Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?
Fire Emblem: Three Houses is alweer het vijftiende deel in deze langlopende gameserie voor Nintendo-consoles, maar het eerste deel voor de Nintendo Switch. Wat houdt deze serie nou precies in en waarom is het de moeite waard?
Gamereeks Fire Emblem bestaat al sinds 1990. Toen kwam Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light uit voor de NES, exclusief voor de Japanse markt. Deze game legde direct de basis voor wat een langlopende, succesvolle serie aan tactische rollenspellen zou zijn.
De game volgt de jonge prins Marth, die op een queeste gaat om niet alleen zijn zus, maar een heel koninkrijk te redden. Dat doet hij door met een groep krijgers een zwaard te vinden waarmee hij de ultieme slechterik kan verslaan. Zijn reis volg je grotendeels door een serie aan tactische gevechten.
©GMRimport
Permadeath maakt het echt spannend
Deze gevechten spelen de hoofdrol in de serie. Het zijn een soort uitgebreide puzzels, waarin de tegenstander een bepaald aantal vijanden heeft, jij een leger kiest en jullie omstebeurt zetten doen. Elke unit in je leger kan tijdens een beurt een beperkt aantal stappen op een grid zetten en een actie uitvoeren. Het doel is uiteraard om de vijand te verslaan en zo het verhaal te vervolgen.
Dat valt nog niet mee, want soldaten die doodgaan ben je voor altijd kwijt. Niet alleen verlies je dan een personage waar je een band mee hebt opgebouwd, maar is alle opgedane ervaring. Volgende missies worden dan moeilijker, omdat je nieuwe soldaten moet trainen.
Pas sinds Fire Emblem: New Mystery of the Emblem voor de Nintendo DS uit 2010 krijgen spelers de keuze voor een casual modus. In deze modus keren gevallen soldaten de volgende missie gewoon weer terug. Dat zorgt voor een meer toegankelijke game die ook ontspannen is te spelen.
©GMRimport
Schaakmat!
De titel Fire Emblem verwijst naar een speciaal zwaard of schild dat in elke game terugkeert en extra krachtig is. Vaak is dit voorwerp nodig om de grootste slechterik te verslaan. Daar zit dus verder niet een diepe gedachte achter.
Gelukkig word je zelf wel uitgedaagd om slim na te denken. Je hebt tijdens de gevechten altijd alle bedenktijd, waardoor je rustig de stukken op het veld kunt bekijken en strategieën kunt uitdenken. Zie Fire Emblem als een schaakspel, maar dan diepgaander en meeslepender.
De keuze voor de party is daarbij van groot belang, want in plaats van de vaste stukken in een schaakspel neemt iedereen zijn eigen leger mee. Andere soldaten, zoals boogschutters, vliegende paarden of helden met speciale krachten, bieden compleet nieuwe mogelijkheden en strategieën.
©GMRimport
Je gaat je aan de personages hechten
Daarnaast zijn de personages vaak goed bedacht. Je gaat je hechten aan deze strijders als ze gevechten op het nippertje overleven, sterker worden en je de volgende keer weer naar de overwinning helpen.
De personages hebben allemaal eigen persoonlijkheden die terugkeren in de vele gesprekjes. Want Fire Emblem draait absoluut niet alleen om de tactische gevechten; ook belangrijk zijn de verhalen die worden verteld en de relaties tussen de verschillende personages. In Fire Emblem Awakening werd zelfs de mogelijkheid tot trouwen en kinderen krijgen geïntroduceerd. In het komende Three Houses wordt dat sociale element nog verder uitgediept.
Wil je Fire Emblem in zijn meest pure vorm ervaren, dan moet je Three Houses dus in de klassieke modus spelen. Met permadeath aan ga je jezelf pas echt hechten aan de personages en krijgt elke keuze die je maakt veel meer betekenis. Maar ook als je op casual speelt en wellicht de moeilijkheidsgraad wat lager zet, heb je met Fire Emblem een uitstekende ervaring vol toffe gevechten en leuke verhalen.
Fire Emblem: Three Houses is vanaf 26 juli verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.