Battlefield 2042 kan de ultieme fanservice worden
Na twee wereldoorlogen keert Battlefield terug naar zijn populairste setting: moderne, licht futuristische en hightech getinte oorlogsvoering. Gamer.nl was aanwezig op de onthulling en na een frustrerend vragenuurtje weten we helaas veel minder dan we hadden gehoopt. Wat we al wel weten, rechtvaardigt gelukkig het nodige enthousiasme.
Een moderne setting dus, of maak daar maar een licht futuristische van. Battlefield 2042 speelt zich namelijk af in 2042. De wereld is dan nog net niet helemaal onleefbaar gemaakt, maar wel al een goed eind op weg. Schaarste in gondstoffen en diverse klimaatrampen zijn aan de orde van de dag. Uit de voormalige soldaten onder de ontelbare vluchtelingenstromen groeien de zogenaamde No-Patriates. Kortweg No-Pats - oftewel professionele krijgsmachten - die geen natie vertegenwoordigen, maar anno 2040 door zowel de Verenigde Staten als Rusland overal ter wereld ingezet worden om hun conflicten uit te vechten.
Dat is relatief veel uitleg voor de setting van Battlefield 2042 en in de presentatie ging dat zelfs nog wat dieper. Het doet misschien een singleplayercampagne vermoeden, maar die komt er dus niet. Dit wordt een exclusief multiplayerfeestje. Het verklaart wel waarom alle wapens, gadgets en voertuigen min of meer herkenbaar zijn: van bestaand geavanceerd materiaal tot ultrageavanceerd, maar uiteindelijk nog steeds geloofwaardig spul.
©GMRimport
Het magische nummer is 128
Aan de basisformule is weinig veranderd als het om het ‘All Out War’-onderdeel van Battlefield 2042 gaat. Daarin vind je onder andere modi zoals de gekende Conquest (domination) en Breakthrough (aanvallers rukken sector na sector op, terwijl verdedigers daar andere ideeën over hebben). Voor de veteranen is het vertrouwd spul, maar nu op nog veel grotere maps, met plaats voor 128 spelers. Tenminste, voor wie de game op pc, PlayStation 5 of Xbox Series X en S speelt. De PS4- en Xbox One-versies krijgen precies dezelfde gameplay, maar op iets teruggeschroefde mappen voor twee teams van elk 32 spelers.
Meer of groter is niet altijd beter, maar wie dat in dit specifiek geval wil volhouden heeft de trailer en eerste gameplaybeelden nog niet gezien. Of is nooit met 32 spelers over de virtuele slagvelden van Battlefield 1 opgerukt, om dat nu grijnzend naar het dubbele te vertalen. We zijn ook benieuwd naar de manier waarop de ontwikkelaar belooft om binnen elke sector op de maps meerdere zogenaamde clusters te creëren. Hotzones, die variëren van (en dus laten kiezen tussen) claustrofobisch chaotische close quarters combat tot tactische of meer op afstand gerichte gameplay.
©GMRimport
Drop eens een tank
Omdat er Battlefield in de titel staat, spreekt het voor zich dat je in de meeste levels aan het werk gaat met een mix van land-, water-, luchtvoertuigen. We zagen al straaljagers, verschillende helikoptervarianten, gevechtsboten, quads, tanks en meer pantserwagens dan waar een speler zonder antitankwapen zich comfortabel bij voelt. Omdat de mappen groter zijn kan nu elke speler – voor zover de voorraad strekt – een landvoertuig op zijn locatie droppen. Of waarom niet: gelijk op de kop van zo’n irritante sniper!
Ook terug zijn de zogenaamde Levolution Events. Gebeurtenissen die soms wel, soms niet door spelers getriggerd worden en zowel het uiterlijk als de toegankelijkheid van een groot stuk slagveld overhoopgooien. We zagen de wand van een supertanker neerklappen, een zandstorm de zichtbaarheid terugschroeven en een tornado die telkens andere routes volgt en daarbij mens, machine en de spreekwoordelijke toiletpot in een potentieel dodelijk hogesnelheidsprojectiel transformeert. Er werd ook naar gehint dat de raketlancering op de map Orbital catastrofaal fout kan lopen.
©GMRimport
Helemaal jouw zandbak
Tot zover de – allerminst onbelangrijke – schaalvergroting en variaties op het klassieke Battlefield-thema. Minder klassiek is hoe Battlefield 2042 het klassensysteem omgooit. Nu kies je bij release uit tien Specialists, maar later volgen er meer. Die hebben hun eigen naam en een unieke ‘trait’ en ‘speciality’ - lees: gadget of skill - die hen in een zekere rol duwt. Denk aan een grapple hook, wingsuit, drone en pistool met genezende of zelfs revivende darts. In Battlefield 2042 kan elke Specialist voorts élk wapen gebruiken.
Neem gerust de tijd om dat even te verwerken. Klaar? Oké, want de vrijheid om je eigen game- en gunplay te creëren gaat nog verder. Zo kun je nu op elk moment – bij voorkeur veilig in dekking – met het nieuwe Plus-systeem je wapenconfiguratie aanpassen. Net na intense close combat een objectief veroverd, maar trek je nu een meer openliggend stuk van de map in? Dan zet je toch gewoon even een sterker vizier op je geweer, ruil je die korte loop in voor een langer exemplaar en vervang je de shotgun daaronder met een rookgranaatwerper? Battlefield ging altijd al voor een sandbox-ervaring, een arena waarin je grotendeels zelf je beleving bepaalde. Het aankomende deel belooft je nog minder in die vernielzuchtig, geweld- en moorddadige creatieve vrijheid te beperken.
©GMRimport
En ook nog…
Tot zover het belangrijkste nieuws. Op de aangekondigde mappen en Specialists gaan we later waarschijnlijk dieper in, maar we geven toch nog een paar kruimels info mee die we uit de vragensessie na de prestatie konden losweken. Zo is die drone van een van de Specialists autonoom in te zetten. Iets wat ze bij meer gadgets proberen door te voeren, zodat je er de vruchten van plukt zonder je vinger van de trekker te hoeven halen.
Je krijgt onverwachts ook de optie om de meeste modi solo of met je squad te spelen, waarbij de rest van de 64 of 128 spelers dan door AI worden aangevuld. Dat is ideaal om de map en mechanismen in de vingers te krijgen. Nog meer goed nieuws: alleen cosmetisch spul zit achter de Premium-betaalmuur, al het andere is voor iedereen te downloaden of vrij te spelen. Tot slot horen we de fans vragen naar dedicated servers … en mogen we dat affirmatief beantwoorden!
©GMRimport
Toch dubbel
Haast elk beeld en elk greintje harde informatie dat we over Battlefield 2042 te horen kregen, doet het beste voor de game beloven. Toch sloten we met een licht dubbel gevoel de presentatie af. Dat heeft alles te maken met hoeveel Electronic Arts en Dice nog níét bereid waren om te vertellen. Zo is die All Out War maar één van de in totaal drie onderdelen waaruit Battlefield 2042 is opgetrokken. Van die tweede kennen we enkel de naam: Hazard Zone. Dat belooft “een totaal nieuwe Battlefield-beleving”, wordt het enige luik dat al pre-release te spelen zal zijn en is géén battle royale-modus.
Dan komt er nog een derde onderdeel, dat pas tijdens EA Play op 22 juli onthuld wordt en “een liefdesbrief aan fans van het eerste uur” belooft. Een remaster van één of meer van de eerste games voor next-gen-consoles? Wie zal het zeggen? Op de vraag of er ook een soort free-to-play-modus in de steigers staat, was het ontwijkende antwoord zo stuntelig ontkennend, dat iedereen ja hoorde, maar wat of hoe weten we nog niet. Idem voor cross-play. Maar ach, zelfs al is er momenteel slechts een tip van de sluier opgelicht boven een derde van wat Battlefield 2042 wordt, het is wel nét het gedeelte waar de fans al sinds Battlefield 4 naar uitkeken
©GMRimport
Deze preview is geschreven door Raf Picavet, Battlefield 2042 komt op 22 oktober uit voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.