Europees Parlement wil impact van lootboxes onderzoeken
Nieuws

Europees Parlement wil impact van lootboxes onderzoeken

Het Europees Parlement laat weten dat het een uitgebreid onderzoek wil zien naar de gevolgen van lootboxes in games.

De Europese Commissie wordt in een rapport dat eind vorig jaar is opgesteld opgeroepen de impact van lootboxes te onderzoeken. Indien nodig moeten er vervolgens maatregelen genomen worden. Een grote meerderheid van het Europees Parlement staat achter het onderzoek.

Het uiteindelijke doel is dat er een concrete aanpak wordt ontwikkeld die over heel Europa kan worden uitgerold, waardoor consumenten beschermd worden tegen negatieve gevolgen die lootboxes mogelijk kunnen veroorzaken. Daarbij gaat het met name om het effect dat lootboxes op kinderen heeft. Ook verslaving is een terugkerend woord in het rapport - de vraag is of lootboxes op zo'n manier worden ingezet, dat ze spelers blijven motiveren om geld uit te geven.

Men benadrukt dat een verbod op lootboxes op dit moment nog niet geopperd wordt, al is dat wel een mogelijke uitkomst van het onderzoek. Verder wordt er gehamerd op databescherming en het feit dat het zo makkelijk mogelijk gemaakt moet worden voor consumenten om abonnementen op te zeggen. Het Parlement erkent wel de enorme potentie voor groei die in de game-industrie aanwezig is en wil die groei ondersteunen op een gezonden, veilige manier.

Onder andere het Jeugdjournaal gaf gisteren aandacht aan de kwestie. Daarin kwam ook Martin Verschoor van Gamer.nl en zustersite PU.nl aan het woord.

Lootboxes zijn een controversieel onderwerp binnen de game-industrie. In Nederland en België werd de implementatie van lootboxes een aantal jaren geleden aan banden gelegd, al werd door een uitspraak van de Raad van State dit in Nederland later weer versoepeld. Sommige game-uitgevers besloten voor de landen waarin het verboden was lootboxes uit hun games te verwijderen, andere uitgevers brengen sindsdien hun games helemaal niet meer uit in deze landen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
SNK richt nieuwe studio voor vechtspellen op
Nieuws

SNK richt nieuwe studio voor vechtspellen op

Bedrijf werkt onder andere aan een nieuwe Fatal Fury

Het Japanse bedrijf SNK heeft een nieuwe studio voor de ontwikkeling van vechtspellen opgericht, genaamd KOF Studio.

Dat werd via de officiële Japanse website aangekondigd (via Insider Gaming). KOF Studio moet "de vechtfranchises van SNK verder evolueren".

SNK is bekend van diverse knokfranchises, zoals Samurai Shodown, Garou Densetsu en The King of Fighters. Laatstgenoemde franchise bestaat al dertig jaar, en in 2022 kwam het meest recente deel in de reeks uit.

SNK brengt in april dit jaar Fatal Fury: City of the Wolves uit, het eerste nieuwe deel in de reeks sinds het in 1999 verschenen Fatal Fury: First Contact. Ook wordt er aan een actie-rpg rondom de Samurai Shodown-reeks gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio achter Okami-vervolg wil spoedig meer nieuws delen
Nieuws

Studio achter Okami-vervolg wil spoedig meer nieuws delen

'Dit is het startschot voor Clovers Studio'

Clovers Studio, de nieuwe ontwikkelstudio van Hideki Kamiya, is van plan om zo snel als mogelijk meer nieuws over aankomende projecten te delen.

Dat liet Kamiya weten in een nieuwjaarswens op de officiële website van de ontwikkelaar, in navolging van de recente aankondiging van een vervolg op Okami. "De rest van het team en ik zijn van plan om zo snel als mogelijk nog spannender nieuws te delen."

Kamiya vertelde ook dat de aankondiging van bovengenoemde game nog maar het begin is. "Dit is het startschot voor Clovers. De echte test van onze waarde als een nieuwe gamestudio begint nu. Clovers is een pasgeborene in de game-industrie, en we zullen vanaf nu alleen maar groeien en evolueren."

Tijdens The Game Awards afgelopen december werd het vervolg op Okami onthuld. Details over het vervolg zijn er nog niet, en de onthullingstrailer geeft ook nog weinig prijs. Ook niet bekend is wanneer en op welke platforms het spel verschijnt. De trailer doet in ieder geval wel vermoeden dat de verfachtige stijl van het origineel ter inspiratie staat voor dit vervolg.

De eerste Okami werd ontwikkeld door het Japanse Clover Studio. Het spel verscheen in 2007 in Europa en werd uitgegeven door Capcom. In de game besturen spelers de godin Amaterasu, die zich in wolfvorm op aarde bevindt. De gameplay is vergelijkbaar met Zelda-spellen in combinatie met actievolle gevechten, terwijl de cel-shaded grafische stijl en de oud-Japanse setting bij veel spelers in de smaak viel. Okami is na de oorspronkelijke PlayStation 2-release meermaals op andere systemen uitgekomen, waaronder Wii, PlayStation 4 en Switch. Op Nintendo DS verscheen daarnaast spin-off Okamiden.

Kamiya maakte onderdeel uit van Clover Studio, dat ook games als Viewtiful Joe en God Hand leverde. Nadat de studio zijn deuren sloot, richtten diverse prominente werknemers PlatinumGames op. Kamiya vertrok vorig jaar bij PlatinumGames. De naam van zijn nieuwe studio - zoals gezegd Clovers Studio - is een duidelijke ode aan de ontwikkelaar waar hij voorheen heeft gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!