DirectStorage komt alsnog naar Windows 10
Nieuws

DirectStorage komt alsnog naar Windows 10

Microsoft heeft laten weten dat de DirectStorage-functionaliteit toch beschikbaar gesteld zal worden op Windows 10. Via een blogpost op het href="https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officiële DirectX-blog</a> werd bekendgemaakt dat een previewversie van de technologie nu uit te proberen is voor spelontwikkelaars.

De game-gerichte optimalisatie tussen opslag en videogeheugen stond eerder al op de planning voor Windows 10. Sinds DirectStorage onthuld werd als onderdeel van Windows 11, bleef het echter stil rond de compatibiliteit met Windows 10. Kortstondig bestond de kans dat de technologie exclusief zou zijn voor het nieuwere besturingssysteem.

Het DirectX-team verzekert dat DirectStorage wel degelijk compatibel is met Windows 10 — zelfs voor ietwat verouderde opslag, zoals traditionele harde schijven. De voordelen in laadsnelheid komen wel beter tot hun recht op moderne opslagmedia (zoals snelle NVMe ssd's) met later ook betere stack-opslag in het verschiet voor Windows 11. 

©GMRimport

De previewversie van DirectStorage op Windows 10 is vooralsnog exclusief beschikbaar voor spelontwikkelaars die het embargo ondertekent hebben. Games moeten allereest op DirectStorage gebouwd worden, eer eindgebruikers de opslagoptimalisatie überhaupt kunnen ervaren. Vooralsnog is versie 1909 van Windows 10 daarvoor benodigd, alsmede de DirectX 12 Agility SDK

DirectStorage is in essentie de pc-keerzijde van Xbox' Velocity Architecture. Door gecomprimeerde data slim door te laten stromen naar het videogeheugen, genieten games van een snellere pijpleiding tussen de componenten. 

Pas op het gpu-niveau wordt de speldata 'uitgepakt', waardoor bijvoorbeeld  het werkgeheugen en de centrale processor ondertussen minder zwaar beladen worden bij het inladen van nieuwe data. Hierdoor wordt de ferme bandbreedte van nieuwe videokaarten ook des te beter benut.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!