De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 1
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van PlayStation – Deel 1

PlayStation bestaat al meer dan 25 jaar en in die tijd heeft Sony’s gameplatform genoeg ups en downs gehad. Nu de vijfde console in aantocht is, vonden we het tijd om eens te kijken naar de verschillende hoogte- en dieptepunten van PlayStation, de één significanter dan de ander. Dit is het eerste deel, binnenkort volgt het slotstuk!

Dieptepunt: PlayStation Vita

Laten we maar met het meest voor de hand liggende dieptepunt beginnen: de PlayStation Vita. Na het succes van de PSP lanceerde Sony in 2011 een zeer krachtige opvolger die bijna te sexy voor woorden was. De PlayStation Vita zag er goed uit, was de eerste handheld met twee analoge sticks en draaide prachtige games als Uncharted: The Golden Abyss en Killzone: Mercenary.

De prijs was echter een groot hekelpunt voor de Vita; bij lancering was de handheld even duur als de PS3 op dat moment. Mede dankzij Sony’s eigen peperdure geheugenkaarten, was de Vita simpelweg erg duur. Toen de verkopen ondanks een zeer solide line-up aan games tegenvielen en de lancering van de PS4 koste wat het kost een succes moest worden, verschenen er steeds minder games voor de Vita. Niet veel later stopte Sony met het maken van exclusieve games en stierf de Vita uiteindelijk een stille dood. De handheld had zoveel potentie, maar is eigenlijk een beetje in de steek gelaten.

©GMRimport

Hoogtepunt: De Dual Analog-controller

De eerste PlayStation lanceerde met een controller die hedendaags nogal gek oogt, namelijk eentje zonder analoge sticks. Toen Nintendo de Nintendo 64 uitbracht, waarvan de controller beschikt over één stick, kwam Sony met iets veel beters: een controller met twee analoge sticks. De Dual Analog zette destijds de standaard voor hoe controllers er vandaag de dag uitzien: twee sticks, tweemaal twee schouderknopen, een vierpuntdruktoets, vier actieknoppen en een select- en startknop. De Dual Analog werd een jaar later opgevolgd door de Dualshock, die met de trilfunctie een hele andere dimensie aan gamen gaf. Toch verdient diens voorganger alle lof voor het introduceren voor een feature die we nu voor lief nemen.

©GMRimport

Dieptepunt: Lancering van de PlayStation 3

In 2005 was Sony de koning van de consoles, maar dat veranderde met de lancering van de PlayStation 3. Na de E3-

Watch on YouTube

, met ongemakkelijke clips met acteurs, ellenlange en wederom ongemakkelijke demonstraties van games en de focus op de Sixaxis-functie van de nieuwe controller om te verhullen dat vibratie ontbrak door een juridische strijd, werd de prijs aangekondigd: een schokkende 499 dollar. Er was zelfs een duurdere versie van 599 dollar. De zaal werd er stil van.

Naast het feit dat de console 200 euro meer kostte dan de Xbox 360, die al in de winkels lag, maakte Sony ook bekend een eigen CPU in de PS3 te stoppen: de Cell-processor. Vanwege het feit dat de processor oorspronkelijk helemaal niet ontworpen was voor gamen, was het ontzettend lastig voor ontwikkelaars om games te ontwikkelen en over te zetten. Dat had als gevolg dat PS3-versies vaak significant slechter draaiden dan de Xbox 360-versies, zoals het beruchte The Elder Scrolls 5: Skyrim. Tel daar een matige online omgeving en veel ontbrekende features bij op, en de lancering van de PlayStation 3 was een ramp.

©GMRimport

Hoogtepunt: E3 2015

Tijdens E3 2015 zat de wereld klaar voor wat Sony’s

Watch on YouTube

zou worden. Shawn Layden begon de presentatie met de aankondiging van The Last Guardian, een game die al jaren was doodverklaard. Na een daverend applaus verscheen Hermen Hulst, toen nog manager van Guerrilla Games, op het podium om Horizon Zero Dawn te onthullen met een prachtige trailer van een uiteindelijk waanzinnig goede game.

Na deze twee klappers was de toon gezet, want later volgde de aankondiging van Hitman, Street Fighter 5, No Man’s Sky, Dreams, Destiny: The Taken King, Call of Duty: Black Ops 3 en nog twee titels die niemand zag aankomen: Final Fantasy 7 Remake en Shenmue 3. Toegegeven was een groot deel van deze games veel te vroeg aangekondigd – de remake van Final Fantasy 7 is nu eindelijk uitgekomen – maar de presentatie zelf bewees in ieder geval dat je als PS4-bezitter voorlopig goed zat.

©GMRimport

Dieptepunt: PlayStation Classic

In 2016 kondigde Nintendo de NES Classic Mini aan, een kleine NES met dertig games. Het product was niet aan te slepen en na een tweede golf van consoles verkocht Nintendo maar liefst 2,3 miljoen exemplaren. De hype sloeg over naar andere fabrikanten, waaronder Sony, die twee jaar later de PlayStation Classic uitbracht, een ontzettend teleurstellend apparaatje. In de eerste plaats was de console met honderd euro voor twintig games bij lancering erg prijzig, zeker omdat de selectie totaal niet representatief is voor het oorspronkelijke platform. Gamers vroegen zich hardop af hoe je een klassieke PlayStation-console kon uitbrengen zonder iconische titels als Crash Bandicoot, Tomb Raider, Gran Turismo of Tony Hawk er bij te leveren.

Daarnaast kent de miniconsole nog een hele hoop technische problemen door een goedkope manier van emuleren. De upscaling is lang niet zo goed als het zou kunnen zijn en framerateproblemen gooien roet in het eten van de speelervaring. Tot slot wordt de PlayStation Control Pad bijgeleverd in plaats van de Dual Analog-controller, waardoor veel 3D-games voor geen meter spelen. Je kunt de Classic nu voor een paar tientjes oppikken, maar we vragen ons nog steeds af of het de moeite waard is.

©GMRimport

Hoogtepunt: De PSP

In 2003 domineerde Nintendo de handheldmarkt met de Game Boy Advance, maar Sony was dapper genoeg om de strijd aan te gaan met de PlayStation Portable. De games kwamen op opvallende kleine schijfjes en de handheld had een wifichip en grafische capaciteiten die ook Nintendo’s volgende handheld overtroffen. Daarmee kreeg de PSP het voor elkaar om console-ervaringen te bieden op het kleine scherm. God of War: Ghost of Sparta, Metal Gear Solid: Peace Walker en Daxter waren slechts een paar redenen om de PSP in huis te halen. Toegegeven was piraterij een groot probleem op het platform, waardoor het aantal daadwerkelijke verkopen van games behoorlijk tegenviel. Toch valt niet te ontkennen dat Sony met ruim 75 miljoen verkochte exemplaren haar stempel op de handheldmarkt heeft gedrukt, en dat is knap.

©GMRimport

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op zustersite InsideGamer. Lees binnenkort deel 2 van deze reeks. Ook Nintendo en Microsoft komen in toekomstige edities aan bod.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!