Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?
Nieuws

Wat is Fire Emblem en waarom moet je het spelen?

Fire Emblem: Three Houses is alweer het vijftiende deel in deze langlopende gameserie voor Nintendo-consoles, maar het eerste deel voor de Nintendo Switch. Wat houdt deze serie nou precies in en waarom is het de moeite waard?

Gamereeks Fire Emblem bestaat al sinds 1990. Toen kwam Fire Emblem: Shadow Dragon and the Blade of Light uit voor de NES, exclusief voor de Japanse markt. Deze game legde direct de basis voor wat een langlopende, succesvolle serie aan tactische rollenspellen zou zijn.

De game volgt de jonge prins Marth, die op een queeste gaat om niet alleen zijn zus, maar een heel koninkrijk te redden. Dat doet hij door met een groep krijgers een zwaard te vinden waarmee hij de ultieme slechterik kan verslaan. Zijn reis volg je grotendeels door een serie aan tactische gevechten.

©GMRimport

Permadeath maakt het echt spannend

Deze gevechten spelen de hoofdrol in de serie. Het zijn een soort uitgebreide puzzels, waarin de tegenstander een bepaald aantal vijanden heeft, jij een leger kiest en jullie omstebeurt zetten doen. Elke unit in je leger kan tijdens een beurt een beperkt aantal stappen op een grid zetten en een actie uitvoeren. Het doel is uiteraard om de vijand te verslaan en zo het verhaal te vervolgen.

Dat valt nog niet mee, want soldaten die doodgaan ben je voor altijd kwijt. Niet alleen verlies je dan een personage waar je een band mee hebt opgebouwd, maar is alle opgedane ervaring. Volgende missies worden dan moeilijker, omdat je nieuwe soldaten moet trainen.

Pas sinds Fire Emblem: New Mystery of the Emblem voor de Nintendo DS uit 2010 krijgen spelers de keuze voor een casual modus. In deze modus keren gevallen soldaten de volgende missie gewoon weer terug. Dat zorgt voor een meer toegankelijke game die ook ontspannen is te spelen.

©GMRimport

Schaakmat!

De titel Fire Emblem verwijst naar een speciaal zwaard of schild dat in elke game terugkeert en extra krachtig is. Vaak is dit voorwerp nodig om de grootste slechterik te verslaan. Daar zit dus verder niet een diepe gedachte achter.

Gelukkig word je zelf wel uitgedaagd om slim na te denken. Je hebt tijdens de gevechten altijd alle bedenktijd, waardoor je rustig de stukken op het veld kunt bekijken en strategieën kunt uitdenken. Zie Fire Emblem als een schaakspel, maar dan diepgaander en meeslepender.

De keuze voor de party is daarbij van groot belang, want in plaats van de vaste stukken in een schaakspel neemt iedereen zijn eigen leger mee. Andere soldaten, zoals boogschutters, vliegende paarden of helden met speciale krachten, bieden compleet nieuwe mogelijkheden en strategieën.

©GMRimport

Je gaat je aan de personages hechten

Daarnaast zijn de personages vaak goed bedacht. Je gaat je hechten aan deze strijders als ze gevechten op het nippertje overleven, sterker worden en je de volgende keer weer naar de overwinning helpen.

De personages hebben allemaal eigen persoonlijkheden die terugkeren in de vele gesprekjes. Want Fire Emblem draait absoluut niet alleen om de tactische gevechten; ook belangrijk zijn de verhalen die worden verteld en de relaties tussen de verschillende personages. In Fire Emblem Awakening werd zelfs de mogelijkheid tot trouwen en kinderen krijgen geïntroduceerd. In het komende Three Houses wordt dat sociale element nog verder uitgediept.

Wil je Fire Emblem in zijn meest pure vorm ervaren, dan moet je Three Houses dus in de klassieke modus spelen. Met permadeath aan ga je jezelf pas echt hechten aan de personages en krijgt elke keuze die je maakt veel meer betekenis. Maar ook als je op casual speelt en wellicht de moeilijkheidsgraad wat lager zet, heb je met Fire Emblem een uitstekende ervaring vol toffe gevechten en leuke verhalen.

Fire Emblem: Three Houses is vanaf 26 juli verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!