De Switch is een echt softwarebeest
Deze week publiceerde Nintendo zijn href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nintendo-stelt-verkoop-switch-in-dit-fiscale-jaar-bij-naar-17-miljoen/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">cijfers voor het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar</a>. Daarbij heeft het bedrijf de verwachte verkoopcijfers van de Switch in dat fiscale jaar bijgesteld van twintig miljoen naar zeventien miljoen exemplaren. Een kleine tegenvaller, maar misschien nog interessanter zijn de torenhoge verkoopcijfers van de software verkrijgbaar op het apparaat.
Wat is er gebeurd? Allereerst heeft Nintendo zelf al aangegeven dat het aanvankelijke verkoopdoel voor dit fiscale jaar, dat loopt van april 2018 tot en met maart 2019, erg ambitieus is. Dat doel werd geopperd door de vorige president van het bedrijf, Tatsumi Kimishima, en de in juni 2018 aangetreden president Shuntaro Furukawa moest het vervolgens maar zien waar te maken. Ondanks dat er in het derde kwartaal van dit fiscale jaar (oktober tot en met december 2018) wereldwijd 9,41 miljoen exemplaren van de console zijn verkocht, was dit blijkbaar niet afdoende om de 20 miljoen in een jaar tijd te bereiken.
Een achterliggende oorzaak voor het bijstellen van het doel is niet gegeven, maar het lijkt waarschijnlijk dat er vóór het derde kwartaal gewoonweg niet zoveel Switch-consoles zijn verkocht als gehoopt. Pas in het najaar bracht Nintendo nieuwe delen in de echt grote franchises uit (Super Smash Bros. Ultimate en de Pokémon: Let’s Go-games) en voor die tijd waren er weinig écht grote successen. Waarschijnlijk sloegen de Nintendo Labo-pakketten, waarmee spelers uit karton besturingsaccessoires maken, ook niet zo aan als gehoopt. Daarnaast lijken er in het laatste kwartaal van het fiscale jaar, waar we nu in zitten, nauwelijks echte system sellers te verschijnen; Nintendo gaf vorige maand een overzetting van Wii U-game New Super Mario Bros. U uit en komt in maart met een nieuwe Yoshi-game.
Context
Toch is het belangrijk dit in context te plaatsen. Inmiddels zijn er wereldwijd maar liefst 32,27 miljoen exemplaren van de Switch verkocht, waarmee de hybride console in een kort tijdsbestek steeds dichterbij de (volgens analisten) 41 miljoen verkochte exemplaren van de Xbox One komt. De 86,1 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren worden waarschijnlijk nooit ingehaald, maar in Japan liggen de user bases van beide apparaten niet zo gek veel meer uit elkaar.
Voor nog meer context: onderstaande grafiek van Niko Partners-analist Daniel Ahmad toont de verkoopcijfers van diverse consoles in hun eerste drie verkoopjaren. Daarin is te zien dat er meer exemplaren van de Switch zijn verkocht dan van de PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 en zelfs PlayStation 2 in hetzelfde tijdsbestek. Alleen de Wii deed het (iets) beter. Daar moet bij gezegd worden dat de Switch een extra periode aan feestdagen heeft gehad, doordat het apparaat in maart uitkwam en de andere consoles juist rond de feestdagen. Maar dan nog toont deze grafiek dat de Switch enorm goed verkoopt. Laat daarover geen twijfel bestaan.
©GMRimport
Softwaretrein
Dat gezegd hebbende: een ander onderdeel van de bekendmaking van de kwartaalcijfers is nog veel interessanter. Games op de Switch verkopen namelijk als een trein. En niet de NS-sprinter die langs elk nietszeggend, verlaten station stopt. Nee, eerder als een Intercity Direct die ook nog eens op tijd rijdt.
Nintendo laat in het rapport weten dat er van twintig verschillende games in dit fiscale jaar tot nu toe een miljoen of meer exemplaren zijn verkocht. Dertien van die games (waaronder Super Smash Bros., Mario Kart 8 Deluxe en Pokemon: Let’s Go) zijn van Nintendo zelf, en de zeven andere games zijn van third party-uitgevers. Namen van games zijn niet genoemd, maar waarschijnlijk vallen titels als Octopath Traveler, Fifa 19 en Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy hieronder. Let wel: er zijn waarschijnlijk meer dan twintig games die meer dan een miljoen keer zijn verkocht op de Switch; deze cijfers draaien puur om dít fiscale jaar.
Ook als ik naar de totaalcijfers van Nintendo’s eigen titels kijk, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Mario Kart 8 Deluxe is de bestverkochte Switch-game tot nu toe met 15,02 miljoen exemplaren. Niet slecht voor een overzetting van een Wii U-game. Van Super Smash Bros. Ultimate zijn er 12,08 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het de snelst verkochte game op een Nintendo-console ooit is. De teller van Super Mario Odyssey staat op 13,76 miljoen, en daarmee is het de bestverkochte driedimensionale Mario-platformer ooit (de vorige recordhouder was Super Mario Galaxy met 12,78 miljoen verkochte exemplaren). En van Zelda: Breath of the Wild zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 11.68 miljoen op de Switch. Zoals onderstaande grafiek laat zien (via ResetEra), is het daarmee ruimschoots de bestverkochte Zelda-game ooit. Aan verkooprecords dus geen gebrek.
©GMRimport
Voor ons soort gamers
Met al deze cijfers kun je concluderen dat Switch-games, zowel van Nintendo zelf als van andere uitgevers, als zoete broodjes over de toonbank vliegen. En dat is minstens zo belangrijk als de verkoop van een console, aangezien Nintendo en andere uitgevers hier geld mee binnen harken. Niet voor niets zag Nintendo een stijging in softwareverkoop van 100 procent ten opzichte van vorig jaar, en heeft het bedrijf de verwachtte softwarecijfers voor dit fiscale jaar naar boven bijgesteld, in tegenstelling tot de hardwarecijfers.
Wat betekent dat voor gamers zoals jij en ik? Ten eerste dat het voor zowel Nintendo als andere partijen aanlokkelijk is om games te maken en te blijven uitgeven voor de Switch. Het is aannemelijk dat bedrijven hun geld dubbel en dwars terugverdienen met een Switch-versie. De komende jaren verwacht ik dan ook een toename van gamereleases op het platform. Ik heb nog geen idee hoe de console gaat opboksen tegen de volgende generatie consoles van de concurrentie, maar het is duidelijk dat uitgevers geld laten liggen als ze de Switch (blijven) negeren.
Misschien nog wel belangrijker is dat het soort games dat goed verkoopt op de Switch meer in het straatje van de gemiddelde gamer ligt. Dankzij vroeg in de levensloop van de console uitgekomen titels als Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey, verlangen Switch-eigenaren naar soortgelijke, grootschalige games. Waar de Wii juist succes had met mainstreamachtige titels zoals Wii Sports en Wii Fit, daar is er op de Switch juist minder vraag naar soortgelijke spellen (zoals Labo). Nintendo heeft met de huidige line-up van de Switch een type gamer aangetrokken dat meer in lijn ligt met concurrerende consoles, en dat is voor third parties in ieder geval erg goed nieuws. Maar ook voor ons: ondergetekende (en ongetwijfeld veel gamers) maak je veel blijer met spellen als Breath of the Wild en Odyssey, dan met een beetje muziek maken in Wii Music of op een witte plastic plank staan voor Wii Fit. Laat maar komen dus die toffe spellen!
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.
Meer columns: