Assassin's Creed-bedenker lijkt weer aan 1666: Amsterdam te werken
Nieuws

Assassin's Creed-bedenker lijkt weer aan 1666: Amsterdam te werken

Assassin's Creed-bedenker PatriceDésilets lijkt weer te werken aan 1666: Amsterdam. Dit meldde de gamemaker deze week tijdens het Reboot Develop Red-evenement in Canada.

Tijdens het evenement besprak Désilets voornamelijk zijn game Ancestors: The Humankind Legacy, die eerder dit jaar voor pc is verschenen en binnenkort voor PS4 en Xbox One wordt uitgebracht. Aan het eind noemde hij echter ook 1666: Amsterdam, waar Eurogamer vroeg hoe serieus de gamemaker nog was over het project. "Hoe serieus ik ben? Ik ben bijna mijn huis kwijtgeraakt hiervoor", antwoordde Désilets.

Hij gaf hier ook iets meer informatie over de game. "Ik wil een game maken over de duivel. Ik haat horrorfilms, ik haat het onderwerp om de een of andere reden, dus het is een uitdaging voor me. Ik houd van Amsterdam en ik houd van het feit dat het jaartal 1666 er was." Désilets bevestigde tevens dat de game zou worden gemaakt bij zijn studio Panache Digital, die ook Ancestors maakte.

Hoewel er geen officiële bevestiging is gedaan, lijkt Désilets sterk te hinten naar het feit dat de game nu in ontwikkeling is. "Ik zit er weer in. Ik ben van plan iets te gaan plaatsen, het wordt mooi." De kans lijkt dus groot dat we binnenkort meer gaan zien van het langlopende project.

Désilets verliet Ubisoft in 2010 en begon een jaar later bij THQ Montreal om verder te werken aan 1666: Amsterdam. Veel informatie is nooit gedeeld over dit project, behalve dat de game vergelijkbaar moest zijn met de Assassin’s Creed-serie en de duivel centraal staat. Na een tweede vertrek bij Ubisoft klaagde hij Ubisoft aan voor de rechten van de game, die hij in 2016 vervolgens heeft gekregen. Een

Watch on YouTube

toont in-game beelden, hoewel de vraag is in hoeverre dit nog lijkt op de huidige status van de game.

Gamer.nl sprak Désilets in april voor Ancestors en wist toen het volgende te zeggen over de game: "Het gaat er geweldig uitzien! Wat denk je dan? Dat het eruitziet als poep? Ik heb gevochten met een internationaal bedrijf om de rechten terug te krijgen, dus natuurlijk ga ik de game maken. Ik ga een game maken die zich afspeelt in Amsterdam in 1666, waarvoor ik al een week naar Nederland ben geweest tijdens Koninginnedag. En met Ancestors wordt het makkelijker voor me om die game te maken, want in tegenstelling tot bij THQ heb ik een eigen set tools. Ik doe die aap gewoon een cape om."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!