De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis
Gamer.nl
Nieuws

De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis

De nieuwe Epos H6Pro Open is een gamingheadset die niet alleen moet voorzien in kraakheldere gameaudio, Epos wil met deze headset ook de muziekliefhebber bedienen.

Epos ontwerpt gamingheadsets met een audiofiele insteek. Mocht je bekend zijn met oudere Sennheiser modellen, dan zul je een deel van het assortiment van Epos wellicht herkennen. Dat zit zo: Epos produceert en verkoopt sinds kort de volledige, al bestaande Sennheiser Communications portfolio onder de naam Epos | Sennheiser. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun eigen headsets.

©GMRimport

Epos H6Pro Open

De Epos H6Pro Open is gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. De H6Pro is een zogenaamde open back-koptelefoon. Dat wil zeggen dat de oorschelpen van dit model lucht doorlaten. Dat is fijn voor als je nog iets van je omgeving wilt horen tijdens het gamen, en het kan gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Open koptelefoons laten namelijk ook meer luchtdruk naar buiten ontsnappen, wat over het algemeen voor een betere basrespons en een minder drukkende luisterervaring zorgt. Wel dempt deze hoofdtelefoon totaal geen omgevingsgeluid.

De H6Pro zet dus duidelijk in op hoogwaardig geluid en Epos benadrukt ook dat de H6Pro moet zorgen voor minder luistervermoeidheid. Een echte hi-fi insteek met een echte hi-fi prijs: 179 euro. Het ontwerp doet ook wat denken aan de GSP 500 en 600: de H6Pro heeft duidelijk een soortgelijke vorm. Gelukkig heeft Epos zijn best gedaan om het ontwerp een beetje met de tijd mee te laten gaan, en dat is goed geslaagd. De H6PRO ziet er goed uit - mits je hem in zwart of groen aanschaft

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het witte testmodel dat we in bruikleen krijgen oogt namelijk ietwat ordinair. Wel voelt het zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een behoorlijk zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic en de oorschelpen zijn zacht bekleed en volledig van stof gemaakt. De zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Ze zijn daarnaast behoorlijk ruim opgezet. Zo vallen ze volledig over je oren heen en dat maakt deze H6Pro zeer comfortabel.

Voordat we naar de H6Pro gaan luisteren, gaan we nog even de knoppen op de buitenkant van de headset langs. En dat blijkt zo gedaan: op de linkeroorschelp vind je een loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon en op de rechteroorschelp een volumeknop. De microfoon klinkt als een typische gamingheadsetmicrofoon: ietwat geknepen en met een onnatuurlijke focus op het middenhoog. De microfoon is prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar verwacht geen microfoon die geschikt is (live)streams. Omdat de H6 een open headset is, en dus veel geluid van buitenaf doorlaat, is er ook geen microfoonmonitoring beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk geen probleem en voelt zelfs rustig en aangenaam aan.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro, is het aanwezige tophoog. Het klinkt alsof er een onnatuurlijke resonantie zit in de bovenste frequentieregionen; alsof er iets meetrilt. In theorie zou focus op het tophoog kunnen leiden tot een aangenaam gevoel van definitie, maar in dit geval lijkt de focus er min of meer opgeplakt - alsof het geen natuurlijk deel van de klank is. Dat zorgt er voornamelijk bij akoestische muziek voor dat je soms wordt afgeleid.

Dat is jammer, want in de kern is de H6Pro een zeer mooi klinkende headset. Er is genoeg ruimte en diepte voor zowel het absolute sublaag als het midlaag, waardoor er een grootse en sprekende geluidswereld wordt neergezet. Je kunt je echt verliezen in de diepte van een opname. Het is dan ook jammer dat het hoog hier in sommige gevallen onnatuurlijk aanvoelt, want dat breekt je concentratie en de immersie. Bij elektronische muziek is dat probleem overigens een stuk minder groot, omdat het opgeplakte hoog beter samengaat met synthetische geluiden.

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij.

-

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij. Het uitgesproken mid-laag laat omgevingsgeluiden wat meer naar voren komen en dat zorgt voor diepte. Dat werkt perfect voor tragere, verhalende games, maar het heeft ook een aantal nadelige effecten.

Het ontbreekt namelijk aan de nodige snelheid in de klank. Tijdens shooters kan dit zorgen voor een behoorlijk gebrek aan urgentie in de klank - een ‘zompige’ ervaring. Hierbij zijn er soms ook nog onnatuurlijke uitschieters te horen in het sublaag. Zo kun je bijvoorbeeld als je in een auto stapt ineens een hoeveelheid sublaag horen die niet in verhouding staat tot wat er daarvoor in de game gebeurde.

©GMRimport

Concluderend

De audiofiele hi-fi insteek van Epos is ook weer goed terug te zien in de H6Pro. Het is echter ook precies die audiofiele insteek waarmee Epos hier en daar zijn eigen ruiten ingooit. Een open back-hoofdtelefoon is bij uitstek geschikt voor een gedefinieerde en open luisterervaring, en dat biedt de H6Pro hier en daar zeker. Maar tegelijkertijd laat de headset op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. En dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-aspecten op de headset te vinden zijn, eigenlijk wel precies wat deze headset zou moeten zijn.

Oké
Conclusie

De Epos H6PRO Open is echt geen slechte headset, maar hij laat op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. Dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-eigenschappen op de headset te vinden zijn, eigenlijk precies wat deze headset zou moeten zijn.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, open ontwerp aangenaam voor communiceren
  • Klank past niet bij insteek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken
Gamer.nl
Nieuws

PlatinumGames lijkt aan nieuwe online actiegame te werken

Hopelijk wordt er meer succes geboekt dan met Babylon's Fall

Een vacature lijkt er naar te hinten dat de Japanse ontwikkelaar PlatinumGames aan een nieuwe online actiegame werkt.

Tech4Gamers vond een vacature van de ontwikkelaar waarin gezocht wordt naar een gamedesigner voor een aankomende nieuwe game. Gezien de functie lijkt de ontwikkeling van het spel zich nog in een vroeg stadium te bevinden. In de vacature wordt gemeld dat ervaring in het maken van "online actiegames" gewenst is. Ook ervaring met "online openwereldgameplay" wordt aangekaart.

Verdere details over de mogelijke nieuwe game zijn er nog niet. De laatste game van PlatinumGames die leunde op online gameplay was Babylon's Fall, een online actie-rpg die hevig bekritiseerd werd door zowel reviewers en spelers. Uitgever Square Enix besloot ongeveer een halfjaar later de game dan ook voorgoed offline te halen.

PlatinumGames heeft echter ook diverse actiegames afgeleverd die wel goed zijn ontvangen, waaronder de Bayonetta-spellen, Nier: Automata en Astral Chain. Op dit moment werkt het bedrijf samen met Team Ninja aan Ninja Gaiden 4, dat aankomend najaar op PS5, Xbox Series-consoles en pc moet verschijnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan
Gamer.nl
Nieuws

Speciale A Minecraft Movie-voorstellingen moedigen participatie van bezoekers aan

Chicken Jockeeeeeey!!!

Warner Bros. vertoont op 2 mei in een select aantal bioscopen A Minecraft Movie, met het grote verschil dat hier bezoekers worden aangemoedigd om hun enthousiasme zicht- en hoorbaar te uiten.

Sinds de bioscooprelease van A Minecraft Movie is het een meme geworden om tijdens bepaalde scènes van films te schreeuwen, met popcorn te gooien en rond te rennen in de bioscoopzaal. Dit gebeurt vooral bij de Chicken Jockey-scène van de film. Ook erg populair is het Lava Chicken-nummer dat gezongen wordt door acteur Jack Black.

Hoewel de meme in eerste instantie misschien vrij onschuldig lijkt, zorgt het ook voor overlast bij andere bioscoopbezoekers en werknemers die na de film de troep op moeten ruimen. Om in te spelen op bovenstaande meme - en mogelijk ook als vergeefse poging om de chaos te centreren op één dag in plaats van tijdens elke vertoning - organiseert Warner Bros. aanstaande vrijdag een 'Block Party Edition' in selecte Amerikaanse en internationale bioscopen. Daarin worden bezoekers juist aangemoedigd om mee te schreeuwen tijdens de film.

Eerder deze maand werd al aangegeven dat een vervolg op A Minecraft Movie wordt overwogen. Dat is gezien het succes van de film ook niet heel gek. In A Minecraft Movie komt een viertal via een portaal in de 'Overworld' terecht, een bizarre, kubusvormige wonderwereld dat draait op pure verbeeldingskracht. Om terug thuis te komen zullen ze de wereld hun eigen moeten maken en beschermen tegen wezens als Piglins en Zombies. De film is zoals gezegd geregisseerd door Jared Hess, bekend van films als Napoleon Dynamite en Nacho Libre. Jason Momoa (Aquaman), Danielle Brooks (The Color Purple), Sebastian Eugene Hansen (Just Mercy), Emma Myers (Wednesday) en Jack Black (Jumanji) hebben rollen in de film.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!