De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans
Nieuws

De Epos H6Pro Closed - gameheadset: prijs en mogelijkheden niet in balans

Epos is een redelijk jong merk op de gameaudiomarkt met een eigenzinnige insteek: hoogwaardige, audiofiele audioproducten voor gamers. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Sennheiser, maar ontwerpt ook hun eigen gameheadsets

Heb je recent onze review van de Epos H6Pro Open gelezen, dan zul je wellicht het nodige weten over de H6-lijn. Mocht je de vorige review hebben overgeslagen, dan vatten we het nog even samen: De Epos H6Pro Closed is een headset gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. Dat zie je voornamelijk terug in het ontwerp: de headset heeft overduidelijk een soortgelijke vorm.

In tegenstelling tot de Epos H6Pro Open, zijn de oorschelpen van de Closed Back-variant - niet geheel verassend - volledig gesloten. Dat maakt de Epos H6Pro Closed meer geschikt voor spelers die liever niet afgeleid worden tijdens het gamen, en wellicht wat minder geschikt voor gamers die graag ook muziek luisteren. De insteek van Epos blijft voor beide headsets echter hetzelfde: gameaudio van een hi-fi, ‘audiofielniveau’. De prijs van 179 past daarbij.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De H6Pro Closed doet qua ontwerp en afwerking behoorlijk denken aan de H3 die we eerder bekeken. Niet alleen oogt de zwarte afwerking behoorlijk chique, het voelt ook nog eens zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic. Ook de oorschelpen zijn zacht bekleed en aan de binnenkant voorzien van suède. De buitenkant is gemaakt van synthetisch leer en dus makkelijk schoon te houden. De kussens zijn overigens ook los te koppelen, dus mochten ze naar een jaar of twee echt niet meer schoon te krijgen zijn, dan zijn ze eenvoudig te vervangen.

De extreem zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Daarnaast zijn de erg ruim opgezet zodat ze volledig over je oren heen vallen. Dat maakt de headset niet alleen ongelofelijk comfortabel, het zorgt ook voor een uitzonderlijke demping van omgevingsgeluid.

Net als de Open Back-variant, beschikt de Closed Back-variant over weinig controleopties: er is een volumeknop op de rechteroorschelp en aan de linkeroorschelp vind je de loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon. De microfoon klinkt prima, maar heeft wel de typische, telefoon-achtige ondertoon. Wat wel opvalt is dat hij behoorlijk vergevingsgezind is als het aankomt op medeklinkers. Dat maakt de microfoon prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar als je naast het gamen ook streamt of andere content maakt, doe je er goed aan te investeren in een externe microfoon.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro Closed, is de behoorlijk druk in het laag en de knauw (een schelle nadruk) in het midhoog. Zoals te verwachten is de laagrespons van de H6Pro Closed steviger dan die van de Open Back variant, maar in veel gevallen is het laag zelfs allesoverheersend. Voornamelijk bij elektronische muziek dreunt het behoorlijk en dat maakt dat je snel vermoeid raakt bij het luisteren naar de H6Pro Closed. Dat is jammer, want de headset weet wel een behoorlijk gedefinieerd en groots stereobeeld neer te zetten.

Bij akoestisch opgenomen muziek is het stevige sublaag een iets minder groot probleem, maar hier valt de knauw in het middenhoog dan weer wat meer op. Dat zorgt voornamelijk bij dynamische muziek dat de headset de impactmomenten wat tegenwerkt: in plaats van een groots gevoel, begint de headset qua klank namelijk een beetje te snerpen op hogere volumes, en dat doet de volheid teniet.

Voor gamen is de klankbalans een stuk beter op zijn plaats. Veel laag en agressief, aanwezig midhoog blijken in de praktijk namelijk wel vaker een goede balans voor gameheadsets, voornamelijk voor snellere games. Het zorgt er bij vliegensvlugge shooters bijvoorbeeld voor dat de snelheid in de gameplay wordt benadrukt terwijl je, met de flinke hoeveelheid laag, ook nog de impactmomenten behoudt. Dat is bij de HS6 Pro Closed niet anders. Ook bij de tragere, verhalende games blijft de HS6 Pro Closed overeind. Daar komen vooral het goede stereobeeld en de diepe, zware bassen goed tot zijn recht.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden?

-

Concluderend

Dat zorgt ervoor dat de Epos H6Pro Closed overtuigt tijdens het spelen van veel verschillende games, maar daar staat tegenover dat deze headset voor muziek wat minder geschikt is. Dat maakt dat de H6Pro Closed een beetje dezelfde vragen oproept als de Epos H3 die we al eerder noemden: binnen de prijsklasse van de H6Pro zijn er namelijk genoeg gameheadsets te koop die wellicht iets minder goed klinken, maar wel voorzien in surround sound-mogelijkheden, ledverlichting en een draadloze verbinding.

Dan is de vraag: is de geluids- en bouwkwaliteit van deze H6Pro Closed goed genoeg om de prijs te verantwoorden? En dan is het antwoord voor de gemiddelde gamer waarschijnlijk ‘nee’. De Epos H6Pro Closed is daarmee absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil je simpelweg een headset die wat beter multi-inzetbaar is dan de H6Pro Closed in de praktijk blijkt. Ben je echter vaak te vinden op toernooien en game je dan in een rumoerige omgeving, dan zou de H6Pro Closed weleens perfect kunnen zijn.

©GMRimport

Goed
Conclusie

De Epos H6Pro Closed is absoluut geen slechte gameheadset, maar voor 179 euro wil de gemiddelde gamer hoogstwaarschijnlijk een gameheadset met wat meer toeters en bellen dan de H6Pro Closed biedt. Speel je echter veel op toernooien, dan denk je daar wellicht anders over.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, groot, open stereobeeld
  • Prijs t.o.v. mogelijkheden klank bij muziek

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error