DirectStorage komt alsnog naar Windows 10
Nieuws

DirectStorage komt alsnog naar Windows 10

Microsoft heeft laten weten dat de DirectStorage-functionaliteit toch beschikbaar gesteld zal worden op Windows 10. Via een blogpost op het href="https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officiële DirectX-blog</a> werd bekendgemaakt dat een previewversie van de technologie nu uit te proberen is voor spelontwikkelaars.

De game-gerichte optimalisatie tussen opslag en videogeheugen stond eerder al op de planning voor Windows 10. Sinds DirectStorage onthuld werd als onderdeel van Windows 11, bleef het echter stil rond de compatibiliteit met Windows 10. Kortstondig bestond de kans dat de technologie exclusief zou zijn voor het nieuwere besturingssysteem.

Het DirectX-team verzekert dat DirectStorage wel degelijk compatibel is met Windows 10 — zelfs voor ietwat verouderde opslag, zoals traditionele harde schijven. De voordelen in laadsnelheid komen wel beter tot hun recht op moderne opslagmedia (zoals snelle NVMe ssd's) met later ook betere stack-opslag in het verschiet voor Windows 11. 

©GMRimport

De previewversie van DirectStorage op Windows 10 is vooralsnog exclusief beschikbaar voor spelontwikkelaars die het embargo ondertekent hebben. Games moeten allereest op DirectStorage gebouwd worden, eer eindgebruikers de opslagoptimalisatie überhaupt kunnen ervaren. Vooralsnog is versie 1909 van Windows 10 daarvoor benodigd, alsmede de DirectX 12 Agility SDK

DirectStorage is in essentie de pc-keerzijde van Xbox' Velocity Architecture. Door gecomprimeerde data slim door te laten stromen naar het videogeheugen, genieten games van een snellere pijpleiding tussen de componenten. 

Pas op het gpu-niveau wordt de speldata 'uitgepakt', waardoor bijvoorbeeld  het werkgeheugen en de centrale processor ondertussen minder zwaar beladen worden bij het inladen van nieuwe data. Hierdoor wordt de ferme bandbreedte van nieuwe videokaarten ook des te beter benut.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!