DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd
Nieuws

DualSense: De PlayStation 5-controller geanalyseerd

De marketing van de PlayStation 5 begint op stoom te komen. Na een vrij ingewikkelde uiteenzetting van de specificaties is nu ook de href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/sony-onthult-ps5-controller/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">PS5-controller onthuld</a>. Hieronder bekijken we de DualSense, zoals de controller heet, nader.

De eerste reacties op de DualSense zijn verdeeld. Het uiterlijk van de controller wordt door sommigen vergeleken met controllers van derde partijen, terwijl anderen het high-tech uiterlijk juist wel zien zitten. Op Reddit is zodoende momenteel een tweestrijd gaande tussen mensen die graag nog meer kleur zien in het uiteindelijke aanbod óf hopen dat het matzwarte uiterlijk van de eerste DualShock 4 terugkeert.

©GMRimport

Opvallend ontwerp

De DualSense is zwart-wit en dat heeft mogelijk een aantal consequenties. De twee kleuren doen namelijk vermoeden dat de PlayStation 5 zelf ook niet uniform zwart of wit is, al is dat laatste ook zeker een mogelijkheid. Een volledig witte PlayStation 5 zou een drastische ommekeer zijn van de van oudsher (bij lancering) zwarte PlayStation-consoles, met uitzondering van de allereerste. Tot de console uit de doeken wordt gedaan blijft het echter gissen.

Naast de DualShock 4 valt de controller nog meer op. Qua ontwerp lijkt Sony iets meer richting dat van de Xbox One- en Series X-controller te gaan, met een ogenschijnlijk iets grotere en meer ergonomische omvang als gevolg. Mede gezien de additionele texturen bij de handgrepen lijkt de DualSense iets prettiger in de handen van de gemiddelde westerse gamer te liggen. Hieronder zijn vergelijkingen te zien met de Dualshock 4, Xbox One-controller en de Series X-controller. De omvang is onder voorbehoud, aangezien de afmetingen nog niet bekend zijn.

©GMRimport

Vergeleken met DualShock 4, vallen ook de knoppen op de DualSense op. De gekleurde icoontjes op de actieknoppen zijn vervangen door grijze varianten en de Share-knop is vervangen door de Create-knop. Wat die laatste wijziging inhoudt is niet duidelijk – Sony zegt een pionier te willen zijn op het gebied van content sharing, maar in hoeverre dat verschilt met de functies van de huidige Share-knop moet nog blijken.

Controversieel is de terugkeer van het touchpad. Velen hoopten aanvankelijk dat Sony de onderbenutte feature zou weglaten of verwisselen voor iets anders, maar toch keert het centrale, aanraakgevoelige oppervlak terug voor een nieuwe generatie. Mogelijk doet Sony dit met het oog op backwards compatibility van PlayStation 4-games, al had het voor die handvol titels weinig uitgemaakt.

Tot slot zijn er meer subtiele wijzigingen doorgevoerd. De lichtbalk aan de achterzijde van de DualShock 4 werd met een tweede versie van die controller al aan de bovenzijde zichtbaar, maar nu is deze volledig verplaatst naar de weerszijden van het touchpad. Ook zijn aan de voorkant een kleine speaker, de PlayStation-knop – ditmaal niet meer rond – en iets wat lijkt op een mute-knop te zien. Ook keert de iconische vierpuntdruktoets weer terug en is inmiddels bevestigd dat de controller ook beschikt over een 3,5mm-aansluiting voor headsets. De plaatsing van de analoge sticks blijft gelijk.

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog.

-

©GMRimport

Vernuftige nieuwe functies

Bij de aankondiging legde Sony de nadruk op de nieuwe features die de DualSense met zich meebrengt. Van de meeste features wisten we al het een en ander, zoals haptic feedback. Dit zorgt voor realistischere vibraties die meer immersie moeten opleveren. Een simpel voorbeeld is de ondergrond van een game. In games als Death Stranding moet je aan de hand van trillingen eenvoudig kunnen onderscheiden of Sam over gras, door water of over rotsen wandelt. Het is interessant om te speculeren over verdere toepassingen. Denk aan subtiele aanrakingen tijdens een horrorgame, een schouderduw krijgen in Fifa of voelen van welke kant je beschoten wordt.

In het verlengde daarvan beschikt de controller over zogenaamde adaptive triggers: L2- en R2-knoppen die meer weerstand en feedback geven. Waar de triggers op de Xbox One-controller extra feedback geven door te trillen, zijn die van de DualSense in staat om weerstand af te wisselen en als het ware terug te duwen wanneer je ze indrukt. Ook deze nieuwe functie heeft allerlei denkbare toepassingen, zoals een extra zware trekker bij grote geweren, weerstand als je het gaspedaal van een auto indrukt en een realistischer gevoel wanneer je aan een boog trekt.

©GMRimport

Vragen

Over de ingebouwde microfoon, een derde nieuwe feature, zijn wat twijfels. De bedoeling van deze functie is dat spelers zonder headset – of degenen die geen zin hebben om er een op te zetten – toch kunnen praten met anderen. De vraag is echter of dat wel gaat werken, aangezien het indrukken van knoppen op de controller zélf ook geluid produceert. Wellicht heeft Sony een vernuftige manier bedacht om dat weg te filteren, maar hoe zit het dan met omgevingsgeluid en geluiden die uit de speaker komen? Een denkbaar scenario is dat multiplayerlobby’s overspoeld worden met geluid van knoppengeram en gillende baby’s, iets dat nu al voor komt.

Zo zijn er wel meer aspecten van de controller die vragen oproepen. Snelle slijtage van de analoge sticks en een matige batterijduur zijn helaas kenmerken van de DualShock 4, en momenteel is weinig bekend over beide aspecten. Sony zegt dat de DualSense ondanks alle nieuwe functies een ”sterke batterijduur” kent, maar hoeveel uren de controller daadwerkelijk meegaat moet nog blijken. De USB-C-aansluiting biedt in ieder geval hoop voor een vorm van snel opladen, zodat de batterijduur minder relevant wordt.

©GMRimport

Wat de sticks betreft lijkt het erop dat de controller exact dezelfde gebruikt als nu, al is dat niet bevestigd. Hopelijk is dat niet het geval, want menig PS4-bezitter heeft zijn of haar controller moeten vervangen omdat het rubber van de pookjes langzaam losliet. Wel lijkt het patroon op de rand van de sticks iets meer grip te kunnen leveren, dus wellicht heeft Sony de nodige verbeteringen doorgevoerd in de DualSense.

Ook is er nog een aantal praktische zaken waar Sony nog informatie over moet delen. Werkt de controller wel met PlayStation VR nu de lichtbalk is verplaatst? Hoe zwaar is de DualSense eigenlijk? Zijn er nog knoppen op de achterkant te vinden, gezien Sony recentelijk het backbutton attachment voor de DualShock 4 uitbracht?

©GMRimport

Tijd voor de belangrijkste aankondigingen

Vooralsnog lijkt de DualSense een aantal boeiende features toe te voegen, maar een hoop belangrijke informatie mist nog. Met de specificaties en de controller uit de weg, is het in ieder geval tijd voor de belangrijkste onthullingen omtrent Sony’s aankomende generatie: de console zelf en natuurlijk de games.

Wat vind jij van de DualSense-controller? Breng je stem uit via onze poll!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!