De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld
Nieuws

De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld

Met nog ruim twee weken te gaan tot de nieuwe generatie, begint het enthousiasme op te lopen op de Gamer.nl-redactie. Die zin wordt wel een beetje gedempt door alle onduidelijke nieuwtjes en details rondom de nieuwe consoles. Als ik het als ervaren en gerespecteerde (kuch) gamejournalist allemaal al niet snap, wie dan wel?

Vroeger was de lancering van een nieuwe console nog simpel. Je kocht een nieuw apparaat, daar speelde je nieuwe games op, en dat was het. Een schone lei met een lege console, vol met nieuwe spellen en nieuwe kansen. Als je oude games wilde spelen, moest je je oude apparaat aansluiten. Maar meestal verdween dat ding gewoon in de kast of onder een laag stof.

Dit jaar is de overgang naar een nieuwe generatie ingewikkelder dan ooit. En dat terwijl het juist zo simpel zou kunnen zijn! Met volledige backward compatibility zou je naadloos door moeten kunnen spelen op je fonkelnieuwe console, waar al je oude spellen en savegames op je staan te wachten. Games zouden automatisch de allermooiste versie af kunnen spelen en je niet lastig vallen met keuzestress over frames per seconde of ray-tracing. Wat een mooie wereld zou dat zijn! Maar nee: alles ligt een stuk ingewikkelder.

©GMRimport

Daar gaan we

Een van de games waar ik het meest naar uitkijk is Cyberpunk 2077. Die ga ik spelen op mijn nieuwe Xbox Series X, maar het is natuurlijk geen next-gen game. Er zullen wel verbeteringen zijn als ik hem op de volgende generatie speel, zoals kortere laadtijden en een stabielere framerate, al is het niet duidelijk wat de voordelen precies zijn. De echte next-gen versie komt pas volgend jaar uit. Ingewikkeld.

De next-gen versie van Yakuza: Like a Dragon komt wel al in november uit. Althans, als je een Xbox Series hebt. PlayStation 5-bezitters moeten nog tot maart wachten om de game in al zijn glorie te ervaren. Grappig genoeg komt het spel wel op de PlayStation 4 uit, en kun je hem dus via backward compatibility op een PlayStation 5 afspelen. Maar dat is natuurlijk niet de next-gen versie. Ingewikkeld.

Mocht ik toch aan de PS4-versie beginnen en in maart op PS5 verder willen spelen, dan heb ik pech. De savebestanden van de PS4-versie van Yakuza kunnen niet worden overgezet naar de volgende generatie. Hetzelfde geldt trouwens voor Dirt 5. Op Xbox kan dat overigens wel. Ingewikkeld.

©GMRimport

En het is niet alsof het technisch onmogelijk is op de PlayStation 5 om oude opslagbestanden te lezen. Sony bewijst dat zelf met Spider-Man: Miles Morales, waarbij spelers die van de PlayStation 4-versie naar de PS5 overstappen wel hun savegame mee kunnen nemen. Om het nog onbegrijpelijker te maken, geldt dat dan weer niet voor de oude Spider-Man zelf. Savegames van de game uit 2018 werken om de een of andere reden niet in de remaster die bij de Ultimate Edition van Miles Morales zit. Ingewikkeld.

Als ik dan toch Spider-Man ga spelen, moet ik ook nog eens zelf kiezen tussen 60 frames per seconde of ray-tracing en 4K. Collega Ron schreef daar vorige week al over, en het is een keuze waar ook ik liever niet mee wordt lastiggevallen. Devil May Cry 5: Special Edition krijgt zelfs vier verschillende keuzes: 4K/30fps of 1080p/60fps met ray-tracing, of 4K/60fps en zelfs 120fps zonder ray-tracing. Van al die keuzes gaan het me nu al duizelen. Ingewikkeld.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan.

-

Grote lijst met kleine problemen

De lijst met kleine ergernissen wordt langer en langer. Die ergernissen zijn maar klein, maar als je ze bij elkaar optelt, begint het toch enorm frustrerend te worden. Ik kan me bijvoorbeeld ook behoorlijk opwinden over de backward compatibility van hardware. Op de Xbox Series X kun je je oude controllers van de Xbox One gebruiken, op PlayStation 5 werken je DualShock 4-controllers alleen als je PS4-games speelt. Dat is een heikel punt, want die krengen zijn niet bepaald goedkoop.

En waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over PlayStation VR? De virtual reality-headset zou straks volledig moeten werken op de PlayStation 5, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo werkt de nieuwe camera van de PS5 niet met de vr-headset en moet je dus je oude PS4-camera aansluiten. Daar heb je dan weer een apart verloopstukje voor nodig, die volgens Sony gratis te krijgen is. Hoe en waar je die kunt halen, is voorlopig nog onbekend. En dan zit je dus met twee camera’s in één console te hannesen. Echt handig is het niet.

©GMRimport

Gemak

De volgende generatie draait voor mij voor een groot deel om gemak. Consoles starten straks sneller op en laden games in razend tempo, zodat ik niet hoef te wachten. Op Xbox kan ik mijn spellen op console, pc of telefoon opstarten en verder gaan waar ik was gebleven. Het menu van de PlayStation wil mijn gebruiksgemak aan alle kanten verbeteren, bijvoorbeeld met kaarten waarmee ik een bepaald deel van een game opstart of die aangeven hoe lang ik over een level ga doen.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan. Het zijn allemaal overgangsproblemen, die na een paar maanden ongetwijfeld als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als ik eenmaal gewend bent aan mijn nieuwe consoles, maakt het me waarschijnlijk niks meer uit of ik mijn savegames wel of niet kan overzetten. Maar al die losse eindjes zorgen er wel voor dat ik iets onrustiger naar de volgende generatie toeleef. Ik vind het maar ingewikkeld.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!