De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans
Nieuws

De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans

Epos is een redelijk jong merk op de gameaudiomarkt met een eigenzinnige insteek: hoogwaardige, audiofiele audioproducten voor gamers. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Sennheiser, maar ontwerpt ook hun eigen gameheadsets

Heb je recent onze review van de Epos H6Pro Open gelezen, dan zul je wellicht het nodige weten over de H6-lijn. Mocht je de vorige review hebben overgeslagen, dan vatten we het nog even samen: De Epos H6Pro Closed is een headset gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. Dat zie je voornamelijk terug in het ontwerp: de headset heeft overduidelijk een soortgelijke vorm.

In tegenstelling tot de Epos H6Pro Open, zijn de oorschelpen van de Closed Back-variant - niet geheel verassend - volledig gesloten. Dat maakt de Epos H6Pro Closed meer geschikt voor spelers die liever niet afgeleid worden tijdens het gamen, en wellicht wat minder geschikt voor gamers die graag ook muziek luisteren. De insteek van Epos blijft voor beide headsets echter hetzelfde: gameaudio van een hi-fi, ‘audiofielniveau’. De prijs van 179 past daarbij.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De H6Pro Closed doet qua ontwerp en afwerking behoorlijk denken aan de H3 die we eerder bekeken. Niet alleen oogt de zwarte afwerking behoorlijk chique, het voelt ook nog eens zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic. Ook de oorschelpen zijn zacht bekleed en aan de binnenkant voorzien van suède. De buitenkant is gemaakt van synthetisch leer en dus makkelijk schoon te houden. De kussens zijn overigens ook los te koppelen, dus mochten ze naar een jaar of twee echt niet meer schoon te krijgen zijn, dan zijn ze eenvoudig te vervangen.

De extreem zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Daarnaast zijn de erg ruim opgezet zodat ze volledig over je oren heen vallen. Dat maakt de headset niet alleen ongelofelijk comfortabel, het zorgt ook voor een uitzonderlijke demping van omgevingsgeluid.

Net als de Open Back-variant, beschikt de Closed Back-variant over weinig controleopties: er is een volumeknop op de rechteroorschelp en aan de linkeroorschelp vind je de loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon. De microfoon klinkt prima, maar heeft wel de typische, telefoon-achtige ondertoon. Wat wel opvalt is dat hij behoorlijk vergevingsgezind is als het aankomt op medeklinkers. Dat maakt de microfoon prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar als je naast het gamen ook streamt of andere content maakt, doe je er goed aan te investeren in een externe microfoon.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro Closed, is de behoorlijk druk in het laag en de knauw (een schelle nadruk) in het midhoog. Zoals te verwachten is de laagrespons van de H6Pro Closed steviger dan die van de Open Back variant, maar in veel gevallen is het laag zelfs allesoverheersend. Voornamelijk bij elektronische muziek dreunt het behoorlijk en dat maakt dat je snel vermoeid raakt bij het luisteren naar de H6Pro Closed. Dat is jammer, want de headset weet wel een behoorlijk gedefinieerd en groots stereobeeld neer te zetten.

Bij akoestisch opgenomen muziek is het stevige sublaag een iets minder groot probleem, maar hier valt de knauw in het middenhoog dan weer wat meer op. Dat zorgt voornamelijk bij dynamische muziek dat de headset de impactmomenten wat tegenwerkt: in plaats van een groots gevoel, begint de headset qua klank namelijk een beetje te snerpen op hogere volumes, en dat doet de volheid teniet.

Voor gamen is de klankbalans een stuk beter op zijn plaats. Veel laag en agressief, aanwezig midhoog blijken in de praktijk namelijk wel vaker een goede balans voor gameheadsets, voornamelijk voor snellere games. Het zorgt er bij vliegensvlugge shooters bijvoorbeeld voor dat de snelheid in de gameplay wordt benadrukt terwijl je, met de flinke hoeveelheid laag, ook nog de impactmomenten behoudt. Dat is bij de HS6 Pro Closed niet anders. Ook bij de tragere, verhalende games blijft de HS6 Pro Closed overeind. Daar komen vooral het goede stereobeeld en de diepe, zware bassen goed tot zijn recht.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden?

-

Concluderend

Dat zorgt ervoor dat de Epos H6Pro Closed overtuigt tijdens het spelen van veel verschillende games, maar daar staat tegenover dat deze headset voor muziek wat minder geschikt is. Dat maakt dat de H6Pro Closed een beetje dezelfde vragen oproept als de Epos H3 die we al eerder noemden: binnen de prijsklasse van de H6Pro zijn er namelijk genoeg gameheadsets te koop die wellicht iets minder goed klinken, maar wel voorzien in surround sound-mogelijkheden, ledverlichting en een draadloze verbinding.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden? En dan is het antwoord voor de gemiddelde gamer waarschijnlijk ‘nee’. De Epos H6Pro Closed is daarmee absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil je simpelweg een headset die wat beter multi-inzetbaar is dan de H6Pro Closed in de praktijk blijkt. Ben je echter vaak te vinden op toernooien en game je dan in een rumoerige omgeving, dan zou de H6Pro Closed weleens perfect kunnen zijn.

©GMRimport

Goed
Conclusie

De Epos H6Pro Closed is absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil de gemiddelde gamer hoogstwaarschijnlijk een gameheadset met wat meer toeters en bellen dan de H6Pro Closed biedt. Speel je echter veel op toernooien, dan denk je daar wellicht anders over.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, groot, open stereobeeld
  • Prijs t.o.v. mogelijkheden klank bij muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!