De Switch is een echt softwarebeest
Nieuws

De Switch is een echt softwarebeest

Deze week publiceerde Nintendo zijn href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nintendo-stelt-verkoop-switch-in-dit-fiscale-jaar-bij-naar-17-miljoen/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">cijfers voor het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar</a>. Daarbij heeft het bedrijf de verwachte verkoopcijfers van de Switch in dat fiscale jaar bijgesteld van twintig miljoen naar zeventien miljoen exemplaren. Een kleine tegenvaller, maar misschien nog interessanter zijn de torenhoge verkoopcijfers van de software verkrijgbaar op het apparaat.

Wat is er gebeurd? Allereerst heeft Nintendo zelf al aangegeven dat het aanvankelijke verkoopdoel voor dit fiscale jaar, dat loopt van april 2018 tot en met maart 2019, erg ambitieus is. Dat doel werd geopperd door de vorige president van het bedrijf, Tatsumi Kimishima, en de in juni 2018 aangetreden president Shuntaro Furukawa moest het vervolgens maar zien waar te maken. Ondanks dat er in het derde kwartaal van dit fiscale jaar (oktober tot en met december 2018) wereldwijd 9,41 miljoen exemplaren van de console zijn verkocht, was dit blijkbaar niet afdoende om de 20 miljoen in een jaar tijd te bereiken.

Een achterliggende oorzaak voor het bijstellen van het doel is niet gegeven, maar het lijkt waarschijnlijk dat er vóór het derde kwartaal gewoonweg niet zoveel Switch-consoles zijn verkocht als gehoopt. Pas in het najaar bracht Nintendo nieuwe delen in de echt grote franchises uit (Super Smash Bros. Ultimate en de Pokémon: Let’s Go-games) en voor die tijd waren er weinig écht grote successen. Waarschijnlijk sloegen de Nintendo Labo-pakketten, waarmee spelers uit karton besturingsaccessoires maken, ook niet zo aan als gehoopt. Daarnaast lijken er in het laatste kwartaal van het fiscale jaar, waar we nu in zitten, nauwelijks echte system sellers te verschijnen; Nintendo gaf vorige maand een overzetting van Wii U-game New Super Mario Bros. U uit en komt in maart met een nieuwe Yoshi-game.

Context

Toch is het belangrijk dit in context te plaatsen. Inmiddels zijn er wereldwijd maar liefst 32,27 miljoen exemplaren van de Switch verkocht, waarmee de hybride console in een kort tijdsbestek steeds dichterbij de (volgens analisten) 41 miljoen verkochte exemplaren van de Xbox One komt. De 86,1 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren worden waarschijnlijk nooit ingehaald, maar in Japan liggen de user bases van beide apparaten niet zo gek veel meer uit elkaar.

Voor nog meer context: onderstaande grafiek van Niko Partners-analist Daniel Ahmad toont de verkoopcijfers van diverse consoles in hun eerste drie verkoopjaren. Daarin is te zien dat er meer exemplaren van de Switch zijn verkocht dan van de PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 en zelfs PlayStation 2 in hetzelfde tijdsbestek. Alleen de Wii deed het (iets) beter. Daar moet bij gezegd worden dat de Switch een extra periode aan feestdagen heeft gehad, doordat het apparaat in maart uitkwam en de andere consoles juist rond de feestdagen. Maar dan nog toont deze grafiek dat de Switch enorm goed verkoopt. Laat daarover geen twijfel bestaan.

©GMRimport

Softwaretrein

Dat gezegd hebbende: een ander onderdeel van de bekendmaking van de kwartaalcijfers is nog veel interessanter. Games op de Switch verkopen namelijk als een trein. En niet de NS-sprinter die langs elk nietszeggend, verlaten station stopt. Nee, eerder als een Intercity Direct die ook nog eens op tijd rijdt.

Nintendo laat in het rapport weten dat er van twintig verschillende games in dit fiscale jaar tot nu toe een miljoen of meer exemplaren zijn verkocht. Dertien van die games (waaronder Super Smash Bros., Mario Kart 8 Deluxe en Pokemon: Let’s Go) zijn van Nintendo zelf, en de zeven andere games zijn van third party-uitgevers. Namen van games zijn niet genoemd, maar waarschijnlijk vallen titels als Octopath Traveler, Fifa 19 en Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy hieronder. Let wel: er zijn waarschijnlijk meer dan twintig games die meer dan een miljoen keer zijn verkocht op de Switch; deze cijfers draaien puur om dít fiscale jaar.

Ook als ik naar de totaalcijfers van Nintendo’s eigen titels kijk, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Mario Kart 8 Deluxe is de bestverkochte Switch-game tot nu toe met 15,02 miljoen exemplaren. Niet slecht voor een overzetting van een Wii U-game. Van Super Smash Bros. Ultimate zijn er 12,08 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het de snelst verkochte game op een Nintendo-console ooit is. De teller van Super Mario Odyssey staat op 13,76 miljoen, en daarmee is het de bestverkochte driedimensionale Mario-platformer ooit (de vorige recordhouder was Super Mario Galaxy met 12,78 miljoen verkochte exemplaren). En van Zelda: Breath of the Wild zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 11.68 miljoen op de Switch. Zoals onderstaande grafiek laat zien (via ResetEra), is het daarmee ruimschoots de bestverkochte Zelda-game ooit. Aan verkooprecords dus geen gebrek.

©GMRimport

Voor ons soort gamers

Met al deze cijfers kun je concluderen dat Switch-games, zowel van Nintendo zelf als van andere uitgevers, als zoete broodjes over de toonbank vliegen. En dat is minstens zo belangrijk als de verkoop van een console, aangezien Nintendo en andere uitgevers hier geld mee binnen harken. Niet voor niets zag Nintendo een stijging in softwareverkoop van 100 procent ten opzichte van vorig jaar, en heeft het bedrijf de verwachtte softwarecijfers voor dit fiscale jaar naar boven bijgesteld, in tegenstelling tot de hardwarecijfers.

Wat betekent dat voor gamers zoals jij en ik? Ten eerste dat het voor zowel Nintendo als andere partijen aanlokkelijk is om games te maken en te blijven uitgeven voor de Switch. Het is aannemelijk dat bedrijven hun geld dubbel en dwars terugverdienen met een Switch-versie. De komende jaren verwacht ik dan ook een toename van gamereleases op het platform. Ik heb nog geen idee hoe de console gaat opboksen tegen de volgende generatie consoles van de concurrentie, maar het is duidelijk dat uitgevers geld laten liggen als ze de Switch (blijven) negeren.

Misschien nog wel belangrijker is dat het soort games dat goed verkoopt op de Switch meer in het straatje van de gemiddelde gamer ligt. Dankzij vroeg in de levensloop van de console uitgekomen titels als Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey, verlangen Switch-eigenaren naar soortgelijke, grootschalige games. Waar de Wii juist succes had met mainstreamachtige titels zoals Wii Sports en Wii Fit, daar is er op de Switch juist minder vraag naar soortgelijke spellen (zoals Labo). Nintendo heeft met de huidige line-up van de Switch een type gamer aangetrokken dat meer in lijn ligt met concurrerende consoles, en dat is voor third parties in ieder geval erg goed nieuws. Maar ook voor ons: ondergetekende (en ongetwijfeld veel gamers) maak je veel blijer met spellen als Breath of the Wild en Odyssey, dan met een beetje muziek maken in Wii Music of op een witte plastic plank staan voor Wii Fit. Laat maar komen dus die toffe spellen!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!