De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld
Gamer.nl
Nieuws

De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld

Met nog ruim twee weken te gaan tot de nieuwe generatie, begint het enthousiasme op te lopen op de Gamer.nl-redactie. Die zin wordt wel een beetje gedempt door alle onduidelijke nieuwtjes en details rondom de nieuwe consoles. Als ik het als ervaren en gerespecteerde (kuch) gamejournalist allemaal al niet snap, wie dan wel?

Vroeger was de lancering van een nieuwe console nog simpel. Je kocht een nieuw apparaat, daar speelde je nieuwe games op, en dat was het. Een schone lei met een lege console, vol met nieuwe spellen en nieuwe kansen. Als je oude games wilde spelen, moest je je oude apparaat aansluiten. Maar meestal verdween dat ding gewoon in de kast of onder een laag stof.

Dit jaar is de overgang naar een nieuwe generatie ingewikkelder dan ooit. En dat terwijl het juist zo simpel zou kunnen zijn! Met volledige backward compatibility zou je naadloos door moeten kunnen spelen op je fonkelnieuwe console, waar al je oude spellen en savegames op je staan te wachten. Games zouden automatisch de allermooiste versie af kunnen spelen en je niet lastig vallen met keuzestress over frames per seconde of ray-tracing. Wat een mooie wereld zou dat zijn! Maar nee: alles ligt een stuk ingewikkelder.

©GMRimport

Daar gaan we

Een van de games waar ik het meest naar uitkijk is Cyberpunk 2077. Die ga ik spelen op mijn nieuwe Xbox Series X, maar het is natuurlijk geen next-gen game. Er zullen wel verbeteringen zijn als ik hem op de volgende generatie speel, zoals kortere laadtijden en een stabielere framerate, al is het niet duidelijk wat de voordelen precies zijn. De echte next-gen versie komt pas volgend jaar uit. Ingewikkeld.

De next-gen versie van Yakuza: Like a Dragon komt wel al in november uit. Althans, als je een Xbox Series hebt. PlayStation 5-bezitters moeten nog tot maart wachten om de game in al zijn glorie te ervaren. Grappig genoeg komt het spel wel op de PlayStation 4 uit, en kun je hem dus via backward compatibility op een PlayStation 5 afspelen. Maar dat is natuurlijk niet de next-gen versie. Ingewikkeld.

Mocht ik toch aan de PS4-versie beginnen en in maart op PS5 verder willen spelen, dan heb ik pech. De savebestanden van de PS4-versie van Yakuza kunnen niet worden overgezet naar de volgende generatie. Hetzelfde geldt trouwens voor Dirt 5. Op Xbox kan dat overigens wel. Ingewikkeld.

©GMRimport

En het is niet alsof het technisch onmogelijk is op de PlayStation 5 om oude opslagbestanden te lezen. Sony bewijst dat zelf met Spider-Man: Miles Morales, waarbij spelers die van de PlayStation 4-versie naar de PS5 overstappen wel hun savegame mee kunnen nemen. Om het nog onbegrijpelijker te maken, geldt dat dan weer niet voor de oude Spider-Man zelf. Savegames van de game uit 2018 werken om de een of andere reden niet in de remaster die bij de Ultimate Edition van Miles Morales zit. Ingewikkeld.

Als ik dan toch Spider-Man ga spelen, moet ik ook nog eens zelf kiezen tussen 60 frames per seconde of ray-tracing en 4K. Collega Ron schreef daar vorige week al over, en het is een keuze waar ook ik liever niet mee wordt lastiggevallen. Devil May Cry 5: Special Edition krijgt zelfs vier verschillende keuzes: 4K/30fps of 1080p/60fps met ray-tracing, of 4K/60fps en zelfs 120fps zonder ray-tracing. Van al die keuzes gaan het me nu al duizelen. Ingewikkeld.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan.

-

Grote lijst met kleine problemen

De lijst met kleine ergernissen wordt langer en langer. Die ergernissen zijn maar klein, maar als je ze bij elkaar optelt, begint het toch enorm frustrerend te worden. Ik kan me bijvoorbeeld ook behoorlijk opwinden over de backward compatibility van hardware. Op de Xbox Series X kun je je oude controllers van de Xbox One gebruiken, op PlayStation 5 werken je DualShock 4-controllers alleen als je PS4-games speelt. Dat is een heikel punt, want die krengen zijn niet bepaald goedkoop.

En waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over PlayStation VR? De virtual reality-headset zou straks volledig moeten werken op de PlayStation 5, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo werkt de nieuwe camera van de PS5 niet met de vr-headset en moet je dus je oude PS4-camera aansluiten. Daar heb je dan weer een apart verloopstukje voor nodig, die volgens Sony gratis te krijgen is. Hoe en waar je die kunt halen, is voorlopig nog onbekend. En dan zit je dus met twee camera’s in één console te hannesen. Echt handig is het niet.

©GMRimport

Gemak

De volgende generatie draait voor mij voor een groot deel om gemak. Consoles starten straks sneller op en laden games in razend tempo, zodat ik niet hoef te wachten. Op Xbox kan ik mijn spellen op console, pc of telefoon opstarten en verder gaan waar ik was gebleven. Het menu van de PlayStation wil mijn gebruiksgemak aan alle kanten verbeteren, bijvoorbeeld met kaarten waarmee ik een bepaald deel van een game opstart of die aangeven hoe lang ik over een level ga doen.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan. Het zijn allemaal overgangsproblemen, die na een paar maanden ongetwijfeld als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als ik eenmaal gewend bent aan mijn nieuwe consoles, maakt het me waarschijnlijk niks meer uit of ik mijn savegames wel of niet kan overzetten. Maar al die losse eindjes zorgen er wel voor dat ik iets onrustiger naar de volgende generatie toeleef. Ik vind het maar ingewikkeld.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!