Borderlands 3 is een heerlijke parodie op streamcultuur
Reviews

Borderlands 3 is een heerlijke parodie op streamcultuur

Zo vooruitstrevend als Borderlands 2 was, zo traditioneel is het vervolg. In een tijd waarin de lootshooter dankzij titels als The Division bestaat uit open online werelden met een constante stroom aan content, blijft Borderlands 3 dichtbij de wortels van de franchise. En dat is helemaal prima, want de game is een fantastische coöperatieve lootshooter en een heerlijke parodie op streamcultuur.

Borderlands 3 is een tour door de rest van het universum, waar in voorgaande games talloze keren naar werd gehint. De Calypso-tweeling, twee kwaadaardige streamers met een aanhang van gekkies, dwingt Lilith, de speler en een hoop oude bekenden het universum af te speuren naar The Great Vault: de ultieme kracht. Voor wie de puberale humor kan waarderen en op zoek was naar een frisse setting is dit de premisse voor een hilarische achtbaanrit.

©GMRimport

Een prettige bevrijding

Het inmiddels uitgekauwde Pandora verlaten is een prettige bevrijding, zo blijkt wanneer we de kleurrijke nieuwe planeten bezoeken. Promethea is een fel verlichte, futuristische stad, Athenas kent rustgevende oosterse Nederzettingen en Eden-6 is een groene, gevaarlijke moerasplaneet. Gedurende het verhaal gooit Borderlands 3 spelers tussen verschillende conflicten die elke omgeving een eigen smoelwerk geven. Op Promethea woekert bijvoorbeeld een kinderachtige oorlog tussen wapenfabrikanten Atlas en Maliwan en je Vault Hunter raakt verwikkeld in een cowboyachtige bloedvete binnen de Jakobs-familie.

De opzet van planeten is groots, al breekt het inladen van losse gebieden soms het tempo van de game. Het voelt simpelweg een beetje ouderwets om een andere wereld in te moeten laden, in plaats van lekker door te tuffen met een van de voertuigen. De stroeve besturing van voertuigen is daarbij overigens onveranderd, al wordt dit gecompenseerd door de snelle Cyclone-motor en bovenal een sterk verbeterd fast travel-systeem. Voor ons gevoel waren we nooit echt aan het reizen.

De keerzijde van deze traditionele opzet is dat spelers geen idee hebben van de schaal van planeten, waardoor de game je vaak op het verkeerde been zet. Meerdere malen brengt het verhaal je terug naar een eerder bezochte planeet, waar zich plots een nieuwe, grote regio opent. Omgevingen zijn rijkelijk gevuld met vegetatie en allerlei activiteiten, waardoor het niet zo opvalt dat er eigenlijk zeer weinig npc’s rondlopen in de spelwereld. Bovendien vindt de meeste actie plaats in gevarieerde, puik ontworpen omgevingen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Livescreamers

Zijactiviteiten bestaan uit crew-missies, zoals het vinden van onderdelen voor een maatje voor Claptrap, en een aanzienlijke hoeveelheid zijmissies. Sommigen bevatten een leuke omgevingspuzzel, maar over het algemeen moeten ze het hebben van de fantastische Borderlands-humor, waarvan je inmiddels wel weet of je het kunt waarderen. Zoals gebruikelijk zijn enkele van de beste momenten van het spel in deze zijmissies te vinden. Denk aan een lugubere breintransplantatie, het opzetten van een netwerk voor een oude pro-gamer, een schietpartij om de koffievoorraad in Promethea en zelfs treurige kijkjes in het leven van personages. Ook verdient Ice-T, die de AI-gestuurde teddybeer Balex speelt, een compliment voor z’n komische acteerprestatie.

Werkelijk niets in Borderlands 3 is écht serieus en overal vind je komische details en verwijzingen naar de huidige internetcultuur. Dit manifesteert zich vooral in de slechteriken, Troy en Tyreen Calypso, die feitelijk een parodie zijn op de soms dwaze aanhangers van Twitch-streamers. Donaties, lootboxen: het komt allemaal aan bod, en wat ons betreft grotendeels geslaagd. Gelukkig wordt de achtergrond van de tweeling ook goed uitgediept door hun constante aanwezigheid tijdens hoofd- en zijmissies en zijn ze niet alleen aanwezig voor een glimlach.

©GMRimport

Schieten tot je een ons weegt

Negentig procent van de gameplay bestaat uit eindeloos knallen op krijsende kogelsponzen, wat dankzij een sterk versoepeld gevoel van schieten veel langer boeiend blijft dan voorheen. Op 60fps (let op: op de originele PlayStation 4- en Xbox One-consoles draait het spel op 30fps) voelt de game zelfs een beetje aan als Apex Legends. Bewegen gaat sneller, je Vault Hunter kan nu eindelijk vaulten en het glijden brengt een aangename flow aan in de gameplay. Het voelt alsof we eeuwig in cirkels kunnen rennen, schieten, herladen en van wapens kunnen wisselen.

Spelen met de wapens zelf is ook boeiender dankzij een zeer breed willekeurig gegenereerd aanbod. Tijdens je speelsessie vind je overduidelijk meerdere archetypes, maar gevoelsmatig is er veel meer speelruimte dan in Borderlands 2. Sommige wapens zijn heerlijk overdreven en elke fabrikant brengt unieke bonussen met zich mee, zoals extra schilden, weerkaatsende kogels bij een critical hit, oneindige munitie en schietende geweren op pootjes. Zelfs na zo’n veertig uur spelen vinden we nog volop nieuwe geweren en daarmee blijft naar loot jagen na het verhaal uiterst boeiend.

©GMRimport

Wapens hebben wederom soms elementen, waardoor spelers ondanks de agressieve tegenstanders toch moeten nadenken over welke kogels ze gebruiken. Vault Hunters bieden ook een diepere strategische laag dankzij de uitgebreide skill tree. Spelers kunnen nu drie categorieën naar wens uitbouwen en mengen, met uiteenlopende opties tot gevolg. Fl4k kan zich bijvoorbeeld richten op een solo speelsessie, waarbij zijn beesten hem kunnen reviven, of juist op pure schade bij critical hits. De keuze voor een Vault Hunter - Zane, Amara, Fl4k of Moze - is hierdoor moeilijker, en dat is een mooi luxeprobleem.

Spelen met iedereen

De manier waarop spelers kun skills inrichten hangt ook af van of ze regelmatig solo of met anderen spelen. In je uppie is Borderlands 3 een uitstekende ervaring, maar traditiegetrouw blijft in co-op spelen superieur. In veel opzichten is de game geëvolueerd tot de ultieme coöperatieve ervaring dankzij het gemak waarmee spelers elkaars sessies kunnen betreden.

Bovendien zorgt loot scaling er voor dat iedere speler vijanden en loot van zijn of haar eigen niveau treft. Dat betekent dat spelers ongeacht hun progressie nu met iedereen samen kunnen spelen. Zo kent Borderlands 3 wel meer fijne opties die de levenskwaliteit verbeteren. Het is bijvoorbeeld mogelijk om missies die je met anderen hebt gespeeld over te slaan in je eigen game, er is een machine die achtergelaten loot verzamelt, wapens kunnen worden gedeeld tussen je verschillende personages en het is zelfs mogelijk om wapens naar elkaar te mailen.

En dat heb je nodig, want de endgame content van Borderlands 3 is vrij omvangrijk. Er zijn Horde-achtige uitdagingen in de vorm van Proving Grounds en Circle of Slaughter. Ook zijn er hogere moeilijkheidsgraden die extra zeldzame loot opleveren na het uitspelen van het verhaal. Tel daar de aankomende evenementen en betaalde dlc bij op, en we verwachten dat we Borderlands 3 nog lang blijven spelen.

©GMRimport

Oude bekenden

Veel van dit soort features vind je terug in Sanctuary 3, de vliegende thuisbasis waar een verzameling van oude bekenden en nieuwe personages zich bevinden. De sfeer op Sanctuary 3 is knus en het is een lekker overzichtelijke basis om je klaar te maken voor een volgende missie of een praatje te maken met Tannis, Lilith en de nog altijd aandoenlijke Claptrap. Borderlands 3 voelt dan ook écht aan als een derde deel uit een trilogie, met voor fans nostalgische ontmoetingen en een prettige uitbreiding en afsluiting van het verhaal. Het spel vindt het wiel niet opnieuw uit, maar is wat coöperatieve lootshooters betreft uniek in z’n soort.

Borderlands 3 verschijnt op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.Voor deze review is de game gespeeld op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

©GMRimport

Fantastisch
Conclusie

Borderlands 3 heeft een traditionele insteek, maar is daardoor op veel gebieden de ultieme lootshooter en een fantastische satire op de huidige streamcultuur.

Plus- en minpunten
  • Planeten zijn afwisselend, schieten voelt goed aan, humoristische insteek, diepgaande skill trees, fijne coöperatieve opties
  • Het inladen van maps breekt soms het tempo op

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!