De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis
Nieuws

De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis

De nieuwe Epos H6Pro Open is een gamingheadset die niet alleen moet voorzien in kraakheldere gameaudio, Epos wil met deze headset ook de muziekliefhebber bedienen.

Epos ontwerpt gamingheadsets met een audiofiele insteek. Mocht je bekend zijn met oudere Sennheiser modellen, dan zul je een deel van het assortiment van Epos wellicht herkennen. Dat zit zo: Epos produceert en verkoopt sinds kort de volledige, al bestaande Sennheiser Communications portfolio onder de naam Epos | Sennheiser. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun eigen headsets.

©GMRimport

Epos H6Pro Open

De Epos H6Pro Open is gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. De H6Pro is een zogenaamde open back-koptelefoon. Dat wil zeggen dat de oorschelpen van dit model lucht doorlaten. Dat is fijn voor als je nog iets van je omgeving wilt horen tijdens het gamen, en het kan gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Open koptelefoons laten namelijk ook meer luchtdruk naar buiten ontsnappen, wat over het algemeen voor een betere basrespons en een minder drukkende luisterervaring zorgt. Wel dempt deze hoofdtelefoon totaal geen omgevingsgeluid.

De H6Pro zet dus duidelijk in op hoogwaardig geluid en Epos benadrukt ook dat de H6Pro moet zorgen voor minder luistervermoeidheid. Een echte hi-fi insteek met een echte hi-fi prijs: 179 euro. Het ontwerp doet ook wat denken aan de GSP 500 en 600: de H6Pro heeft duidelijk een soortgelijke vorm. Gelukkig heeft Epos zijn best gedaan om het ontwerp een beetje met de tijd mee te laten gaan, en dat is goed geslaagd. De H6PRO ziet er goed uit - mits je hem in zwart of groen aanschaft

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het witte testmodel dat we in bruikleen krijgen oogt namelijk ietwat ordinair. Wel voelt het zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een behoorlijk zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic en de oorschelpen zijn zacht bekleed en volledig van stof gemaakt. De zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Ze zijn daarnaast behoorlijk ruim opgezet. Zo vallen ze volledig over je oren heen en dat maakt deze H6Pro zeer comfortabel.

Voordat we naar de H6Pro gaan luisteren, gaan we nog even de knoppen op de buitenkant van de headset langs. En dat blijkt zo gedaan: op de linkeroorschelp vind je een loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon en op de rechteroorschelp een volumeknop. De microfoon klinkt als een typische gamingheadsetmicrofoon: ietwat geknepen en met een onnatuurlijke focus op het middenhoog. De microfoon is prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar verwacht geen microfoon die geschikt is (live)streams. Omdat de H6 een open headset is, en dus veel geluid van buitenaf doorlaat, is er ook geen microfoonmonitoring beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk geen probleem en voelt zelfs rustig en aangenaam aan.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro, is het aanwezige tophoog. Het klinkt alsof er een onnatuurlijke resonantie zit in de bovenste frequentieregionen; alsof er iets meetrilt. In theorie zou focus op het tophoog kunnen leiden tot een aangenaam gevoel van definitie, maar in dit geval lijkt de focus er min of meer opgeplakt - alsof het geen natuurlijk deel van de klank is. Dat zorgt er voornamelijk bij akoestische muziek voor dat je soms wordt afgeleid.

Dat is jammer, want in de kern is de H6Pro een zeer mooi klinkende headset. Er is genoeg ruimte en diepte voor zowel het absolute sublaag als het midlaag, waardoor er een grootse en sprekende geluidswereld wordt neergezet. Je kunt je echt verliezen in de diepte van een opname. Het is dan ook jammer dat het hoog hier in sommige gevallen onnatuurlijk aanvoelt, want dat breekt je concentratie en de immersie. Bij elektronische muziek is dat probleem overigens een stuk minder groot, omdat het opgeplakte hoog beter samengaat met synthetische geluiden.

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij.

-

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij. Het uitgesproken mid-laag laat omgevingsgeluiden wat meer naar voren komen en dat zorgt voor diepte. Dat werkt perfect voor tragere, verhalende games, maar het heeft ook een aantal nadelige effecten.

Het ontbreekt namelijk aan de nodige snelheid in de klank. Tijdens shooters kan dit zorgen voor een behoorlijk gebrek aan urgentie in de klank - een ‘zompige’ ervaring. Hierbij zijn er soms ook nog onnatuurlijke uitschieters te horen in het sublaag. Zo kun je bijvoorbeeld als je in een auto stapt ineens een hoeveelheid sublaag horen die niet in verhouding staat tot wat er daarvoor in de game gebeurde.

©GMRimport

Concluderend

De audiofiele hi-fi insteek van Epos is ook weer goed terug te zien in de H6Pro. Het is echter ook precies die audiofiele insteek waarmee Epos hier en daar zijn eigen ruiten ingooit. Een open back-hoofdtelefoon is bij uitstek geschikt voor een gedefinieerde en open luisterervaring, en dat biedt de H6Pro hier en daar zeker. Maar tegelijkertijd laat de headset op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. En dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-aspecten op de headset te vinden zijn, eigenlijk wel precies wat deze headset zou moeten zijn.

Oké
Conclusie

De Epos H6PRO Open is echt geen slechte headset, maar hij laat op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. Dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-eigenschappen op de headset te vinden zijn, eigenlijk precies wat deze headset zou moeten zijn.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, open ontwerp aangenaam voor communiceren
  • Klank past niet bij insteek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!