Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden
Nieuws

Apple Arcade is grootste verschuiving in de game-industrie sinds tijden

Hoewel we op Gamer.nl niet veel aandacht besteden aan smartphonegames, is dit toch een zeer interessante hoek van de game-industrie. Het nieuwe Apple Arcade is in potentie een van de grootste verschuivingen in onze industrie sinds lange tijd.

Apple Arcade is de nieuwe abonnementsdienst van Apple. Het bedrijf merkt dat de verkopen van zijn iPhones teruglopen, dus komt de focus meer op diensten te liggen. Zo heb je straks losse abonnementen voor televisieseries, nieuws en nu alvast games.

Je betaalt vijf euro per maand voor een verzameling games die op smartphones exclusief via Apple Arcade te spelen zijn. Daarnaast zijn ze zonder additionele kosten ook speelbaar op macOS en Apple TV met savegames in de cloud. De games zijn door Apple uitgekozen, met bij de lancering zeventig titels. Dit aanbod wordt in de loop van de tijd nog verder uitgebreid.

Bekende studio's zijn benaderd om hun nieuwe titels op Apple Arcade te plaatsen. De kwaliteit is daardoor opvallend hoog. Niet elke game is even goed of spreekt iedereen aan, maar na ze allemaal geprobeerd te hebben ben ik ben absoluut onder de indruk. Van de waanzinnige graphics in het op Zelda lijkende Oceanhorn 2 tot de hilariteit van What the Golf? en nog veel meer.

©GMRimport

Grote veranderingen

Een abonnement voor games is niet nieuw, maar met Apple Arcade maakt Apple een paar grote veranderingen in de manier waarop smartphonegames doorgaans werken.

Gamemakers hebben verschillende manieren om geld te verdienen aan hun games op iOS en Android. De game kan natuurlijk wat geld kosten, maar de belangrijkste inkomstenbron is in-app-aankopen. Menig smartphonegame werkt daarom met een energiesysteem. Dan kun je wachten om verder te spelen, of voor een paar euro de energiemeter vullen en direct weer aan de slag gaan. Ook worden er advertenties ingezet om aan gratis games te verdienen.

Bijzonder is dat geen enkele game binnen Apple Arcade in-app-aankopen of advertenties bevat. Je hoeft nooit meer bang te zijn dat je niet verder kunt door verborgen kosten, of dat trackers van derde partijen je gedrag in de gaten houden. Het gaat eindelijk weer puur om de games en dat is een verademing.

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars.

-

©GMRimport

Ontwikkelaars

Daardoor is het nog wel de vraag hoe goed deze dienst is voor de gamemakers. Want welk deel van de inkomsten krijgen ze en waar is dat op gebaseerd? Het zou bijvoorbeeld een slecht idee zijn om ontwikkelaars te betalen voor speelminuten, want waarom zou je dan een spelletje maken die kort en krachtig is, zoals het fantastische Florence?

Apple heeft zich de afgelopen weken niet van zijn beste kant laten zien richting ontwikkelaars. Zo hoorden gamemakers pas tijdens Apple's grote keynote wanneer hun game uit zou komen. En toen bleek Apple Arcade onverwachts enkele dagen eerder beschikbaar te zijn via de bètaversie van iOS 13. Mensen waren daardoor al games aan het spelen die officieel nog niet eens waren aangekondigd.

Ook is het vreemd dat wanneer je door de games struint, de namen van de ontwikkelaars niet direct zichtbaar zijn. Op de plek waar in de App Store normaal de naam van de studio wordt vermeld, staat nu bij elke game 'Apple Arcade'. Als Apple wil dat deze dienst een langlopend succes wordt, moet het bedrijf beginnen met het goed behandelen van de makers van deze games.

©GMRimport

Verschuiving

Toch zorgt Apple Arcade voor een enorme verschuiving in de game-industrie. De dienst zal een grote invloed hebben op de games die buiten de abonnementsdienst worden aangeboden. Mocht Apple Arcade een succes zijn, dan is er een grote kans dat de verkopen van games die niet door Apple zijn uitgekozen een flinke klap krijgen.

Maar Apple Arcade heeft niet alleen op iOS invloed. Alle games die via de dienst worden aangeboden, mogen van Apple niet op Android verschijnen. Android is het populairste besturingssysteem voor smartphones met potentieel dus de grootste groep spelers. Die vangen bij al deze games achter het net. Dat is een groot verschil met abonnementsdienst Play Pass van Google, waarbij de games en apps niet exclusief hoeven te zijn.

Voor een bedrijf dat lange tijd heeft laten zien niet te snappen hoe belangrijk games zijn, kan Apple plots een van de belangrijkste spelers in de game-industrie worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!