Corsair teaset DDR5-6400-geheugen
Nieuws

Corsair teaset DDR5-6400-geheugen

Hardware-fabrikant Corsair heeft aangekondigd "binnenkort" DDR5-geheugenmodules op de markt te willen zetten. De Amerikaanse partij deed nog geen concrete beloftes over release-plannen en -prijzen, maar teaset alvast met legio mooie cijfers. Zo zou een DDR5-module op 6400 MHz volgens Corsair bandbreedtes tot 51 GB/s kunnen ondersteunen — bijna tweemaal zo veel als een fraaie DDR4-module. 

De veelbelovende specificaties kwamen voort uit een officiële blogpost van Corsair. Aan de hand van deze 'primer' laat Corsair weten in een voorbereidende fase te zitten, betreffende de aanstaande transitie van DDR4 naar DDR5. Naar al het schijnt moet die overgang dit jaar nog aftrappen.

©GMRimport

Corsair zet met hun teaser vooral de voordelen van de nieuwe RAM-modules tegenover de bestaande klasse. Zo zouden Corsairs DDR5-schijven ongeveer tweevoud sneller zijn, met gemakkelijk een viervoud aan volume, ten opzichte van DDR4. In theorie kunnen de schijven nog groter worden, maar Corsair spreekt nu al over de mogelijkheid van enkele DIMM-schijven à 128 GB. 

©GMRimport

Aan de hand van een paar tabellen en grafieken worden de twee generatie aan geheugen verder uiteengezet. Zo wordt benadrukt dat DDR5 op lagere voltages van 1.1 volt werkt en dat de geheugenschijven standaard over ingebakken error correction code (ECC) beschikken. Beide zijn niet zo zeer aan Corsair te danken, maar meer aan DDR5 als overkoepelende nieuwe geheugeninterface. 

©GMRimport

Corsair zegt wel toe aan het verlagen van de CAS Latency te sleutelen. Met de komst van een nieuwe geheugeninterface stijgt vaak ook de hoeveelheid klokcycli die benodigd zijn om handelingen uit te zetten. 

Volgens Corsair zouden "DDR5-kits van de bovenste plank" vertragingen van circa 14-15 nanoseconde klokken — ongeveer gelijk aan wat een goede DDR4-module nu ook behaalt. Ter referentie: eerder aangekondigde DDR5-modules van concurrenten beloven CAS Latency-waardes van 40 tot 52. 

Onduidelijk is vooral wanneer Corsair daadwerkelijk de overstap naar DDR5 maakt, alsmede welke productlijnen het spits af zullen bijten. In de afgelopen DDR-generatie bleken vooral de Vengeance- en Dominator-reeksen van Corsair populair, beide uiteraard met optionele rgb-varianten.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!