Cyberpunk 2077 biedt geen gendertypes voor eigen personage
Nieuws

Cyberpunk 2077 biedt geen gendertypes voor eigen personage

CD Projekt Red laat spelers geen gender kiezen bij het maken van een eigen personage in Cyberpunk 2077. In plaats hiervan zijn er veel andere mogelijkheden beschikbaar waarmee spelers een protagonist kunnen creëren.

In een interview met Metro heeft Marthe Jonkers, hoofd concept artist bij CD Projekt Red, informatie verkregen over wat Cyberpunk 2077 gaat doet omtrent gender-identificatie. CD Projekt Red heeft al een aantal keren problemen ervaren wanneer het gaat om de weergave van gender- en trans-onderwerpen.

Wanneer er aan Jonkers gevraagd wordt hoe zij nu omgaan met de weergave van gender- en transonderwerpen in het licht van eerder genoemde problemen, krijgt Metro het volgende antwoord: “We willen een game maken die erg inclusief is. Het menu waar je het personage kan aanpassen biedt veel meer opties dan het geval was bij de laatste demo. Je kiest bijvoorbeeld niet meer je geslacht. Je kiest niet, ‘Ik wil een vrouwelijk of mannelijk personage zijn’, je kiest nu een lichaamstype. Omdat we willen dat je je vrij voelt om elk gewenst personage te maken.”

“Dus je kiest je lichaamstype en we hebben twee stemmen, één die mannelijk klinkt, en de ander klinkt vrouwelijk. Je kunt mixen en matchen. Daarnaast hebben we veel huidtinten, tatoeages en kapsels. Dus we willen mensen echt de vrijheid geven om hun eigen personage te maken en te spelen zoals zij willen spelen.”

Terugkijkend op de eerdere problemen die zijn ontstaan, heeft Cyberpunk 2077 ditmaal feedback gevraagd van veel verschillende mensen met verschillende achtergronden om nieuwe problemen te vermijden en niemand te beledigen meldt Jonkers. Ze willen graag weten wat beter kan maar zullen moeilijke onderwerpen blijven aansnijden, het blijft immers een Cyberpunk-wereld, zo zegt Jonkers.

“We behandelen veel ingewikkelde onderwerpen, wil ik zeggen. Omdat we een zeer geloofwaardige cyberpunk-wereld willen creëren. Cyberpunk 2020 was ook een wereld die een zeer donkere kant heeft en we laten dit ook zien in Cyberpunk 2077. We schetsen een beeld en laten de speler dit op hun eigen manier interpreteren. Het is aan de spelers om te zien wat zij van de situatie vinden en hoe zij hiermee omgaan. Dus we proberen een soort realistische wereld te creëren, zonder cyberpunk-thema's uit de weg te gaan. Maar tegelijkertijd geven we de speler de vrijheid om de situaties te benaderen zoals ze zelf willen,” aldus Jonkers.

©GMRimport

Eerder dit jaar kwam er een screenshot naar boven die commentaar opleverde bij fans. Twitter-gebruiker Avery deelde een screenshot die zij op de website van Nvidia had gevonden. Wanneer er ingezoomd wordt op de afbeelding is er duidelijk een advertentie te zien waarin een vrouw poseert voor de promotie van een in-game-drankje. Wat wellicht nog meer opvalt, is dat er overduidelijk mannelijke geslachtsdelen zichtbaar zijn.

In 2018 was ook ophef ontstaan door een tweet van de Poolse ontwikkelaar. Een fan zei dat hij graag meer mannen wilde zien in de game. Het Twitter-account van Cyberpunk plaatste vervolgens een tweet met, “Did you just assume their gender.”. Deze opmerking viel verkeerd bij velen en is later verwijderd. Het officiële Twitter-account van Cyberpunk 2077 bood later excuses aan. “Onze excuses aan iedereen die wij beledigd hebben met de tweet die vanuit ons account is verstuurd. Het is nooit onze intentie geweest om iemand pijn te doen.”, schreef het Twitter-account van Cyberpunk 2077.

In een interview van Eurogamer met Phillipp Weber, Cyberpunk 2077’s hoofd quest designer, vertelde Weber al wat meer over de rol van gender in de game. Zo was één van de onderwerpen de naam van de protagonist, V, wat gezien kan worden als een gender-neutrale naam, wat volgens Weber ook de intentie was bij het kiezen van deze naam.

Ook hebben ze het gehad over lichaamstypen, toen zij spraken over hoe iemand een gender fluid personage zou uitbeelden. Weber gaf het volgende als antwoord toen hem werd gevraagd of Cyberpunk gebruik gaat maken van vrouwelijke en mannelijke labels: “Ik denk, dat zoals het er nu voor staat wij geen van beide zeggen. Wij laten het je zien en jij kiest wat voor lichaamstype je wil hebben waarna je het personage gaat maken.”

©GMRimport

CD Projekt Red heeft ook met Eurogamer gesproken over het concept ‘transhumanism’. Dit concept gaat er vanuit dat de volgende stap in de evolutie van de mensheid rust in technologie en wetenschap, waar het cyberpunk-genre zich voornamelijk mee bezighoudt. De theorie wordt voornamelijk toegepast op grote schaal, zoals stedelijke en technologische ontwikkelingen. Cyberpunk 2077 wil dit ook gaan doen met betrekking tot individualiteit.

Het cyberpunk-genre draait ook om het concept dat er een aantal corporaties aan de top staan en heel veel mensen onderaan. CD Projekt Red zegt hier het volgende over: “Cyberpunk als genre is altijd politiek geweest, wat betekent dat er een paar mensen aan de top staan en heel veel mensen aan de onderkant. En jij bent één van die mensen in de onderlaag. Voor ons is het dus belangrijk om de bedrijven in het spel te hebben, om te praten over hoe ze de samenleving en de toekomst vormen.”

Verder melden ze dat het individuele onderdeel voor hun ook van groot belang is, “Hoe menselijk ben je nog wanneer je van lichaam verandert. Kijk naar de bende in de demo - wiens doel het is om hun menselijkheid te verliezen en machines te worden. We proberen in elke quest deze thema's te hebben en omdat je in de game altijd kan kiezen hoe je ermee wil omgaan, kun je kiezen of je met de mensen aan de top wil vechten of meer op hen wil lijken.”.

Hier lees je alvast alles wat we tot nu toe weten over de nieuwe game van CD Projekt Red. Ook lees je hier een column over het belang van de spelwereld in Cyberpunk 2077.

Cyberpunk 2077 lanceert op 16 april 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games
Nieuws

Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games

Zoals in het aankomende Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Sega heeft het zogeheten 'Sega Account' gelanceerd, een service die de games en services van het bedrijf aan elkaar linkt en bonussen aan leden geeft in bepaalde games.

Volgens Sega moet het hebben van een gratis Sega Account mensen "allerlei voordelen geven wanneer men Sega- en Atlus-games speelt en de online services gebruikt". Mensen met een account zullen naast bonuscontent ook nieuws over games en evenementen ontvangen.

Er is ook al meteen een eerste voorbeeld gegeven van zo'n bonus voor accounthouders. Mensen die hun Sega Account aan het op 20 februari te verschijnen Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii koppelen, ontvangen een exclusieve outfit voor hoofdpersonage Goro Majima waardoor hij gekleed is als Kazuma Kiryu. Men moet dan wel voor 7 maart een Sega Account hebben aangemaakt.

Sega Accounts zullen het in de toekomst ook mogelijk maken voor spelers om naar hun speelinformatie van games te kijken. Naar verwachting wordt dit vergelijkbaar met de eindejaarsoverzichten van bedrijven als PlayStation, Xbox en Nintendo.

Hoewel op geen wijze bevestigd, speculeren fans dat Sega deze accountservice in de toekomst ook gaat gebruiken om klassieke Sega-games speelbaar te maken. Eind vorig jaar haalde het bedrijf zonder aangegeven reden meer dan zestig klassieke games uit de verkoop in digitale winkels.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!