Gelukkig hebben we de games nog
Achtergrond

Gelukkig hebben we de games nog

Inmiddels kan zelfs de grootste scepticus er niet meer omheen: het coronavirus is een serieuze zaak waar onze samenleving onherroepelijk onder lijdt. Ondanks dat het ene na het andere treurige nieuwsbericht je om de oren vliegt, ben ik ook blij dat we een manier hebben om deze verschrikkelijke situatie zo nu en dan te ontvluchten, al is het soms maar kortstondig. Gelukkig hebben we de games nog!

Wellicht vind je dat een vreemde opmerking. Games zijn toch helemaal niet belangrijk in vergelijking met de gezondheid van de miljarden inwoners van deze aardbol? Natuurlijk staat hun veiligheid voorop! Ik neem het coronavirus bloedserieus, zeker aangezien ik ook mensen in mijn kring heb die binnen de risicogroep vallen.

©GMRimport

Maar het belang van games is zeker niet verwaarloosbaar. Escapisme is juist in tijden van dergelijke stress en onzekerheid een welkome toevoeging. Het is geen oplossing voor onze problemen – en mensen die daadwerkelijk ziek zijn hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan – maar voor iedereen die verder gezond is en hele dagen gebombardeerd wordt met het ene na het andere verschrikkelijke nieuws, heeft het zeker meerwaarde. Het is een toevluchtsoord, een hulpmiddel om even niet stil te hoeven staan bij alles wat er op dit moment gaande is.

The Witcher 3: Wild Therapy

Het belang van games als een (lichte) vorm van therapie – of beter gezegd, een vorm van ontspanning – is mij al meermaals opgevallen in de krappe dertig jaar dat ik spellen speel. Een half decennium geleden schreef ik op Gamer.nl over mijn favoriete game van 2015, The Witcher 3: Wild Hunt, en hoe het spelen van deze openwereldgame mij hielp bij het overkomen van een depressie/burn-out.

©GMRimport

De kwaliteit van dat spel was zo alomvattend, de ervaring zo immersief, dat de pakweg honderd uur die ik met Geralt of Rivia in Velen en Novigrad vertoefde daadwerkelijk bijdroeg aan mijn genezing. Het was de eerste vorm van entertainment waarbij het mij lukte om er, na maanden staren in een zwart gat, mijn aandacht langer dan vijf minuten bij te houden. Waar ik mijn zorgen zo nu en dan zelfs vergat. Het gaf mij hoop voor de toekomst.

Broodnodige pauze

Ook in deze dagen kunnen velen van ons de afleiding die videogames bieden goed gebruiken. Iedereen is met het virus bezig – het nieuws op televisie en internet, je vrienden, de buren, mensen op social media, tot op zekere hoogte zelfs deze column – en het is nou niet bepaald een onderwerp dat vrolijk stemt. Maar je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

Je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

-

Vervolgens een game opstarten en jezelf in de spelwereld verliezen is niet je kop in het zand steken. Het is een broodnodige pauze van alle serieuze en reële zaken die op dit moment gaande zijn. Zowel je lichaam als geest kunnen die pauze goed gebruiken. Langdurig stress hebben is funest voor je (geestelijke) gezondheid.

©GMRimport

Geweldige gamereleases

Het is dan ook prachtig om te zien dat er juist nu diverse games lanceren die hun verwachtingen meer dan waar maken. Games die ook nog eens compleet helder zijn over wat ze je kunnen bieden, en dat vervolgens met verve doen.

Animal Crossing: New Horizons bijvoorbeeld, een escapistisch avontuur pur sang, waar je je op een onbewoond eiland alleen maar druk hoeft te maken over goedemorgen tegen je buurtbewoners zeggen en met wat voor behang je je huis gaat versieren. Ik hoef volgens mij niet uit te leggen waarom rondlopen in een gezellige buurt juist nu zo’n fijne bezigheid is, ook al is het maar virtueel.

Het andere uiterste is Doom Eternal, een perfecte game om even niet na te hoeven denken en alle frustraties van het dagelijks leven eruit te knallen. Honderd demonen uit elkaar laten klappen, dát lucht pas op! We kunnen inmiddels wel stellen dat gewelddadige games niet gewelddadig maken, maar juist prima als uitlaatklep functioneren.

©GMRimport

Lekker thuis gamen

Natuurlijk zijn er nog veel meer gamereleases – zowel recent als in het verleden – en daar zitten ongetwijfeld wat titels bij die je aanspreken. Blijf lekker thuis wanneer het kan, start een game op die al een tijdlang om je aandacht vroeg en verlies je even helemaal in een compleet andere wereld, waar de spelregels simpel zijn en de gevolgen niet blijvend. Man, gelukkig hebben we de games nog.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!