De Switch is een echt softwarebeest
Nieuws

De Switch is een echt softwarebeest

Deze week publiceerde Nintendo zijn href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nintendo-stelt-verkoop-switch-in-dit-fiscale-jaar-bij-naar-17-miljoen/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">cijfers voor het derde kwartaal van het huidige fiscale jaar</a>. Daarbij heeft het bedrijf de verwachte verkoopcijfers van de Switch in dat fiscale jaar bijgesteld van twintig miljoen naar zeventien miljoen exemplaren. Een kleine tegenvaller, maar misschien nog interessanter zijn de torenhoge verkoopcijfers van de software verkrijgbaar op het apparaat.

Wat is er gebeurd? Allereerst heeft Nintendo zelf al aangegeven dat het aanvankelijke verkoopdoel voor dit fiscale jaar, dat loopt van april 2018 tot en met maart 2019, erg ambitieus is. Dat doel werd geopperd door de vorige president van het bedrijf, Tatsumi Kimishima, en de in juni 2018 aangetreden president Shuntaro Furukawa moest het vervolgens maar zien waar te maken. Ondanks dat er in het derde kwartaal van dit fiscale jaar (oktober tot en met december 2018) wereldwijd 9,41 miljoen exemplaren van de console zijn verkocht, was dit blijkbaar niet afdoende om de 20 miljoen in een jaar tijd te bereiken.

Een achterliggende oorzaak voor het bijstellen van het doel is niet gegeven, maar het lijkt waarschijnlijk dat er vóór het derde kwartaal gewoonweg niet zoveel Switch-consoles zijn verkocht als gehoopt. Pas in het najaar bracht Nintendo nieuwe delen in de echt grote franchises uit (Super Smash Bros. Ultimate en de Pokémon: Let’s Go-games) en voor die tijd waren er weinig écht grote successen. Waarschijnlijk sloegen de Nintendo Labo-pakketten, waarmee spelers uit karton besturingsaccessoires maken, ook niet zo aan als gehoopt. Daarnaast lijken er in het laatste kwartaal van het fiscale jaar, waar we nu in zitten, nauwelijks echte system sellers te verschijnen; Nintendo gaf vorige maand een overzetting van Wii U-game New Super Mario Bros. U uit en komt in maart met een nieuwe Yoshi-game.

Context

Toch is het belangrijk dit in context te plaatsen. Inmiddels zijn er wereldwijd maar liefst 32,27 miljoen exemplaren van de Switch verkocht, waarmee de hybride console in een kort tijdsbestek steeds dichterbij de (volgens analisten) 41 miljoen verkochte exemplaren van de Xbox One komt. De 86,1 miljoen verkochte PlayStation 4-exemplaren worden waarschijnlijk nooit ingehaald, maar in Japan liggen de user bases van beide apparaten niet zo gek veel meer uit elkaar.

Voor nog meer context: onderstaande grafiek van Niko Partners-analist Daniel Ahmad toont de verkoopcijfers van diverse consoles in hun eerste drie verkoopjaren. Daarin is te zien dat er meer exemplaren van de Switch zijn verkocht dan van de PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360 en zelfs PlayStation 2 in hetzelfde tijdsbestek. Alleen de Wii deed het (iets) beter. Daar moet bij gezegd worden dat de Switch een extra periode aan feestdagen heeft gehad, doordat het apparaat in maart uitkwam en de andere consoles juist rond de feestdagen. Maar dan nog toont deze grafiek dat de Switch enorm goed verkoopt. Laat daarover geen twijfel bestaan.

©GMRimport

Softwaretrein

Dat gezegd hebbende: een ander onderdeel van de bekendmaking van de kwartaalcijfers is nog veel interessanter. Games op de Switch verkopen namelijk als een trein. En niet de NS-sprinter die langs elk nietszeggend, verlaten station stopt. Nee, eerder als een Intercity Direct die ook nog eens op tijd rijdt.

Nintendo laat in het rapport weten dat er van twintig verschillende games in dit fiscale jaar tot nu toe een miljoen of meer exemplaren zijn verkocht. Dertien van die games (waaronder Super Smash Bros., Mario Kart 8 Deluxe en Pokemon: Let’s Go) zijn van Nintendo zelf, en de zeven andere games zijn van third party-uitgevers. Namen van games zijn niet genoemd, maar waarschijnlijk vallen titels als Octopath Traveler, Fifa 19 en Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy hieronder. Let wel: er zijn waarschijnlijk meer dan twintig games die meer dan een miljoen keer zijn verkocht op de Switch; deze cijfers draaien puur om dít fiscale jaar.

Ook als ik naar de totaalcijfers van Nintendo’s eigen titels kijk, kan ik niet anders dan onder de indruk zijn. Mario Kart 8 Deluxe is de bestverkochte Switch-game tot nu toe met 15,02 miljoen exemplaren. Niet slecht voor een overzetting van een Wii U-game. Van Super Smash Bros. Ultimate zijn er 12,08 miljoen exemplaren verkocht, waardoor het de snelst verkochte game op een Nintendo-console ooit is. De teller van Super Mario Odyssey staat op 13,76 miljoen, en daarmee is het de bestverkochte driedimensionale Mario-platformer ooit (de vorige recordhouder was Super Mario Galaxy met 12,78 miljoen verkochte exemplaren). En van Zelda: Breath of the Wild zijn er meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 11.68 miljoen op de Switch. Zoals onderstaande grafiek laat zien (via ResetEra), is het daarmee ruimschoots de bestverkochte Zelda-game ooit. Aan verkooprecords dus geen gebrek.

©GMRimport

Voor ons soort gamers

Met al deze cijfers kun je concluderen dat Switch-games, zowel van Nintendo zelf als van andere uitgevers, als zoete broodjes over de toonbank vliegen. En dat is minstens zo belangrijk als de verkoop van een console, aangezien Nintendo en andere uitgevers hier geld mee binnen harken. Niet voor niets zag Nintendo een stijging in softwareverkoop van 100 procent ten opzichte van vorig jaar, en heeft het bedrijf de verwachtte softwarecijfers voor dit fiscale jaar naar boven bijgesteld, in tegenstelling tot de hardwarecijfers.

Wat betekent dat voor gamers zoals jij en ik? Ten eerste dat het voor zowel Nintendo als andere partijen aanlokkelijk is om games te maken en te blijven uitgeven voor de Switch. Het is aannemelijk dat bedrijven hun geld dubbel en dwars terugverdienen met een Switch-versie. De komende jaren verwacht ik dan ook een toename van gamereleases op het platform. Ik heb nog geen idee hoe de console gaat opboksen tegen de volgende generatie consoles van de concurrentie, maar het is duidelijk dat uitgevers geld laten liggen als ze de Switch (blijven) negeren.

Misschien nog wel belangrijker is dat het soort games dat goed verkoopt op de Switch meer in het straatje van de gemiddelde gamer ligt. Dankzij vroeg in de levensloop van de console uitgekomen titels als Zelda: Breath of the Wild en Super Mario Odyssey, verlangen Switch-eigenaren naar soortgelijke, grootschalige games. Waar de Wii juist succes had met mainstreamachtige titels zoals Wii Sports en Wii Fit, daar is er op de Switch juist minder vraag naar soortgelijke spellen (zoals Labo). Nintendo heeft met de huidige line-up van de Switch een type gamer aangetrokken dat meer in lijn ligt met concurrerende consoles, en dat is voor third parties in ieder geval erg goed nieuws. Maar ook voor ons: ondergetekende (en ongetwijfeld veel gamers) maak je veel blijer met spellen als Breath of the Wild en Odyssey, dan met een beetje muziek maken in Wii Music of op een witte plastic plank staan voor Wii Fit. Laat maar komen dus die toffe spellen!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!