Dit weten we tot nu toe van Cyberpunk 2077
Nieuws

Dit weten we tot nu toe van Cyberpunk 2077

Sinds E3 2018 draait de marketingcampagne van CD Projekt Red op volle toeren. De opzienbarende rpg-ontwikkelaar werkt hard aan href="https://gamer.nl/artikelen/preview/e3-2019-preview-cyberpunk-2077-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Cyberpunk 2077</a> en heeft de afgelopen dertien maanden een sloot aan informatie naar buiten gebracht. Het gaat om zoveel informatie, dat het wellicht moeilijk te bevatten is wat we precies van Cyberpunk 2077 kunnen verwachten. Daarom zetten wat we tot nu toe over de game weten op een rij

Net zoals de The Witcher-games werkt CD Projekt weer met een bestaande IP, namelijk de pen-en-papier-rpg’s van Mike Pondsmith. Pondsmiths creaties Cyberpunk: The Roleplaying Game of the Dark Future en Cyberpunk 2020 bieden een duistere kijk op de toekomst waarin bedrijven de dienst uitmaken en mensen zijn geobsedeerd met mechanische lichaamsdelen. Dit soort elementen vertalen zich uitstekend naar een game, mits je de mankracht en vaardigheden hebt om dit gigantische universum ook daadwerkelijk te bouwen.

V, Johnny Silverhand en dialogen

In een notendop speel je als huurling V die zijn of haar geld verdient in de futuristische metropool Night City. Hoewel de eerste twee gameplaydemo’s details over de plot vermijden, heeft V op de een of andere manier een zeer bijzondere chip onderschept die verschillende partijen maar al te graag willen bezitten. Veel missies in de game draaien om het sluiten van overeenkomsten met bendeleden, bedrijfskopstukken en andere personen die hun heil zoeken in Night City. Zo toont de eerste uitgebreide demonstratie van het spel een in de soep gelopen missie waarin V en het personage Jackie een militaire robot van de Maelstrom-bende overnemen. De tweede demonstratie toont een spectaculaire inbraak bij de The Animals-bende.

Tijdens E3 2019 werd Johnny Silverhand geïntroduceerd, een ‘Rockerboy’ uit de originele spellen wiens muziek van de band Samurai daadwerkelijk in de game te horen is. Silverhand, met name opvallend door de adembenemende vertolking van Keanu Reeves, fungeert in Cyberpunk 2077 echter als een soort digitale geest in het hoofd van V. Wat zijn rol exact gaat zijn in het overkoepelende verhaal blijft uiteraard nog een mysterie. Hoe lang dat verhaal gaat duren is ook nog een raadsel, al heeft CD Projekt Red gezegd dat de speelduur van The Witcher 3 misschien nét te lang is voor veel spelers en het de game wat ‘compacter’ maakt. Verwacht in ieder geval een omvangrijke rpg met een uitzonderlijke hoeveelheid zijmissies.

De manier waarop het verhaal verteld wordt gaat overigens deels op de schop. Het dialoogsysteem uit The Witcher 3 keert terug, maar lijkt een stuk dynamischer te zijn. Zo kun je op ieder moment tijdens een gesprek je wapen trekken en krijg je meerdere keren te maken met een leugendetector. Ook bepaalt je achtergrond of je bij bepaalde ontmoetingen aanvullende keuzes hebt, zoals in situaties met schietgrage bendeleden. Keuzes maken blijft nog steeds belangrijk en bepaalt welk einde van de game je te zien krijgt.

Customisatie en progressie

Een gevolg van het bronmateriaal is dat je niet als een vooraf bedacht personage speelt, los van de naam V. Sterker nog, je kiest zoals het een echte bordspel-rpg betaamt een achtergrondverhaal dat gevolgen heeft voor de rest van de game. Bij aanvang kiezen spelers uit Corporate, Nomad en Street Kid, dat respectievelijk het zakelijke gedeelte van de game, vervoer en omgaan met bendes eenvoudiger maakt. Ook kun je V’s uiterlijk tot in de puntjes aanpassen, de stem samenstellen, afwijken van traditionele geslachten en punten toewijzen aan verschillende skill-categorieën. Deze bestaan uit Strength, Constitution, Intelligence, Reflexes, Tech en Cool.

Cool bepaalt bijvoorbeeld hoe goed je personage omgaat met stress, terwijl Strength bepaalt hoeveel je kan tillen of zware deuren kunt opentrekken. Daar houdt het niet bij op, want gedurende de game bouw je deze skills verder uit. Aanvankelijk van je progressie wijst de game je een klasse toe, dus je kiest deze niet. Los van de skills staan perks, die verbeteren naarmate je bepaalde wapens meer gebruikt of vaker kiest voor een specifieke speelstijl. Zo vertaalt het frequent gebruik van jachtgeweren zich naar meer precisie en sneller kunnen herladen, zowel in de gameplay als de animaties. Ook worden mêlee-aanvallen beter zodra je ze vaker gebruikt en wordt V atletischer wanneer je veel klimt en springt.

Tot slot zijn er nog augmentations die spelers kunnen installeren bij ripper docs, dokters die een extra zakcentje verdienen aan het installeren van lichaamsdelen. Een voorbeeld dat vaak voorbijkomt in de trailers zijn de Arasaka Mantis Blades die bevestigd zijn aan V’s armen en een vervangend oog waarmee V van afstand vijanden kan scannen voor eventuele zwakheden.

Vliegende kogels en verschillende speelstijlen

Al deze mechanieken zitten verweven in de gameplay. In de basis is Cyberpunk 2077 een shooter-rpg met vliegende kogels, breekbare objecten en een hoop spektakel. Deze actie verhult echter een hoop andere opties om missies te voltooien, waar de ontwikkelaar tijdens E3 2019 diep op inging. Zo kun je de game spelen zonder iemand te vermoorden en kun je missies grotendeels sluipend voltooien.

Deze keuzevrijheid wordt een van de speerpunten van de game. Iemand die skill-punten uitgeeft aan hacken kan bepaalde deuren openen, waar een ander ze luidruchtig met de hand moet openbreken. Iemand die gespecialiseerd is in snipen hoeft sommige gebouwen helemaal niet te betreden. En iemand die de situatie slim benadert hoeft helemaal niet te vechten. De mogelijkheden zijn in theorie eindeloos. Spelers kunnen er ook voor kiezen om de game V afhankelijk van hun speelstijl automatisch te laten bouwen, al zijn er ogenschijnlijk veel verschillende skills om mee te spelen. Denk aan geweren waarmee je kogels via muren kaatst, kogels die vijanden volgen en over muren kunnen klimmen om van bovenaf toe te slaan.

Andere gameplay-elementen zijn een potje boxen in de vorm van een minigame en racen door de straten van Night City. Voertuigen zijn sowieso de belangrijkste vorm van vervoer in de stad en je kunt zowel in zowel third- als in first-person rijden met verschillende wagens en motoren. Vliegende voertuigen maken geen onderdeel uit van de game, maar spelers kunnen in ieder geval wel hun auto overal oproepen. Laten we hopen dat de wagens in de game niet zo eigenwijs zijn als Roach in The Witcher 3.

Night City

Gemotoriseerd vervoer is een must vanwege de schaal van Night City. De metropool is volgens CD Projekt Red gigantisch en daarnaast een stuk verticaler dan de wereld van The Witcher 3. Dat merk je ook in de tot nu uitgebrachte beelden: de nadruk ligt op binnenomgevingen, zoals kantoorgebouwen, verlaten winkelcentra en bioscopen. In de gameplaybeelden pronkt de ontwikkelaar met de schaal van de game door indrukwekkende vergezichten mogelijk te maken, zoals de pier in Pacifica.

Pacifica is één van de zes districten van Night City en heeft zoals elk deel van de stad een eigen achtergrondverhaal. Pacifica oogt als een verlaten paradijs, omdat grote investeerders hun geld terugtrokken. Naast dit Miami-achtige district vind je het City Center, Watson, Westbrook, Heywood en Santa Domingo. Ook kunnen spelers de buitenwijken van Badlands verkennen. Kijk hier voor meer informatie over de zes districten.

Multiplayer?

In de eerste instantie lanceert Cyberpunk 2077 als een singleplayerervaring, wat volgens CD Projekt Red ”de reden is waarvoor je de game koopt”. In 2018 liet de ontwikkelaar echter weten dat er gekeken wordt naar een multiplayercomponent voor de game en uit recente berichten blijkt dat er waarschijnlijk wordt gewerkt aan een multiplayermodus voor de game. Hoogstwaarschijnlijk verschijnt die na lancering en er zijn nog geen details bekend over wat het zou inhouden. Spelers speculeren over een mmo-element of een GTA Online-achtige modus in Night City, maar niets is vooralsnog bevestigd.

Releasedatum en platformen

Cyberpunk 2077 lanceert op 16 april 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Gezien de geschiedenis van de studio sluiten we niet uit dat de game onverhoopt wordt uitgesteld, maar anderzijds zegt CD Projekt een hoop te hebben opgestoken van afgelopen ontwikkeltrajecten. Medeoprichter Marcin Iwiński belooft in ieder geval dat ‘crunch’ niet zal voorkomen tijdens de laatste fasen van de ontwikkeling.

De game is aangekondigd voor de huidige generatie consoles, maar nog voor E3 2018 werd al gehint naar de mogelijkheid om Cyberpunk 2077 over te zetten naar de PS5 en de volgende Xbox. Microsofts Project Scarlett verschijnt eind 2020, dus het ligt voor de hand dat er tegen die tijd een next-gen versie van de game verschijnt. Gezien de grafische pracht van de game lijkt het de moeite waard om daarop te wachten, al zullen velen in april de verleiding van de game niet kunnen weerstaan.

Lees ook onze E3 2019-preview van Cyberpunk 2077.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Producer wil Final Fantasy 16 ook op Xbox uitbrengen
Nieuws

Producer wil Final Fantasy 16 ook op Xbox uitbrengen

Beter laat dan nooit

Producer Naoki Yoshida zou Final Fantasy 16 ook graag op Xbox-consoles uitbrengen.

Dat zegt hij in een interview met Sports Illustrated. "We hebben natuurlijk de pc-versie van de game aangekondigd, dus als we naar een Xbox-versie kijken, dan willen we hem wel graag uitbrengen op Xbox. Maar als het gaat over details zoals wanneer de game uitkomt en dergelijke, zijn we niet in een positie om daar iets over te delen. Maar natuurlijk wil ik zeggen dat er niet nul hoop is, en we willen het zeker bereiken. Dus spelers moeten de hoop niet opgeven."

Final Fantasy 16 was aanvankelijk een PlayStation 5-exclusive, maar kwam vorige maand ook uit op pc. Een Xbox-versie zou passen bij het voornemen van uitgever Square Enix om hun grote games voortaan op meer platforms beschikbaar te maken. Die koerswijziging werd in mei bekendgemaakt. Op die manier "kunnen meer klanten van onze grote franchises en AAA-games genieten, waaronder al uitgekomen spellen".

Yoshida stipt daarnaast ook de mogelijkheden voor een remake van Final Fantasy 9 aan, waar al jaren geruchten over gaat. "Ik weet natuurlijk dat er verzoeken zijn om Final Fantasy 9 te maken, maar als je over FF9 nadenkt, dan is het een gigantische game. Als je aan die grootte denkt, vraag ik me af of het mogelijk is om dat als één game te remaken. Het is een lastige. Dat is een moeilijke vraag."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sifu en meer komen deze maand naar Game Pass
Nieuws

Sifu en meer komen deze maand naar Game Pass

Vechtkunst

Microsoft heeft bekendgemaakt welke games de komende weken aan abonnementsdienst Game Pass worden toegevoegd.

De meest opvallende game is Sifu, de kungfu-game die in 2022 hoge ogen gooide. Het spel wordt deze woensdag al aan de dienst toegevoegd. Ook Inscryption is een veelgeprezen game die nu naar Game Pass komt. De vreemde en absurdistische kaart-game wordt op 10 oktober toegevoegd.

Tot slot komt ook Mad Streets naar Game Pass, een multiplayer party-game uit 2022 waarin spelers elkaar op hilarische wijze om de oren slaan. Deze wordt op 7 oktober toegevoegd.

Microsoft benadrukt daarnaast dat er tijdens Tokyo Games Show als verrassing een aantal games in de gamecatalogus zijn gezet, die nu speelbaar zijn. Die titels zijn All You Need Is Help, Legend of Mana, Trials of Mana en We Love Katamari Reroll+ Royal Reverie.

Ook zijn er twee games die al op de duurdere versie van Game Pass stonden, maar nu aan het goedkopere Standard-niveau worden toegevoegd. Dit abonnementsniveau werd kort geleden door Microsoft geïntroduceerd voor een lagere prijs, maar veel games verschijnen niet direct op dit niveau. Op 2 oktober komen daar nu wel honkbalgame MLB The Show 24 en het verhalende spel Open Roads bij.

Zoals elke maand verdwijnen er ook weer een aantal titels van de dienst. Het gaat dit keer om Dyson Sphere Program, Everspace 2, From Space, F1 Manager 2023 en Scorn. Deze games zijn vanaf 15 oktober niet meer beschikbaar.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Themamuziek Dragon Age: The Veilguard van componist Hans Zimmer nu te beluisteren
Nieuws

Themamuziek Dragon Age: The Veilguard van componist Hans Zimmer nu te beluisteren

Nog 30 dagen

Ontwikkelaar BioWare heeft de themamuziek van het aankomende Dragon Age: The Veilguard online gedeeld.

De muziek is gemaakt door Oscar- en Grammy-winnende componist Hans Zimmer, bekend om zijn werk in films als Gladiator, Interstellar, Dune, The Dark Knight en Inception. Zimmer maakte de muziek samen met Lorne Balfe, waar hij vaker mee samenwerkt.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers erop uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn of haar metgezellen aan de frontlinie vecht.

Dragon Age: The Veilguard komt op 31 oktober uit voor PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. Dat is bijna tien jaar na het vorige deel, Dragon Age Inquisition, dat in 2014 verscheen. Het nieuwe themanummer is hieronder te beluisteren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!