Crowdfundcampagne voor nieuw Wooting-toetsenbord start morgen
Het Nederlandse toetsenbordmerk Wooting trapt vanaf 7 oktober een crowdfundcampagne af om de productie van de Wooting 60HE rond te krijgen. Gedurende dertig dagen kunnen geïnteresseerden inhaken op het project, met exclusieve beloningen als tijdelijke extra's.
Wooting geeft zelf al aan dat de instapprijs hoog ligt. De door magnetisme aangestuurde Wooting 60HE werd onthuld als minitoetsenbordje, maar kost relatief meer dan de grotere analoge keyboards van het merk. Het standaardmodel bedraagt 169,99 euro — gedurende de crowdfundingcampagne wordt dat 154,99 euro.
©GMRimport
Naast het standaardmodel staan de Founder's Edition (tijdelijk 194,99 euro) en zestig stuks van de Signature Edition (294,99 euro). In beide bundels wordt een draagtasje en een handgemaakt leren gespje inbegrepen, met als bonus de mogelijkheden om een eigen stempel op de productie te drukken. De toetsenborden in de verschillende bundels zijn wel identiek aan elkaar.
Afhankelijk van hoeveel ingelegd wordt, mogen crowdfunders bijdragen toevoegen aan de verpakking en/of de hot-swappable printplaat in het toetsenbord. Op de doos verschijnen voornamelijk namen, maar op het PCB kunnen bijvoorbeeld ook icoontjes of memes verwerkt worden. De bijdragen van crowdfunders verschijnen vervolgens op álle productiemodellen van de Wooting 60HE.
©GMRimport
In de specificerende blogpost wil Wooting ook transparantie uiten over het productieproces. Zo worden ook redenen gegeven voor de hogere kosten. Daaronder vallen hogere materiaalkosten, de pandemie en Wootings visie om "duurzame prijzen" te hanteren. Ondanks eerdere succesverhalen geeft Wooting aan dat het ontwikkelen van recente producten "bijna fatale" keerpunten kenden.
Met de crowdfundcampagne hoopt Wooting de "daadwerkelijke waarde" van het product en de inzet te kunnen dekken. Mocht het doel van 75.000 euro niet behaald worden, dan stort Wooting het geld terug en gaat het over op reflectie.