De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans
Nieuws

De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans

Epos is een redelijk jong merk op de gameaudiomarkt met een eigenzinnige insteek: hoogwaardige, audiofiele audioproducten voor gamers. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Sennheiser, maar ontwerpt ook hun eigen gameheadsets

Heb je recent onze review van de Epos H6Pro Open gelezen, dan zul je wellicht het nodige weten over de H6-lijn. Mocht je de vorige review hebben overgeslagen, dan vatten we het nog even samen: De Epos H6Pro Closed is een headset gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. Dat zie je voornamelijk terug in het ontwerp: de headset heeft overduidelijk een soortgelijke vorm.

In tegenstelling tot de Epos H6Pro Open, zijn de oorschelpen van de Closed Back-variant - niet geheel verassend - volledig gesloten. Dat maakt de Epos H6Pro Closed meer geschikt voor spelers die liever niet afgeleid worden tijdens het gamen, en wellicht wat minder geschikt voor gamers die graag ook muziek luisteren. De insteek van Epos blijft voor beide headsets echter hetzelfde: gameaudio van een hi-fi, ‘audiofielniveau’. De prijs van 179 past daarbij.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De H6Pro Closed doet qua ontwerp en afwerking behoorlijk denken aan de H3 die we eerder bekeken. Niet alleen oogt de zwarte afwerking behoorlijk chique, het voelt ook nog eens zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic. Ook de oorschelpen zijn zacht bekleed en aan de binnenkant voorzien van suède. De buitenkant is gemaakt van synthetisch leer en dus makkelijk schoon te houden. De kussens zijn overigens ook los te koppelen, dus mochten ze naar een jaar of twee echt niet meer schoon te krijgen zijn, dan zijn ze eenvoudig te vervangen.

De extreem zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Daarnaast zijn de erg ruim opgezet zodat ze volledig over je oren heen vallen. Dat maakt de headset niet alleen ongelofelijk comfortabel, het zorgt ook voor een uitzonderlijke demping van omgevingsgeluid.

Net als de Open Back-variant, beschikt de Closed Back-variant over weinig controleopties: er is een volumeknop op de rechteroorschelp en aan de linkeroorschelp vind je de loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon. De microfoon klinkt prima, maar heeft wel de typische, telefoon-achtige ondertoon. Wat wel opvalt is dat hij behoorlijk vergevingsgezind is als het aankomt op medeklinkers. Dat maakt de microfoon prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar als je naast het gamen ook streamt of andere content maakt, doe je er goed aan te investeren in een externe microfoon.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro Closed, is de behoorlijk druk in het laag en de knauw (een schelle nadruk) in het midhoog. Zoals te verwachten is de laagrespons van de H6Pro Closed steviger dan die van de Open Back variant, maar in veel gevallen is het laag zelfs allesoverheersend. Voornamelijk bij elektronische muziek dreunt het behoorlijk en dat maakt dat je snel vermoeid raakt bij het luisteren naar de H6Pro Closed. Dat is jammer, want de headset weet wel een behoorlijk gedefinieerd en groots stereobeeld neer te zetten.

Bij akoestisch opgenomen muziek is het stevige sublaag een iets minder groot probleem, maar hier valt de knauw in het middenhoog dan weer wat meer op. Dat zorgt voornamelijk bij dynamische muziek dat de headset de impactmomenten wat tegenwerkt: in plaats van een groots gevoel, begint de headset qua klank namelijk een beetje te snerpen op hogere volumes, en dat doet de volheid teniet.

Voor gamen is de klankbalans een stuk beter op zijn plaats. Veel laag en agressief, aanwezig midhoog blijken in de praktijk namelijk wel vaker een goede balans voor gameheadsets, voornamelijk voor snellere games. Het zorgt er bij vliegensvlugge shooters bijvoorbeeld voor dat de snelheid in de gameplay wordt benadrukt terwijl je, met de flinke hoeveelheid laag, ook nog de impactmomenten behoudt. Dat is bij de HS6 Pro Closed niet anders. Ook bij de tragere, verhalende games blijft de HS6 Pro Closed overeind. Daar komen vooral het goede stereobeeld en de diepe, zware bassen goed tot zijn recht.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden?

-

Concluderend

Dat zorgt ervoor dat de Epos H6Pro Closed overtuigt tijdens het spelen van veel verschillende games, maar daar staat tegenover dat deze headset voor muziek wat minder geschikt is. Dat maakt dat de H6Pro Closed een beetje dezelfde vragen oproept als de Epos H3 die we al eerder noemden: binnen de prijsklasse van de H6Pro zijn er namelijk genoeg gameheadsets te koop die wellicht iets minder goed klinken, maar wel voorzien in surround sound-mogelijkheden, ledverlichting en een draadloze verbinding.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden? En dan is het antwoord voor de gemiddelde gamer waarschijnlijk ‘nee’. De Epos H6Pro Closed is daarmee absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil je simpelweg een headset die wat beter multi-inzetbaar is dan de H6Pro Closed in de praktijk blijkt. Ben je echter vaak te vinden op toernooien en game je dan in een rumoerige omgeving, dan zou de H6Pro Closed weleens perfect kunnen zijn.

©GMRimport

Goed
Conclusie

De Epos H6Pro Closed is absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil de gemiddelde gamer hoogstwaarschijnlijk een gameheadset met wat meer toeters en bellen dan de H6Pro Closed biedt. Speel je echter veel op toernooien, dan denk je daar wellicht anders over.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, groot, open stereobeeld
  • Prijs t.o.v. mogelijkheden klank bij muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst
Nieuws

Laatste dlc-level Astro Bot nu uit, mogelijk meer content op komst

De credits vermelden gamefranchises die tot nu toe niet in de platformer zijn gespot

Het vijfde en tegelijk laatste extra speedrunlevel is sinds vandaag beschikbaar voor Astro Bot. Het lijkt er daarbij op dat er mogelijk nog meer content voor de game in de maak is.

Eerder werd aangekondigd dat er vijf gratis speedrunlevels naar de 3D-platformer zouden komen. Het vijfde en tevens laatste level, Rising Heat, is vandaag aan de game toegevoegd.

Er zou mogelijk echter nog meer nieuwe content naar de game kunnen komen. Op Reddit wordt geopperd dat de credits van de game zijn aangepast, en er een vermelding van Tomba is toegevoegd. Daarnaast worden in de credits ook al enige tijd Rayman, Assassin's Creed, Beyond Good and Evil, Worms en Croc vermeld.

In Astro Bot verzamelen spelers robots, waaronder specifieke exemplaren gebaseerd op gamefranchises. Van de bovengenoemde franchises zijn echter nog geen robots in de game te vinden. Dat betekent mogelijk dat er nog meer dlc in de maak is waarin deze gamefranchises een rol hebben. Officieel is dit echter nog niet bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!