Gelukkig hebben we de games nog
Achtergrond

Gelukkig hebben we de games nog

Inmiddels kan zelfs de grootste scepticus er niet meer omheen: het coronavirus is een serieuze zaak waar onze samenleving onherroepelijk onder lijdt. Ondanks dat het ene na het andere treurige nieuwsbericht je om de oren vliegt, ben ik ook blij dat we een manier hebben om deze verschrikkelijke situatie zo nu en dan te ontvluchten, al is het soms maar kortstondig. Gelukkig hebben we de games nog!

Wellicht vind je dat een vreemde opmerking. Games zijn toch helemaal niet belangrijk in vergelijking met de gezondheid van de miljarden inwoners van deze aardbol? Natuurlijk staat hun veiligheid voorop! Ik neem het coronavirus bloedserieus, zeker aangezien ik ook mensen in mijn kring heb die binnen de risicogroep vallen.

©GMRimport

Maar het belang van games is zeker niet verwaarloosbaar. Escapisme is juist in tijden van dergelijke stress en onzekerheid een welkome toevoeging. Het is geen oplossing voor onze problemen – en mensen die daadwerkelijk ziek zijn hebben er waarschijnlijk geen boodschap aan – maar voor iedereen die verder gezond is en hele dagen gebombardeerd wordt met het ene na het andere verschrikkelijke nieuws, heeft het zeker meerwaarde. Het is een toevluchtsoord, een hulpmiddel om even niet stil te hoeven staan bij alles wat er op dit moment gaande is.

The Witcher 3: Wild Therapy

Het belang van games als een (lichte) vorm van therapie – of beter gezegd, een vorm van ontspanning – is mij al meermaals opgevallen in de krappe dertig jaar dat ik spellen speel. Een half decennium geleden schreef ik op Gamer.nl over mijn favoriete game van 2015, The Witcher 3: Wild Hunt, en hoe het spelen van deze openwereldgame mij hielp bij het overkomen van een depressie/burn-out.

©GMRimport

De kwaliteit van dat spel was zo alomvattend, de ervaring zo immersief, dat de pakweg honderd uur die ik met Geralt of Rivia in Velen en Novigrad vertoefde daadwerkelijk bijdroeg aan mijn genezing. Het was de eerste vorm van entertainment waarbij het mij lukte om er, na maanden staren in een zwart gat, mijn aandacht langer dan vijf minuten bij te houden. Waar ik mijn zorgen zo nu en dan zelfs vergat. Het gaf mij hoop voor de toekomst.

Broodnodige pauze

Ook in deze dagen kunnen velen van ons de afleiding die videogames bieden goed gebruiken. Iedereen is met het virus bezig – het nieuws op televisie en internet, je vrienden, de buren, mensen op social media, tot op zekere hoogte zelfs deze column – en het is nou niet bepaald een onderwerp dat vrolijk stemt. Maar je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

Je hebt af en toe die vrolijkheid, het ontspannende gevoel dat er geen vuiltje aan de lucht is, nodig.

-

Vervolgens een game opstarten en jezelf in de spelwereld verliezen is niet je kop in het zand steken. Het is een broodnodige pauze van alle serieuze en reële zaken die op dit moment gaande zijn. Zowel je lichaam als geest kunnen die pauze goed gebruiken. Langdurig stress hebben is funest voor je (geestelijke) gezondheid.

©GMRimport

Geweldige gamereleases

Het is dan ook prachtig om te zien dat er juist nu diverse games lanceren die hun verwachtingen meer dan waar maken. Games die ook nog eens compleet helder zijn over wat ze je kunnen bieden, en dat vervolgens met verve doen.

Animal Crossing: New Horizons bijvoorbeeld, een escapistisch avontuur pur sang, waar je je op een onbewoond eiland alleen maar druk hoeft te maken over goedemorgen tegen je buurtbewoners zeggen en met wat voor behang je je huis gaat versieren. Ik hoef volgens mij niet uit te leggen waarom rondlopen in een gezellige buurt juist nu zo’n fijne bezigheid is, ook al is het maar virtueel.

Het andere uiterste is Doom Eternal, een perfecte game om even niet na te hoeven denken en alle frustraties van het dagelijks leven eruit te knallen. Honderd demonen uit elkaar laten klappen, dát lucht pas op! We kunnen inmiddels wel stellen dat gewelddadige games niet gewelddadig maken, maar juist prima als uitlaatklep functioneren.

©GMRimport

Lekker thuis gamen

Natuurlijk zijn er nog veel meer gamereleases – zowel recent als in het verleden – en daar zitten ongetwijfeld wat titels bij die je aanspreken. Blijf lekker thuis wanneer het kan, start een game op die al een tijdlang om je aandacht vroeg en verlies je even helemaal in een compleet andere wereld, waar de spelregels simpel zijn en de gevolgen niet blijvend. Man, gelukkig hebben we de games nog.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!