Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden
Nieuws

Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden

Hoewel we op Gamer.nl niet veel aandacht besteden aan smartphonegames, is dit toch een zeer interessante hoek van de game-industrie. Het nieuwe Apple Arcade is in potentie een van de grootste verschuivingen in onze industrie sinds lange tijd.

Apple Arcade is de nieuwe abonnementsdienst van Apple. Het bedrijf merkt dat de verkopen van zijn iPhones teruglopen, dus komt de focus meer op diensten te liggen. Zo heb je straks losse abonnementen voor televisieseries, nieuws en nu alvast games.

Je betaalt vijf euro per maand voor een verzameling games die op smartphones exclusief via Apple Arcade te spelen zijn. Daarnaast zijn ze zonder additionele kosten ook speelbaar op macOS en Apple TV met savegames in de cloud. De games zijn door Apple uitgekozen, met bij de lancering zeventig titels. Dit aanbod wordt in de loop van de tijd nog verder uitgebreid.

Bekende studio's zijn benaderd om hun nieuwe titels op Apple Arcade te plaatsen. De kwaliteit is daardoor opvallend hoog. Niet elke game is even goed of spreekt iedereen aan, maar na ze allemaal geprobeerd te hebben ben ik ben absoluut onder de indruk. Van de waanzinnige graphics in het op Zelda lijkende Oceanhorn 2 tot de hilariteit van What the Golf? en nog veel meer.

©GMRimport

Grote veranderingen

Een abonnement voor games is niet nieuw, maar met Apple Arcade maakt Apple een paar grote veranderingen in de manier waarop smartphonegames doorgaans werken.

Gamemakers hebben verschillende manieren om geld te verdienen aan hun games op iOS en Android. De game kan natuurlijk wat geld kosten, maar de belangrijkste inkomstenbron is in-app-aankopen. Menig smartphonegame werkt daarom met een energiesysteem. Dan kun je wachten om verder te spelen, of voor een paar euro de energiemeter vullen en direct weer aan de slag gaan. Ook worden er advertenties ingezet om aan gratis games te verdienen.

Bijzonder is dat geen enkele game binnen Apple Arcade in-app-aankopen of advertenties bevat. Je hoeft nooit meer bang te zijn dat je niet verder kunt door verborgen kosten, of dat trackers van derde partijen je gedrag in de gaten houden. Het gaat eindelijk weer puur om de games en dat is een verademing.

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars.

-

©GMRimport

Ontwikkelaars

Daardoor is het nog wel de vraag hoe goed deze dienst is voor de gamemakers. Want welk deel van de inkomsten krijgen ze en waar is dat op gebaseerd? Het zou bijvoorbeeld een slecht idee zijn om ontwikkelaars te betalen voor speelminuten, want waarom zou je dan een spelletje maken die kort en krachtig is, zoals het fantastische Florence?

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars. Zo hoorden gamemakers pas tijdens Apple's grote keynote wanneer hun game uit zou komen. En toen bleek Apple Arcade onverwachts enkele dagen eerder beschikbaar te zijn via de bètaversie van iOS 13. Mensen waren daardoor al games aan het spelen die officieel nog niet eens waren aangekondigd.

Ook is het vreemd dat wanneer je door de games struint, de namen van de ontwikkelaars niet direct zichtbaar zijn. Op de plek waar in de App Store normaal de naam van de studio wordt vermeld, staat nu bij elke game 'Apple Arcade'. Als Apple wil dat deze dienst een langlopend succes wordt, moet het bedrijf beginnen met het goed behandelen van de makers van deze games.

©GMRimport

Verschuiving

Toch zorgt Apple Arcade voor een enorme verschuiving in de game-industrie. De dienst zal een grote invloed hebben op de games die buiten de abonnementsdienst worden aangeboden. Mocht Apple Arcade een succes zijn, dan is er een grote kans dat de verkopen van games die niet door Apple zijn uitgekozen een flinke klap krijgen.

Maar Apple Arcade heeft niet alleen op iOS invloed. Alle games die via de dienst worden aangeboden, mogen van Apple niet op Android verschijnen. Android is het populairste besturingssysteem voor smartphones met potentieel dus de grootste groep spelers. Die vangen bij al deze games achter het net. Dat is een groot verschil met abonnementsdienst Play Pass van Google, waarbij de games en apps niet exclusief hoeven te zijn.

Voor een bedrijf dat lange tijd heeft laten zien niet te snappen hoe belangrijk games zijn, kan Apple plots een van de belangrijkste spelers in de game-industrie worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!