De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans
Nieuws

De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans

Epos is een redelijk jong merk op de gameaudiomarkt met een eigenzinnige insteek: hoogwaardige, audiofiele audioproducten voor gamers. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Sennheiser, maar ontwerpt ook hun eigen gameheadsets

Heb je recent onze review van de Epos H6Pro Open gelezen, dan zul je wellicht het nodige weten over de H6-lijn. Mocht je de vorige review hebben overgeslagen, dan vatten we het nog even samen: De Epos H6Pro Closed is een headset gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. Dat zie je voornamelijk terug in het ontwerp: de headset heeft overduidelijk een soortgelijke vorm.

In tegenstelling tot de Epos H6Pro Open, zijn de oorschelpen van de Closed Back-variant - niet geheel verassend - volledig gesloten. Dat maakt de Epos H6Pro Closed meer geschikt voor spelers die liever niet afgeleid worden tijdens het gamen, en wellicht wat minder geschikt voor gamers die graag ook muziek luisteren. De insteek van Epos blijft voor beide headsets echter hetzelfde: gameaudio van een hi-fi, ‘audiofielniveau’. De prijs van 179 past daarbij.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De H6Pro Closed doet qua ontwerp en afwerking behoorlijk denken aan de H3 die we eerder bekeken. Niet alleen oogt de zwarte afwerking behoorlijk chique, het voelt ook nog eens zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic. Ook de oorschelpen zijn zacht bekleed en aan de binnenkant voorzien van suède. De buitenkant is gemaakt van synthetisch leer en dus makkelijk schoon te houden. De kussens zijn overigens ook los te koppelen, dus mochten ze naar een jaar of twee echt niet meer schoon te krijgen zijn, dan zijn ze eenvoudig te vervangen.

De extreem zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Daarnaast zijn de erg ruim opgezet zodat ze volledig over je oren heen vallen. Dat maakt de headset niet alleen ongelofelijk comfortabel, het zorgt ook voor een uitzonderlijke demping van omgevingsgeluid.

Net als de Open Back-variant, beschikt de Closed Back-variant over weinig controleopties: er is een volumeknop op de rechteroorschelp en aan de linkeroorschelp vind je de loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon. De microfoon klinkt prima, maar heeft wel de typische, telefoon-achtige ondertoon. Wat wel opvalt is dat hij behoorlijk vergevingsgezind is als het aankomt op medeklinkers. Dat maakt de microfoon prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar als je naast het gamen ook streamt of andere content maakt, doe je er goed aan te investeren in een externe microfoon.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro Closed, is de behoorlijk druk in het laag en de knauw (een schelle nadruk) in het midhoog. Zoals te verwachten is de laagrespons van de H6Pro Closed steviger dan die van de Open Back variant, maar in veel gevallen is het laag zelfs allesoverheersend. Voornamelijk bij elektronische muziek dreunt het behoorlijk en dat maakt dat je snel vermoeid raakt bij het luisteren naar de H6Pro Closed. Dat is jammer, want de headset weet wel een behoorlijk gedefinieerd en groots stereobeeld neer te zetten.

Bij akoestisch opgenomen muziek is het stevige sublaag een iets minder groot probleem, maar hier valt de knauw in het middenhoog dan weer wat meer op. Dat zorgt voornamelijk bij dynamische muziek dat de headset de impactmomenten wat tegenwerkt: in plaats van een groots gevoel, begint de headset qua klank namelijk een beetje te snerpen op hogere volumes, en dat doet de volheid teniet.

Voor gamen is de klankbalans een stuk beter op zijn plaats. Veel laag en agressief, aanwezig midhoog blijken in de praktijk namelijk wel vaker een goede balans voor gameheadsets, voornamelijk voor snellere games. Het zorgt er bij vliegensvlugge shooters bijvoorbeeld voor dat de snelheid in de gameplay wordt benadrukt terwijl je, met de flinke hoeveelheid laag, ook nog de impactmomenten behoudt. Dat is bij de HS6 Pro Closed niet anders. Ook bij de tragere, verhalende games blijft de HS6 Pro Closed overeind. Daar komen vooral het goede stereobeeld en de diepe, zware bassen goed tot zijn recht.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden?

-

Concluderend

Dat zorgt ervoor dat de Epos H6Pro Closed overtuigt tijdens het spelen van veel verschillende games, maar daar staat tegenover dat deze headset voor muziek wat minder geschikt is. Dat maakt dat de H6Pro Closed een beetje dezelfde vragen oproept als de Epos H3 die we al eerder noemden: binnen de prijsklasse van de H6Pro zijn er namelijk genoeg gameheadsets te koop die wellicht iets minder goed klinken, maar wel voorzien in surround sound-mogelijkheden, ledverlichting en een draadloze verbinding.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden? En dan is het antwoord voor de gemiddelde gamer waarschijnlijk ‘nee’. De Epos H6Pro Closed is daarmee absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil je simpelweg een headset die wat beter multi-inzetbaar is dan de H6Pro Closed in de praktijk blijkt. Ben je echter vaak te vinden op toernooien en game je dan in een rumoerige omgeving, dan zou de H6Pro Closed weleens perfect kunnen zijn.

©GMRimport

Goed
Conclusie

De Epos H6Pro Closed is absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil de gemiddelde gamer hoogstwaarschijnlijk een gameheadset met wat meer toeters en bellen dan de H6Pro Closed biedt. Speel je echter veel op toernooien, dan denk je daar wellicht anders over.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, groot, open stereobeeld
  • Prijs t.o.v. mogelijkheden klank bij muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!