Doom Eternal heeft voorlopig geen ray tracing
Nieuws

Doom Eternal heeft voorlopig geen ray tracing

In een interview met Digital Foundry laat Marty Stratton, studiobaas bij id Software, weten dat Doom Eternal bij de release geen gebruik maakt van ray tracing. Ook wordt er ingegaan op de verschillende mogelijkheden die beschikbaar zijn geworden door de nieuwe id Tech 7-engine.

Stratton geeft aan dat het team weinig bezig is geweest met ray tracing. Er is destijds een team geweest dat het idee heeft verkend, maar destijds waren er volgens Stratton genoeg andere zaken met een hogere prioriteit die aandacht nodig hadden. Om ervoor te zorgen dat de game op tijd uitgebracht kan worden, is er besloten om de focus niet op ray tracing te leggen.

Dit betekent echter niet dat ray tracing helemaal niet naar de game gaat komen. Stratton legt namelijk uit dat ze kort geleden weer zijn begonnen met het verkennen van de mogelijkheden omdat ray tracing "niet alleen zorgt voor mooie reflecties". Hier gaat hij verder niet op in, omdat nog niets vaststaat. Wel zegt Stratton dat het team een aantal goede ideeën heeft voor het gebruik van de ray tracing-technologie.

Ray tracing is dus geen onderdeel van Doom Eternal tijdens de lancering, maar er is een goede kans dat dit later alsnog wordt toegevoegd. Wel kunnen spelers uitkijken naar een uitgebreidere wereld, betere animaties, fysica en nog meer dankzij de id Tech 7-engine.

©GMRimport

Stratton gaat ook in op de verschillende verbeteringen die zijn toegepast met behulp van de nieuwe engine. Deze zorgen ervoor dat de wereld waarin Doom Eternal zich afspeelt significant groter is dan bij de voorgaande games. Stratton meldt dat de levels zo’n twee keer groter zijn dan voorheen. Ze wilde hiermee de schaal en het epische gevoel van de game vergroten, een volledige wereld creëren.

Hij geeft een opsomming van verschillende gebieden waar de speler in terecht gaat komen; de Sentinel Homeworld, een arctische basis van een cult, hun versie van de hemel en de hel, Mars en meer. Ook de gameplay van het personage zelf en de interactie met de omgeving schijnen veel te hebben gehad aan de id Tech 7-engine, dankzijde vernieuwde fysica en de animaties binnen de game.

Watch on YouTube

Doom Eternal komt op 20 maart 2020 uit voor pc, PlayStation 4, Switch, Stadia en Xbox One. Lees hier over onze ervaringen met de eerste drie uur van de campaign.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error