DLSS 3.0 trapt af met ondersteuning vanuit vier games
Nieuws

DLSS 3.0 trapt af met ondersteuning vanuit vier games

Met de verschijning van de RTX 4090 lanceert ook de derde generatie van DLSS-upscaling; DLSS 3.0 wordt momenteel door vier games ondersteunt.

Per blogpost maakte Nvidia de eerste games die DLSS 3.0 ondersteunen alvast bekend. De verwachting is dat meer en meer pc-games de technologie zullen ondersteunen in de komende maanden, maar het vooruitzicht rond en kort na de aftrap is als volgt:

  • Super People

  • Justice 'Fuyun Court'

  • Loopmancer

  • Marvel's Spider-Man Remastered

  • F1 22 ("binnenkort")

  • Microsoft Flight Simulator (vanaf 17 oktober)

  • A Plague Tale: Requiem (vanaf 18 oktober)

Gedurende de onthulling van de eerste RTX 40-videokaarten werd DLSS 3.0 ook gedemonstreerd met Cyberpunk 2077 en de gratis RTX-mod voor het originele Portal. De updates voor die games laten nog even op zich wachten; in sommige gevallen is het wachten vooral tot de spellen zelf verschijnen. 

Toekomstige games als Hogwarts Legacy, Black Myth: Wukong en Atomic Heart zullen de nieuwe upscaling vermoedelijk bij hun respectievelijke release al ondersteunen. Nvidia claimde eerder al dat in ieder geval 35 games (dan wel engines of andere spelomgevingen) aangegeven hebben DLSS 3.0 te zullen ondersteunen.

Watch on YouTube

DLSS staat al langer bekend als Nvidia's eigen upscalingtechnologie, mede aangedreven door de Tensor-kernen in moderne RTX-gpu's. De derde generatie van DLSS maakt gebruik van een zogenaamde 'optische flow-accelerator'-module in de nieuwste RTX 40-gpu's, waarmee de door ai gegenereerde frames vloeiender in elkaar over moeten gaan. Het resultaat is een hogere framerate op grotere resoluties, zonder al te veel impact op de grafische rekenkernen van de videokaart.

De optische flow-accelerator maakt het ook dat oudere RTX-gpu's minder baat hebben bij DLSS 3.0. Middels omwegen is het wel mogelijk om bijvoorbeeld Turing- en Ampere-gpu's (RTX 20 en RTX 30) op DLSS 3.0 te laten draaien, maar de gpu's missen de hardware-technische upgrade waar de nieuwe technologie nu veel op leunt. Voor de beste resultaten met DLSS 3.0 is een RTX 40-gpu een vereiste, zo vertelde Nvidia in een recente perspresentatie die Gamer.nl bijwoonde.

In optimale omstandigheden (en met de juiste instellingen) is het volgens Nvidia mogelijk om de framerate op 4k-resoluties te verdrievoudigen met DLSS 3.0, ten opzichte van een native 4k-resolutie. DLSS 2.0, wat vooralsnog ook ondersteund blijft worden, bracht onder de juiste omstandigheden een aanzienlijk kleinere prestatiebonus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!