spannend

Deze gevechten spelen de hoofdrol in de serie. Het zijn een soort uitgebreide puzzels, waarin de tegenstander een bepaald aantal vijanden heeft, jij een leger kiest en jullie omstebeurt zetten doen. Elke unit in je leger kan tijdens een beurt een beperkt aantal stappen op een grid zetten en een actie uitvoeren. Het doel is uiteraard om de vijand te verslaan en zo het verhaal te vervolgen.

Dat valt nog niet mee, want soldaten die doodgaan ben je voor altijd kwijt. Niet alleen verlies je dan een personage waar je een band mee hebt opgebouwd, maar is alle opgedane ervaring. Volgende missies worden dan moeilijker, omdat je nieuwe soldaten moet trainen.

Pas sinds Fire Emblem: New Mystery of the Emblem voor de Nintendo DS uit 2010 krijgen spelers de keuze voor een casual modus. In deze modus keren gevallen soldaten de volgende missie gewoon weer terug. Dat zorgt voor een meer toegankelijke game die ook ontspannen is te spelen.

©GMRimport

Schaakmat!

De titel Fire Emblem verwijst naar een speciaal zwaard of schild dat in elke game terugkeert en extra krachtig is. Vaak is dit voorwerp nodig om de grootste slechterik te verslaan. Daar zit dus verder niet een diepe gedachte achter.

Gelukkig word je zelf wel uitgedaagd om slim na te denken. Je hebt tijdens de gevechten altijd alle bedenktijd, waardoor je rustig de stukken op het veld kunt bekijken en strategieën kunt uitdenken. Zie Fire Emblem als een schaakspel, maar dan diepgaander en meeslepender.

De keuze voor de party is daarbij van groot belang, want in plaats van de vaste stukken in een schaakspel neemt iedereen zijn eigen leger mee. Andere soldaten, zoals boogschutters, vliegende paarden of helden met speciale krachten, bieden compleet nieuwe mogelijkheden en strategieën.

©GMRimport

Je gaat je aan de personages hechten

Daarnaast zijn de personages vaak goed bedacht. Je gaat je hechten aan deze strijders als ze gevechten op het nippertje overleven, sterker worden en je de volgende keer weer naar de overwinning helpen.

De personages hebben allemaal eigen persoonlijkheden die terugkeren in de vele gesprekjes. Want Fire Emblem draait absoluut niet alleen om de tactische gevechten; ook belangrijk zijn de verhalen die worden verteld en de relaties tussen de verschillende personages. In Fire Emblem Awakening werd zelfs de mogelijkheid tot trouwen en kinderen krijgen geïntroduceerd. In het komende Three Houses wordt dat sociale element nog verder uitgediept.

Wil je Fire Emblem in zijn meest pure vorm ervaren, dan moet je Three Houses dus in de klassieke modus spelen. Met permadeath aan ga je jezelf pas echt hechten aan de personages en krijgt elke keuze die je maakt veel meer betekenis. Maar ook als je op casual speelt en wellicht de moeilijkheidsgraad wat lager zet, heb je met Fire Emblem een uitstekende ervaring vol toffe gevechten en leuke verhalen.

Fire Emblem: Three Houses is vanaf 26 juli verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!