Dit weten we tot nu toe van Cyberpunk 2077
Sinds E3 2018 draait de marketingcampagne van CD Projekt Red op volle toeren. De opzienbarende rpg-ontwikkelaar werkt hard aan href="https://gamer.nl/artikelen/preview/e3-2019-preview-cyberpunk-2077-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Cyberpunk 2077</a> en heeft de afgelopen dertien maanden een sloot aan informatie naar buiten gebracht. Het gaat om zoveel informatie, dat het wellicht moeilijk te bevatten is wat we precies van Cyberpunk 2077 kunnen verwachten. Daarom zetten wat we tot nu toe over de game weten op een rij
Net zoals de The Witcher-games werkt CD Projekt weer met een bestaande IP, namelijk de pen-en-papier-rpg’s van Mike Pondsmith. Pondsmiths creaties Cyberpunk: The Roleplaying Game of the Dark Future en Cyberpunk 2020 bieden een duistere kijk op de toekomst waarin bedrijven de dienst uitmaken en mensen zijn geobsedeerd met mechanische lichaamsdelen. Dit soort elementen vertalen zich uitstekend naar een game, mits je de mankracht en vaardigheden hebt om dit gigantische universum ook daadwerkelijk te bouwen.
©GMRimport
V, Johnny Silverhand en dialogen
In een notendop speel je als huurling V die zijn of haar geld verdient in de futuristische metropool Night City. Hoewel de eerste twee gameplaydemo’s details over de plot vermijden, heeft V op de een of andere manier een zeer bijzondere chip onderschept die verschillende partijen maar al te graag willen bezitten. Veel missies in de game draaien om het sluiten van overeenkomsten met bendeleden, bedrijfskopstukken en andere personen die hun heil zoeken in Night City. Zo toont de eerste uitgebreide demonstratie van het spel een in de soep gelopen missie waarin V en het personage Jackie een militaire robot van de Maelstrom-bende overnemen. De tweede demonstratie toont een spectaculaire inbraak bij de The Animals-bende.
Tijdens E3 2019 werd Johnny Silverhand geïntroduceerd, een ‘Rockerboy’ uit de originele spellen wiens muziek van de band Samurai daadwerkelijk in de game te horen is. Silverhand, met name opvallend door de adembenemende vertolking van Keanu Reeves, fungeert in Cyberpunk 2077 echter als een soort digitale geest in het hoofd van V. Wat zijn rol exact gaat zijn in het overkoepelende verhaal blijft uiteraard nog een mysterie. Hoe lang dat verhaal gaat duren is ook nog een raadsel, al heeft CD Projekt Red gezegd dat de speelduur van The Witcher 3 misschien nét te lang is voor veel spelers en het de game wat ‘compacter’ maakt. Verwacht in ieder geval een omvangrijke rpg met een uitzonderlijke hoeveelheid zijmissies.
De manier waarop het verhaal verteld wordt gaat overigens deels op de schop. Het dialoogsysteem uit The Witcher 3 keert terug, maar lijkt een stuk dynamischer te zijn. Zo kun je op ieder moment tijdens een gesprek je wapen trekken en krijg je meerdere keren te maken met een leugendetector. Ook bepaalt je achtergrond of je bij bepaalde ontmoetingen aanvullende keuzes hebt, zoals in situaties met schietgrage bendeleden. Keuzes maken blijft nog steeds belangrijk en bepaalt welk einde van de game je te zien krijgt.
©GMRimport
Customisatie en progressie
Een gevolg van het bronmateriaal is dat je niet als een vooraf bedacht personage speelt, los van de naam V. Sterker nog, je kiest zoals het een echte bordspel-rpg betaamt een achtergrondverhaal dat gevolgen heeft voor de rest van de game. Bij aanvang kiezen spelers uit Corporate, Nomad en Street Kid, dat respectievelijk het zakelijke gedeelte van de game, vervoer en omgaan met bendes eenvoudiger maakt. Ook kun je V’s uiterlijk tot in de puntjes aanpassen, de stem samenstellen, afwijken van traditionele geslachten en punten toewijzen aan verschillende skill-categorieën. Deze bestaan uit Strength, Constitution, Intelligence, Reflexes, Tech en Cool.
Cool bepaalt bijvoorbeeld hoe goed je personage omgaat met stress, terwijl Strength bepaalt hoeveel je kan tillen of zware deuren kunt opentrekken. Daar houdt het niet bij op, want gedurende de game bouw je deze skills verder uit. Aanvankelijk van je progressie wijst de game je een klasse toe, dus je kiest deze niet. Los van de skills staan perks, die verbeteren naarmate je bepaalde wapens meer gebruikt of vaker kiest voor een specifieke speelstijl. Zo vertaalt het frequent gebruik van jachtgeweren zich naar meer precisie en sneller kunnen herladen, zowel in de gameplay als de animaties. Ook worden mêlee-aanvallen beter zodra je ze vaker gebruikt en wordt V atletischer wanneer je veel klimt en springt.
Tot slot zijn er nog augmentations die spelers kunnen installeren bij ripper docs, dokters die een extra zakcentje verdienen aan het installeren van lichaamsdelen. Een voorbeeld dat vaak voorbijkomt in de trailers zijn de Arasaka Mantis Blades die bevestigd zijn aan V’s armen en een vervangend oog waarmee V van afstand vijanden kan scannen voor eventuele zwakheden.
©GMRimport
Vliegende kogels en verschillende speelstijlen
Al deze mechanieken zitten verweven in de gameplay. In de basis is Cyberpunk 2077 een shooter-rpg met vliegende kogels, breekbare objecten en een hoop spektakel. Deze actie verhult echter een hoop andere opties om missies te voltooien, waar de ontwikkelaar tijdens E3 2019 diep op inging. Zo kun je de game spelen zonder iemand te vermoorden en kun je missies grotendeels sluipend voltooien.
Deze keuzevrijheid wordt een van de speerpunten van de game. Iemand die skill-punten uitgeeft aan hacken kan bepaalde deuren openen, waar een ander ze luidruchtig met de hand moet openbreken. Iemand die gespecialiseerd is in snipen hoeft sommige gebouwen helemaal niet te betreden. En iemand die de situatie slim benadert hoeft helemaal niet te vechten. De mogelijkheden zijn in theorie eindeloos. Spelers kunnen er ook voor kiezen om de game V afhankelijk van hun speelstijl automatisch te laten bouwen, al zijn er ogenschijnlijk veel verschillende skills om mee te spelen. Denk aan geweren waarmee je kogels via muren kaatst, kogels die vijanden volgen en over muren kunnen klimmen om van bovenaf toe te slaan.
Andere gameplay-elementen zijn een potje boxen in de vorm van een minigame en racen door de straten van Night City. Voertuigen zijn sowieso de belangrijkste vorm van vervoer in de stad en je kunt zowel in zowel third- als in first-person rijden met verschillende wagens en motoren. Vliegende voertuigen maken geen onderdeel uit van de game, maar spelers kunnen in ieder geval wel hun auto overal oproepen. Laten we hopen dat de wagens in de game niet zo eigenwijs zijn als Roach in The Witcher 3.
©GMRimport
Night City
Gemotoriseerd vervoer is een must vanwege de schaal van Night City. De metropool is volgens CD Projekt Red gigantisch en daarnaast een stuk verticaler dan de wereld van The Witcher 3. Dat merk je ook in de tot nu uitgebrachte beelden: de nadruk ligt op binnenomgevingen, zoals kantoorgebouwen, verlaten winkelcentra en bioscopen. In de gameplaybeelden pronkt de ontwikkelaar met de schaal van de game door indrukwekkende vergezichten mogelijk te maken, zoals de pier in Pacifica.
Pacifica is één van de zes districten van Night City en heeft zoals elk deel van de stad een eigen achtergrondverhaal. Pacifica oogt als een verlaten paradijs, omdat grote investeerders hun geld terugtrokken. Naast dit Miami-achtige district vind je het City Center, Watson, Westbrook, Heywood en Santa Domingo. Ook kunnen spelers de buitenwijken van Badlands verkennen. Kijk hier voor meer informatie over de zes districten.
Multiplayer?
In de eerste instantie lanceert Cyberpunk 2077 als een singleplayerervaring, wat volgens CD Projekt Red ”de reden is waarvoor je de game koopt”. In 2018 liet de ontwikkelaar echter weten dat er gekeken wordt naar een multiplayercomponent voor de game en uit recente berichten blijkt dat er waarschijnlijk wordt gewerkt aan een multiplayermodus voor de game. Hoogstwaarschijnlijk verschijnt die na lancering en er zijn nog geen details bekend over wat het zou inhouden. Spelers speculeren over een mmo-element of een GTA Online-achtige modus in Night City, maar niets is vooralsnog bevestigd.
©GMRimport
Releasedatum en platformen
Cyberpunk 2077 lanceert op 16 april 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Gezien de geschiedenis van de studio sluiten we niet uit dat de game onverhoopt wordt uitgesteld, maar anderzijds zegt CD Projekt een hoop te hebben opgestoken van afgelopen ontwikkeltrajecten. Medeoprichter Marcin Iwiński belooft in ieder geval dat ‘crunch’ niet zal voorkomen tijdens de laatste fasen van de ontwikkeling.
De game is aangekondigd voor de huidige generatie consoles, maar nog voor E3 2018 werd al gehint naar de mogelijkheid om Cyberpunk 2077 over te zetten naar de PS5 en de volgende Xbox. Microsofts Project Scarlett verschijnt eind 2020, dus het ligt voor de hand dat er tegen die tijd een next-gen versie van de game verschijnt. Gezien de grafische pracht van de game lijkt het de moeite waard om daarop te wachten, al zullen velen in april de verleiding van de game niet kunnen weerstaan.
Lees ook onze E3 2019-preview van Cyberpunk 2077.