DLSS 3.0 trapt af met ondersteuning vanuit vier games
Nieuws

DLSS 3.0 trapt af met ondersteuning vanuit vier games

Met de verschijning van de RTX 4090 lanceert ook de derde generatie van DLSS-upscaling; DLSS 3.0 wordt momenteel door vier games ondersteunt.

Per blogpost maakte Nvidia de eerste games die DLSS 3.0 ondersteunen alvast bekend. De verwachting is dat meer en meer pc-games de technologie zullen ondersteunen in de komende maanden, maar het vooruitzicht rond en kort na de aftrap is als volgt:

  • Super People

  • Justice 'Fuyun Court'

  • Loopmancer

  • Marvel's Spider-Man Remastered

  • F1 22 ("binnenkort")

  • Microsoft Flight Simulator (vanaf 17 oktober)

  • A Plague Tale: Requiem (vanaf 18 oktober)

Gedurende de onthulling van de eerste RTX 40-videokaarten werd DLSS 3.0 ook gedemonstreerd met Cyberpunk 2077 en de gratis RTX-mod voor het originele Portal. De updates voor die games laten nog even op zich wachten; in sommige gevallen is het wachten vooral tot de spellen zelf verschijnen. 

Toekomstige games als Hogwarts Legacy, Black Myth: Wukong en Atomic Heart zullen de nieuwe upscaling vermoedelijk bij hun respectievelijke release al ondersteunen. Nvidia claimde eerder al dat in ieder geval 35 games (dan wel engines of andere spelomgevingen) aangegeven hebben DLSS 3.0 te zullen ondersteunen.

Watch on YouTube

DLSS staat al langer bekend als Nvidia's eigen upscalingtechnologie, mede aangedreven door de Tensor-kernen in moderne RTX-gpu's. De derde generatie van DLSS maakt gebruik van een zogenaamde 'optische flow-accelerator'-module in de nieuwste RTX 40-gpu's, waarmee de door ai gegenereerde frames vloeiender in elkaar over moeten gaan. Het resultaat is een hogere framerate op grotere resoluties, zonder al te veel impact op de grafische rekenkernen van de videokaart.

De optische flow-accelerator maakt het ook dat oudere RTX-gpu's minder baat hebben bij DLSS 3.0. Middels omwegen is het wel mogelijk om bijvoorbeeld Turing- en Ampere-gpu's (RTX 20 en RTX 30) op DLSS 3.0 te laten draaien, maar de gpu's missen de hardware-technische upgrade waar de nieuwe technologie nu veel op leunt. Voor de beste resultaten met DLSS 3.0 is een RTX 40-gpu een vereiste, zo vertelde Nvidia in een recente perspresentatie die Gamer.nl bijwoonde.

In optimale omstandigheden (en met de juiste instellingen) is het volgens Nvidia mogelijk om de framerate op 4k-resoluties te verdrievoudigen met DLSS 3.0, ten opzichte van een native 4k-resolutie. DLSS 2.0, wat vooralsnog ook ondersteund blijft worden, bracht onder de juiste omstandigheden een aanzienlijk kleinere prestatiebonus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Onaangekondigde Warhammer-actie-rpg zou eind vorig jaar zijn geannuleerd
Nieuws

Onaangekondigde Warhammer-actie-rpg zou eind vorig jaar zijn geannuleerd

Game werd ontwikkeld op Unreal Engine 5

Een onaangekondigde actie-rpg binnen het Warhammer-universum zou eind vorig jaar geannuleerd zijn.

Dat claimt MP1st te hebben achterhaald. De game in kwestie zou in ontwikkeling zijn geweest bij een rpg-studio genaamd Thought Pennies, en voormalige werknemers hebben inderdaad op hun LinkedIn-profielen gemeld dat ze aan een onaangekondigde Warhammer-game werkten. De game was schijnbaar sinds 2022 in ontwikkeling en werd op Unreal Engine 5 gemaakt.

Veel andere details over de game zijn er niet, maar het zou om een third-person actie-rpg met co-op-elementen gaan, inclusief "een cast aan unieke helden en speelstijlen" met zowel mêleegevechten als gevechten op afstand, gesitueerd in een "duistere fantasiewereld met monsterlijke vijanden".

Thought Pennies werd in 2020 opgericht door Tim Erns, die voorheen onder andere aan Star Wars-games heeft gewerkt. Zowel in 2023 als 2024 zou de studio zijn getroffen door ontslagrondes. De ontwikkeling van de game werd door een tekort aan werknemers gepauzeerd en uiteindelijk geannuleerd.

Aan Warhammer-games is er ondanks deze annulering geen gebrek. Zo kwam vorig jaar het goed ontvangen Warhammer 40K: Space Marine 2 uit en wordt er door Jackalyptic Games aan een mmo gebaseerd op de franchise gewerkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Respawns Star Wars-rts wordt mogelijk in april onthuld
Nieuws

Respawns Star Wars-rts wordt mogelijk in april onthuld

Tijdens Star Wars Celebration in Japan

De Star Wars-real-time strategygame van Respawn Entertainment en Bit Reactor wordt mogelijk in april onthuld.

De gameonderzoeker Bogorad222 meldt op social media dat de game ergens tussen 18 en 20 april 2025 uit de doeken wordt gedaan gedurende Star Wars Celebration in Japan. Er zou een trailer worden getoond.

Insider Gaming claimt daarbij voldoende bewijsmateriaal van Bogorad222 te hebben ontvangen om er van uit te gaan dat de persoon een betrouwbare bron heeft voor het brengen van het gerucht.

In januari 2022 werd aangekondigd dat Respawn aan drie Star Wars-games werkte. Naast het inmiddels uitgekomen Star Wars Jedi Survivor ging het om een first person shooter en een real-time strategygame. Hoewel Respawn de ontwikkeling begeleid, is Bit Reactor - bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars - de hoofdontwikkelaar. De shooter is inmiddels overigens geannuleerd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!