DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd
Nieuws

DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd

De marketing van de PlayStation 5 begint op stoom te komen. Na een vrij ingewikkelde uiteenzetting van de specificaties is nu ook de href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-ps5-controller/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">PS5-controller onthuld</a>. Hieronder bekijken we de DualSense, zoals de controller heet, nader.

De eerste reacties op de DualSense zijn verdeeld. Het uiterlijk van de controller wordt door sommigen vergeleken met controllers van derde partijen, terwijl anderen het high-tech uiterlijk juist wel zien zitten. Op Reddit is zodoende momenteel een tweestrijd gaande tussen mensen die graag nog meer kleur zien in het uiteindelijke aanbod óf hopen dat het matzwarte uiterlijk van de eerste DualShock 4 terugkeert.

©GMRimport

Opvallend ontwerp

De DualSense is zwart-wit en dat heeft mogelijk een aantal consequenties. De twee kleuren doen namelijk vermoeden dat de PlayStation 5 zelf ook niet uniform zwart of wit is, al is dat laatste ook zeker een mogelijkheid. Een volledig witte PlayStation 5 zou een drastische ommekeer zijn van de van oudsher (bij lancering) zwarte PlayStation-consoles, met uitzondering van de allereerste. Tot de console uit de doeken wordt gedaan blijft het echter gissen.

Naast de DualShock 4 valt de controller nog meer op. Qua ontwerp lijkt Sony iets meer richting dat van de Xbox One- en Series X-controller te gaan, met een ogenschijnlijk iets grotere en meer ergonomische omvang als gevolg. Mede gezien de additionele texturen bij de handgrepen lijkt de DualSense iets prettiger in de handen van de gemiddelde westerse gamer te liggen. Hieronder zijn vergelijkingen te zien met de Dualshock 4, Xbox One-controller en de Series X-controller. De omvang is onder voorbehoud, aangezien de afmetingen nog niet bekend zijn.

©GMRimport

Vergeleken met DualShock 4, vallen ook de knoppen op de DualSense op. De gekleurde icoontjes op de actieknoppen zijn vervangen door grijze varianten en de Share-knop is vervangen door de Create-knop. Wat die laatste wijziging inhoudt is niet duidelijk – Sony zegt een pionier te willen zijn op het gebied van content sharing, maar in hoeverre dat verschilt met de functies van de huidige Share-knop moet nog blijken.

Controversieel is de terugkeer van het touchpad. Velen hoopten aanvankelijk dat Sony de onderbenutte feature zou weglaten of verwisselen voor iets anders, maar toch keert het centrale, aanraakgevoelige oppervlak terug voor een nieuwe generatie. Mogelijk doet Sony dit met het oog op backwards compatibility van PlayStation 4-games, al had het voor die handvol titels weinig uitgemaakt.

Tot slot zijn er meer subtiele wijzigingen doorgevoerd. De lichtbalk aan de achterzijde van de DualShock 4 werd met een tweede versie van die controller al aan de bovenzijde zichtbaar, maar nu is deze volledig verplaatst naar de weerszijden van het touchpad. Ook zijn aan de voorkant een kleine speaker, de PlayStation-knop – ditmaal niet meer rond – en iets wat lijkt op een mute-knop te zien. Ook keert de iconische vierpuntdruktoets weer terug en is inmiddels bevestigd dat de controller ook beschikt over een 3,5mm-aansluiting voor headsets. De plaatsing van de analoge sticks blijft gelijk.

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog.

-

©GMRimport

Vernuftige nieuwe functies

Bij de aankondiging legde Sony de nadruk op de nieuwe features die de DualSense met zich meebrengt. Van de meeste features wisten we al het een en ander, zoals haptic feedback. Dit zorgt voor realistischere vibraties die meer immersie moeten opleveren. Een simpel voorbeeld is de ondergrond van een game. In games als Death Stranding moet je aan de hand van trillingen eenvoudig kunnen onderscheiden of Sam over gras, door water of over rotsen wandelt. Het is interessant om te speculeren over verdere toepassingen. Denk aan subtiele aanrakingen tijdens een horrorgame, een schouderduw krijgen in Fifa of voelen van welke kant je beschoten wordt.

In het verlengde daarvan beschikt de controller over zogenaamde adaptive triggers: L2- en R2-knoppen die meer weerstand en feedback geven. Waar de triggers op de Xbox One-controller extra feedback geven door te trillen, zijn die van de DualSense in staat om weerstand af te wisselen en als het ware terug te duwen wanneer je ze indrukt. Ook deze nieuwe functie heeft allerlei denkbare toepassingen, zoals een extra zware trekker bij grote geweren, weerstand als je het gaspedaal van een auto indrukt en een realistischer gevoel wanneer je aan een boog trekt.

©GMRimport

Vragen

Over de ingebouwde microfoon, een derde nieuwe feature, zijn wat twijfels. De bedoeling van deze functie is dat spelers zonder headset – of degenen die geen zin hebben om er een op te zetten – toch kunnen praten met anderen. De vraag is echter of dat wel gaat werken, aangezien het indrukken van knoppen op de controller zélf ook geluid produceert. Wellicht heeft Sony een vernuftige manier bedacht om dat weg te filteren, maar hoe zit het dan met omgevingsgeluid en geluiden die uit de speaker komen? Een denkbaar scenario is dat multiplayerlobby’s overspoeld worden met geluid van knoppengeram en gillende baby’s, iets dat nu al voor komt.

Zo zijn er wel meer aspecten van de controller die vragen oproepen. Snelle slijtage van de analoge sticks en een matige batterijduur zijn helaas kenmerken van de DualShock 4, en momenteel is weinig bekend over beide aspecten. Sony zegt dat de DualSense ondanks alle nieuwe functies een ”sterke batterijduur” kent, maar hoeveel uren de controller daadwerkelijk meegaat moet nog blijken. De USB-C-aansluiting biedt in ieder geval hoop voor een vorm van snel opladen, zodat de batterijduur minder relevant wordt.

©GMRimport

Wat de sticks betreft lijkt het erop dat de controller exact dezelfde gebruikt als nu, al is dat niet bevestigd. Hopelijk is dat niet het geval, want menig PS4-bezitter heeft zijn of haar controller moeten vervangen omdat het rubber van de pookjes langzaam losliet. Wel lijkt het patroon op de rand van de sticks iets meer grip te kunnen leveren, dus wellicht heeft Sony de nodige verbeteringen doorgevoerd in de DualSense.

Ook is er nog een aantal praktische zaken waar Sony nog informatie over moet delen. Werkt de controller wel met PlayStation VR nu de lichtbalk is verplaatst? Hoe zwaar is de DualSense eigenlijk? Zijn er nog knoppen op de achterkant te vinden, gezien Sony recentelijk het backbutton attachment voor de DualShock 4 uitbracht?

©GMRimport

Tijd voor de belangrijkste aankondigingen

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog. Met de specificaties en de controller uit de weg, is het in ieder geval tijd voor de belangrijkste onthullingen omtrent Sony’s aankomende generatie: de console zelf en natuurlijk de games.

Wat vind jij van de DualSense-controller? Breng je stem uit via onze poll!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!