Animal Crossing: New Horizons biedt ritme in chaotische tijden
Nieuws

Animal Crossing: New Horizons biedt ritme in chaotische tijden

De samenleving zoals we die kennen ziet er tijdelijk behoorlijk anders uit. Om de uitbraak van het coronavirus tegen te gaan zitten veel mensen het overgrote gedeelte van de tijd thuis. Lekker wat gamen helpt zeker, maar dat is natuurlijk geen vervanging voor een dagelijks ritme en belangrijke sociale contacten. Gelukkig kwam een paar weken geleden Animal Crossing: New Horizons uit, een helder licht in deze duistere dagen.

In een column van een paar weken terug had ik het al over de geestelijk helende werking van games tijdens deze crisis. Daar noemde ik ook al kort Animal Crossing: New Horizons als een perfect spel om dit moment in de Switch te stoppen en jezelf in te verliezen. Na enkele weken te hebben gespendeerd met deze vrolijke game, wil ik mijn aandacht specifiek op deze titel leggen en hoe het houvast kan bieden in een tijd waarin een dagelijks ritme vinden een grote uitdaging is.

©GMRimport

Intelligente lockdown

Eén voordeel had ik al voordat de “intelligente lockdown”, zoals premier Rutte het een paar weken terug noemde, van start ging: ik was het al gewend om thuis te werken. Inmiddels ben ik meer dan drie jaar zzp’er en schrijf ik op freelancebasis voor verschillende websites, waaronder Gamer.nl. Het betekent dat ik al mijn schrijfwerk thuis verricht, op een laptop die staat op een tafel in de knusse eetkamer van mijn huis.

Dat wil niet zeggen dat ik de effecten van sociale isolatie niet ervaar. Voor klussen was ik ook regelmatig buitenshuis te vinden – afspraken, interviews, gewoon even bijbabbelen met concullega’s – dat zit er nu tijdelijk niet in. Daarbij doorbrak ik de werkweek elk weekend met de nodige sociale interacties, bij vrienden dan wel in de plaatselijke kroeg. Zonder al deze onderbrekingen lopen de dagen langzaam maar zeker in elkaar over. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik moet steeds vaker even nadenken over welke dag het nou ook alweer is.

©GMRimport

De dagelijkse planning

Door dagelijks Animal Crossing: New Horizons op te starten, doorbreek ik de sleur niet alleen, het geeft mij ook een stabiel ritme – een ritme dat ik zonder de game misschien uit het oog verloren was, met alle gekmakende gevolgen van dien. Dit ritme ziet er ongeveer als volgt uit.

Ik sta dagelijks om 8 uur ’s ochtends op om een uur nieuws voor Gamer.nl te schrijven, redigeer soms wat artikelen en schrijf vaak zelf een artikel of twee die op de planning staan. Tegen het middaguur start ik Animal Crossing: New Horizons voor het eerst die dag op. Ik maak mijn virtuele brievenbus leeg en open de pakketjes die ik de dag ervoor heb besteld, pak vervolgens de gieter uit mijn huis en geef de bloemetjes water. Ondertussen praat ik met de inwoners van mijn eilanddorpje.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Mijn eiland bestaat uit drie gedeeltes, van elkaar gescheiden door een gesplitste rivier. Rond het middaguur doorloop ik het eerste gedeelte van het eiland – het stuk land waar de meeste huizen, waaronder die van mij, staan – met een paar bijlen op zak om alle bomen en stenen van bouwmaterialen te ontdoen. Een gedeelte van de materialen sla ik op in de voorraadruimte van mijn huis, een ander gedeelte lever ik in bij de plaatselijke buurtsuper Nook’s Cranny in ruil voor Bells (of Klingels, mocht je de game in het Nederlands spelen). Soms kan ik met het gevonden hout een ‘hot item of the day’ craften, zodat ik nog meer Bells verdien in Nook’s Cranny.

Na dit uurtje Animal Crossing ga ik weer verder met mijn werkzaamheden in het échte leven, om rond een uur of vier à halfvijf een tweede ronde te doen. Ik ontdoe het tweede gedeelte van het eiland van hout en stenen, kijk wat voor klusjes er verder nog liggen te wachten – misschien een brug bouwen, wellicht een huis voor een toekomstige inwoner toewijzen, een gedeelte van de lopende lening bij Tom Nook afbetalen – en begin daarna aan mijn avondeten. Verder in de avond start ik de game voor een derde keer op en verricht ik het resterende werk. Dan neem ik ook de tijd om gewoon even te genieten van het spel, een beetje de omgeving af te struinen en een vis of vlinder te vangen. Misschien een toffe nieuwe meubel voor in mijn huis craften of customizen. Lekker relaxed.

Animal Crossing kan houvast bieden in een tijd waarin een dagelijks ritme vinden een grote uitdaging is

-

Routine

Mocht het bovenstaande enorm suf klinken: dat is het natuurlijk ook. Animal Crossing heeft geen echt doel. Je bepaalt zelf je werkzaamheden en het doel waar je naartoe werkt. Eigenlijk hoef ik helemaal niet dagelijks mijn bijl in alle bomen op het eiland te zetten, want ik heb in de voorraadruimte van mijn huis meer dan genoeg materialen liggen. Toch doe ik het haast onbewust elke dag weer. Het is routine, een ritme, het is busywork dat enorm ontspannend werkt. Even denk ik aan helemaal niets. Niet aan de deadlines voor artikelen die gestaag dichterbij komen, niet aan of mijn ouders, vrienden of ikzelf nog steeds mogelijke besmetting hebben weten te vermijden, en niet aan dat ik op enkele kleine wandelingen en bezoekjes aan mijn tuin na al weken niet buitenshuis ben geweest. Ik ben puur gericht op het simpele, eentonige werk in Animal Crossing, en dat is prima.

©GMRimport

Natuurlijk bevat Animal Crossing: New Horizons meer aspecten die in deze tijd als geroepen komen. De ontsnapping aan deze harde wereld in een kleurrijke virtuele waar je werkelijk niets fout kunt doen, de mogelijkheid om je vrienden uit te nodigen op je eiland – er zijn zelfs spelers die hun verjaardag vieren in de game nu ze elkaar niet in het echt kunnen bezoeken – maar ik zou liegen als ik het spel daarvoor elke dag weer opstart. Het gaat mij bovenal om het simpele en tegelijk belonende werk dat ik dagelijks verricht en het ritme dat ik mijzelf daarmee geef. Ook ik hoop dat we zo snel mogelijk terug kunnen naar het normale leven dat we ooit hadden – of in ieder geval iets dat daarop lijkt – maar gelukkig heb ik tot die tijd mijn virtuele leven in New Horizons.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Bij uitzondering deze week op zondag ook een column. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!