De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis
Nieuws

De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis

De nieuwe Epos H6Pro Open is een gamingheadset die niet alleen moet voorzien in kraakheldere gameaudio, Epos wil met deze headset ook de muziekliefhebber bedienen.

Epos ontwerpt gamingheadsets met een audiofiele insteek. Mocht je bekend zijn met oudere Sennheiser modellen, dan zul je een deel van het assortiment van Epos wellicht herkennen. Dat zit zo: Epos produceert en verkoopt sinds kort de volledige, al bestaande Sennheiser Communications portfolio onder de naam Epos | Sennheiser. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun eigen headsets.

©GMRimport

Epos H6Pro Open

De Epos H6Pro Open is gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. De H6Pro is een zogenaamde open back-koptelefoon. Dat wil zeggen dat de oorschelpen van dit model lucht doorlaten. Dat is fijn voor als je nog iets van je omgeving wilt horen tijdens het gamen, en het kan gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Open koptelefoons laten namelijk ook meer luchtdruk naar buiten ontsnappen, wat over het algemeen voor een betere basrespons en een minder drukkende luisterervaring zorgt. Wel dempt deze hoofdtelefoon totaal geen omgevingsgeluid.

De H6Pro zet dus duidelijk in op hoogwaardig geluid en Epos benadrukt ook dat de H6Pro moet zorgen voor minder luistervermoeidheid. Een echte hi-fi insteek met een echte hi-fi prijs: 179 euro. Het ontwerp doet ook wat denken aan de GSP 500 en 600: de H6Pro heeft duidelijk een soortgelijke vorm. Gelukkig heeft Epos zijn best gedaan om het ontwerp een beetje met de tijd mee te laten gaan, en dat is goed geslaagd. De H6PRO ziet er goed uit - mits je hem in zwart of groen aanschaft

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het witte testmodel dat we in bruikleen krijgen oogt namelijk ietwat ordinair. Wel voelt het zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een behoorlijk zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic en de oorschelpen zijn zacht bekleed en volledig van stof gemaakt. De zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Ze zijn daarnaast behoorlijk ruim opgezet. Zo vallen ze volledig over je oren heen en dat maakt deze H6Pro zeer comfortabel.

Voordat we naar de H6Pro gaan luisteren, gaan we nog even de knoppen op de buitenkant van de headset langs. En dat blijkt zo gedaan: op de linkeroorschelp vind je een loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon en op de rechteroorschelp een volumeknop. De microfoon klinkt als een typische gamingheadsetmicrofoon: ietwat geknepen en met een onnatuurlijke focus op het middenhoog. De microfoon is prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar verwacht geen microfoon die geschikt is (live)streams. Omdat de H6 een open headset is, en dus veel geluid van buitenaf doorlaat, is er ook geen microfoonmonitoring beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk geen probleem en voelt zelfs rustig en aangenaam aan.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro, is het aanwezige tophoog. Het klinkt alsof er een onnatuurlijke resonantie zit in de bovenste frequentieregionen; alsof er iets meetrilt. In theorie zou focus op het tophoog kunnen leiden tot een aangenaam gevoel van definitie, maar in dit geval lijkt de focus er min of meer opgeplakt - alsof het geen natuurlijk deel van de klank is. Dat zorgt er voornamelijk bij akoestische muziek voor dat je soms wordt afgeleid.

Dat is jammer, want in de kern is de H6Pro een zeer mooi klinkende headset. Er is genoeg ruimte en diepte voor zowel het absolute sublaag als het midlaag, waardoor er een grootse en sprekende geluidswereld wordt neergezet. Je kunt je echt verliezen in de diepte van een opname. Het is dan ook jammer dat het hoog hier in sommige gevallen onnatuurlijk aanvoelt, want dat breekt je concentratie en de immersie. Bij elektronische muziek is dat probleem overigens een stuk minder groot, omdat het opgeplakte hoog beter samengaat met synthetische geluiden.

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij.

-

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij. Het uitgesproken mid-laag laat omgevingsgeluiden wat meer naar voren komen en dat zorgt voor diepte. Dat werkt perfect voor tragere, verhalende games, maar het heeft ook een aantal nadelige effecten.

Het ontbreekt namelijk aan de nodige snelheid in de klank. Tijdens shooters kan dit zorgen voor een behoorlijk gebrek aan urgentie in de klank - een ‘zompige’ ervaring. Hierbij zijn er soms ook nog onnatuurlijke uitschieters te horen in het sublaag. Zo kun je bijvoorbeeld als je in een auto stapt ineens een hoeveelheid sublaag horen die niet in verhouding staat tot wat er daarvoor in de game gebeurde.

©GMRimport

Concluderend

De audiofiele hi-fi insteek van Epos is ook weer goed terug te zien in de H6Pro. Het is echter ook precies die audiofiele insteek waarmee Epos hier en daar zijn eigen ruiten ingooit. Een open back-hoofdtelefoon is bij uitstek geschikt voor een gedefinieerde en open luisterervaring, en dat biedt de H6Pro hier en daar zeker. Maar tegelijkertijd laat de headset op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. En dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-aspecten op de headset te vinden zijn, eigenlijk wel precies wat deze headset zou moeten zijn.

Oké
Conclusie

De Epos H6PRO Open is echt geen slechte headset, maar hij laat op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. Dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-eigenschappen op de headset te vinden zijn, eigenlijk precies wat deze headset zou moeten zijn.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, open ontwerp aangenaam voor communiceren
  • Klank past niet bij insteek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!