De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 2
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 2

PlayStation bestaat al meer dan 25 jaar en in die tijd heeft Sony’s gameplatform genoeg ups en downs gehad. Nu de vijfde console in aantocht is, vonden we het tijd om eens te kijken naar de verschillende hoogte- en dieptepunten van PlayStation, de één significanter dan de ander. Hieronder vind je deel 2, lees href="https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-hoogte-en-dieptepunten-uit-de-geschiedenis-van-playstation-deel-1-2/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">hier</a><a href="https://www.insidegamer.nl/artikel/de-hoogte-en-dieptepunten-uit-de-geschiedenis-van-playstation-deel-1/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"> </a></b>deel 1.

Dieptepunt: Enge reclames

Als er iets is wat we nooit zullen begrijpen, dan zijn het wel de gekke marketingcampagnes die Sony ooit voerde. Regelmatig verschenen er vreemde en oprecht enge reclames met mensen die hun zonden opbiechten, een spookhuis met bewegende organen en een gestoorde, huilende babypop. Ook haalde het bedrijf Twin Peaks-regisseur David Lynch over om een soort found footage-video te maken over een meisje met ogen aan de zijkanten van haar hoofd dat mensen de stuipen op het lijf joeg. Waarom ze in godsnaam zo bizar waren weet niemand, maar mensen overtuigen om een PlayStation te kopen deden ze in ieder geval niet.

Maar goed, in 2007 vond ook een God of War-feestje plaats met een dode geit.

Watch on YouTube

Hoogtepunt: PSVR is de bestverkochte vr-headset

In 2016 ging Sony de strijd aan met Oculus en HTC door de PlayStation VR een paar maanden na de Oculus Rift en de HTC Vive uit te brengen. Hoewel de verwachtingen vooraf niet bijster hoog waren, bewijst de PSVR dat je niet per se de beste hardware nodig hebt om een goede vr-ervaring te bieden. Er werden vijf miljoen stuks van de bril verkocht en het is daarmee zeer waarschijnlijk de bestverkochte vr-bril tot nu toe.

Inmiddels zijn er ook genoeg redenen om specifiek voor de PSVR te gaan, zoals Astro Bot: Rescue Mission, Moss en Blood & Truth en een hoop third-party-titels. De potentie van de PSVR is nog lang niet volledig benut, maar de headset draagt overduidelijk bij aan de groei van virtual reality als medium.

©GMRimport

Dieptepunt: PlayStation TV

Voortbouwend op de PlayStation Vita lanceerde Sony in 2013 de PlayStation TV, een klein apparaatje waarmee je Vita-games kunt afspelen op de tv en games kunt streamen vanaf een PS4. Wat begon als een goed idee werd helaas al heel snel een van de grootste flops uit de geschiedenis van Sony. Door de touchscreen- en touchpadfunctie van de Vita waren juist de games die mensen zonder de handheld op hun tv wilden spelen niet compatibel, zoals Uncharted en Gravity Rush, waardoor de functionaliteit behoorlijk in het water viel. Ook het streamen van PS4-games viel door de resolutie van 720p wat tegen, apps als Netflix ontbraken en het menu – dat is ontworpen voor de Vita’s touchscreen – was behoorlijk onhandig. Geen wonder dat niemand PlayStation TV wilde hebben.

©GMRimport

Hoogtepunt: Het succes van de PlayStation 2

De PlayStation 2 is de bestverkochte console ooit en daarmee een gigantische triomf voor Sony. Een grote factor hierbij was de prijs van dvd-spelers; deze apparaten waren gemiddeld tweemaal zo duur als de PlayStation 2, die ook gewoon dvd’s afspeelde. Voor veel consumenten was de keuze daarom snel gemaakt. Een andere factor was natuurlijk de fantastische line-up aan games, die van alle markten thuis was.

Kinderen wiens ouders een PS2 kochten hadden genoeg om uit te kiezen, terwijl legendarische titels als God of War, SSX, Timesplitters, Kingdom Hearts en de driedimensionale Grand Theft Auto-games fanatieke gamers overhaalden om de console in huis te halen. Waar de eerste PlayStation de acceptatie van gamen als hobby heeft bevorderd, zorgde de opvolger ervoor dat het mainstream publiek bereikt werd.

©GMRimport

Dieptepunt: PSP Go

Tegen het einde van de levenscyclus van de PSP bracht Sony een laatste versie van de handheld uit: de PSP Go. Het apparaatje zag en ziet er nog steeds prachtig uit en is lekker compact dankzij een uitschuifbaar scherm. De belangrijkste eigenschap van de Go was het feit dat de UMD-drive ontbrak, waardoor games enkel digitaal konden worden gekocht. Hoewel we daar vandaag de dag niet meer van opkijken, viel het destijds niet in goede aarde bij gamers die stapels UMD’s hadden.

Het idee dat games opnieuw moesten worden aangeschaft om op de Go te spelen was uit den boze. Bovendien waren de wififunctionaliteiten matig, waardoor een game downloaden al gauw een uur duurde. Winkelketens stonden logischerwijs aan de kant van de consument, bijvoorbeeld door het model niet eens in de schappen te leggen omdat ze de verkoop van fysieke games misliepen. Daarbij was de PSP-3000 goedkoper dan de PSP Go, die 250 dollar koste. Achteraf gezien was de Go z’n tijd ver vooruit, maar het leidde wel tot een tragische ondergang.

©GMRimport

Dieptepunt: PlayStation Underground Holiday Demo Disc

Ten tijde van de PlayStation en PlayStation 2 bracht Sony geregeld demodisks uit: schijfjes met demo’s van aankomende games. Sommige hiervan waren absolute parels, met demo’s voor klassiekers als Metal Gear Solid en Gran Turismo. In 2004 stopte Sony de Holiday Demo Disc bij het populaire tijdschrift PlayStation Underground, met demo’s voor onder andere Jak 3, Ratchet & Clank: Up Your Arsenal en Star Wars Battlefront.

Ook stond de demo voor Viewtiful Joe 2 op de disk, een ogenschijnlijk leuk voorproefje op de game. Niets was echter minder waar: wanneer spelers specifiek deze demo opstartte werden hun memory cards

Watch on YouTube

. Jawel, alle savedata voor bijvoorbeeld Final Fantasy 10 of GTA: San Andreas was volledig verdwenen. Sony stuurde een kaart met welgemeende excuses naar abonnees van het blad, maar de schade was al aangericht.

©GMRimport

Hoogtepunt: The Last of Us en andere klassiekers

Je kunt eigenlijk geen lijst met hoogtepunten uit de geschiedenis van PlayStation maken zonder de games zelf te noemen. In de loop der jaren zijn er talloze titels uitgebracht die we nooit meer zullen vergeten, zoals Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, Crash Bandicoot, Tomb Raider, Shadow of the Colossus, Uncharted 2, The Last of Us, God of War en nog veel meer titels. Het is een unieke geschiedenis aan games, waar voor elk soort gamer wel wat tussen zit. Omdat we zoveel goede herinneringen hebben aan deze games verdient Sony over het algemeen een pluim. Petje af.

©GMRimport

Dieptepunt: PSN-hack

Zeker toen gebruikers nog niet maandelijks betaalden voor het PlayStation Network waren er regelmatig problemen. Niks haalt het echter bij de grote PSN-hack van april 2011, wellicht de grootste ramp in de geschiedenis van PlayStation. Nadat PSN een paar dagen offline was bevestigde Sony dat een externe partij toegang had tot het netwerk en de gegevens van 77 miljoen gebruikers waren gestolen.

Laat dat even bezinken: adressen, wachtwoorden, creditcardgegevens en telefoonnummers van 77 miljoen gebruikers waren gestolen. Sony riep gebruikers op om alle wachtwoorden te veranderen en te checken en creditcards te blokkeren. Het nieuws ging de wereld over en Sony ging diep door het stof tijdens een persconferentie. Als goedmaker kregen spelers een aantal gratis games en een maand gratis PlayStation Plus, en belangrijker nog: het onthulde een ‘nieuw’ PlayStation Network met verbeterde beveiliging. De inbraak heeft honderden miljoenen dollars gekost en het duurde lang voordat de reputatie van Sony weer was hersteld.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op zustersite InsideGamer. Lees hier deel 1. Ook Nintendo en Microsoft komen in toekomstige edities aan bod.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!