Animal Crossing en de grenzen van culturele representatie
Nieuws

Animal Crossing en de grenzen van culturele representatie

Japanse rollenspellen, Britse humor, westerse vormgeving: discussies rondom games staan bol van de culturele stereotypen. Soms helpen categorieën en generalisaties om richting te geven aan een gesprek of snel te verduidelijken waar je het precies over hebt. Maar veel eerder reproduceert dit mechanismen van buitensluiting en stigmatisering. Zelfs het schattige en toegankelijke Animal Crossing kan zich hier niet aan onttrekken.

Recente hoogvliegers Hogwarts Legacy en Forspoken symboliseren de politiek van de hedendaagse game: een groeiend aantal zelfbewuste ontwikkelaars stelt representatie en identiteit centraal in hun spelontwerp. Oftewel: hoofdpersonen in games lijken lang niet allemaal meer op de masculiene Nathan Drake – en doen zo steeds meer recht aan de groeiende diversiteit aan gamers en ontwikkelaars. 

Dat is fijn en belangrijk. Representatie zorgt ervoor dat gamers zich kunnen herkennen in personages, verhaallijnen en spelwerelden, of juist in aanraking komen met voor hen onbekende ervaringen. Ook stelt het ontwikkelaars in staat om hun eigen belevingswereld te vertalen naar een game. 

Deze ontwikkelingen gaan soms gepaard met gekluns en naïviteit. Animal Crossing is daar een goed voorbeeld van. Het in 2020 verschenen New Horizons viel min of meer samen met de eerste wereldwijde lockdowns. Miljoenen gamers slingerden hun Nintendo Switch aan om onder het kapitalistische gezag van Tom Nook hun virtuele bestaan op te bouwen. In een zware en ingewikkelde periode hielp

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

hun mentale gezondheid. In tijden van sociaal isolement groeide de game ook snel uit tot een vooraanstaand platform voor digitale protestacties, van klimaatmarsen tot antiracismeprotesten.

©GMRimport

Nintendo besloot hier binnen een paar maanden korte metten mee te maken: op het vrolijke eiland is blijkbaar geen ruimte voor politiek. Gelukkig stonden vele culturele, sociale en religieuze activiteiten voor de deur: het nieuwe maanjaar, Pasen, Halloween, Kerstmis. Althans, in alles behalve de cultuurgebonden naam. In maart en april vindt bijvoorbeeld het ‘Bunny Festival’ plaats, maar de esthetiek, rituelen en festiviteiten laten er geen gras over groeien: het gaat hier om het Christelijke Pasen. 

Alleen en toch samen

Animal Crossing speelt al decennialang in op jaarlijkse cycli: dorpsbewoners geven je seizoensgebonden cadeautjes, terwijl je met vuurwerk de verschillende nieuwjaren inluidt en op Valentijnsdag met een beetje geluk warme chocolademelk krijgt. Dit is ook de charme van de game: het loont om je Switch elke paar weken aan te zetten en te kijken hoe eilandbewoners het een of het andere feest vieren, terwijl de flora en fauna te maken krijgen met verschillende seizoenen. Het is een indrukwekkende parallelle werkelijkheid. Of preciezer: het is een idealistische representatie van de manier waarop we onze maatschappijen inrichten - zonder al te veel zorgen, met aardige buren en geen grote ecologische problemen.

In 2020 kreeg deze insteek voor veel gamers een nieuwe betekenis. In een periode waarin angst, crisis, dood en sociaal isolement de boventoon voerden, bood New Horizons een spelwereld waarin je culturele en sociale ijkpunten alleen en toch samen kon vieren. In een mum van tijd liet Animal Crossing zien hoe games bijdragen aan nieuwe en betekenisvolle vormen van sociale interactie. Recent wetenschappelijk onderzoek benadrukt dat Animal Crossing – en het medium games in het algemeen – stress kan verlichten en voor sociale cohesie kan zorgen.

©GMRimport

Dit was ook de gedachtegang van Rami Ismail, ex-Vlambeer en naast game-ontwikkelaar inmiddels ook podcasthost bij The Habibis. Niet eerder was hij alleen tijdens de Ramadan – en hij hoopte dat Animal Crossing in het voorjaar van 2020 soelaas zou bieden. Wat bleek? Van enige erkenning van of referentie aan de Ramadan was geen enkele sprake. Zelfs, zoals hij zelf schrijft, “de seculiere en niet-religieuze iconografie” schitterde door afwezigheid.

Oftewel: binnen de context van Animal Crossing lijken sommige culturele en religieuze uitingen er meer toe te doen dan andere. Nintendo laat hiermee een beperkt en naïef wereldbeeld zien: Kerst en Halloween zijn in het Animal Crossing-universum voor iedereen (en misschien zelfs ‘neutraal’, of in ieder geval ‘apolitiek’), terwijl andere feesten, periodes en gebeurtenissen zonder pardon in de wind worden geslagen.

Uiteraard is het een ingewikkelde opgave om rekening te houden met de uiteenlopende manieren waarop mensen hun jaar inrichten. Maar laten we wel zijn: bijna een kwart van de wereldbevolking vast tijdens de Ramadan. 

Een verhulde ideologie

Rami Ismail besloot het heft in eigen handen te nemen. Hij nodigde gamers uit om zijn eiland te bezoeken en daar samen te bidden, vasten, reflecteren, kletsen en de Suhur en Iftar te delen. Om uit te zoeken hoe je deze rituelen het beste naar een digitale omgeving kunt vertalen, sprak hij met een astronaut die hier jarenlange ervaring mee heeft. Ismail deed het werk dat Nintendo eigenlijk had moeten doen: daadwerkelijk aan de slag gaan met de maatschappelijke rol van Animal Crossing ten tijde van een pandemie.

Media pikten Ismails initiatief gelijk op; Nintendo zweeg in alle talen.

Het resultaat is een tegenstrijdigheid. Animal Crossing doet zich voor als een leeg blad: je komt aan op een vrijwel onbewoond eiland, mag zelf bepalen hoe je eruitziet, hoe je je huisje inricht en wie al dan niet welkom is. In Nintendo’s PR-taal: “Het paradijs is wat jij ervan maakt in Animal Crossing: New Horizons voor de Nintendo Switch!” Maar dat paradijs valt hoe dan ook samen met Nintendo’s ideologie: je krijgt enkel te maken culturele uitingen die de ontwikkelaar aanvaardbaar vindt en stuit op weerstand en censuur bij standpunten die daar niet bij horen.

©GMRimport

Dit soort kaders zijn onvermijdelijk. Je kunt niet álles in een game stoppen (zelfs al doet Everything een ambitieuze poging). Ook zijn games waarin alles kan, mag en bestaat een vrijbrief voor haat, discriminatie en ellende – en dus absoluut niet wenselijk. Het is vooral de schijn van een neutrale en apolitieke spelwereld die zo problematisch en mogelijk ook schadelijk is.

De houding van Nintendo komt namelijk hierop neer: Animal Crossing is voor iedereen, maar misschien niet voor jou. 

Maar het kan ook anders

Erica Kanesaka ging daar eigenlijk al vanuit. Als assistant professor aan de Amerikaanse Emory University doet ze onderzoek naar de Japanse kawaii-cultuur, een specifieke benadering van alles wat schattig en lief is. In haar wetenschappelijke publicaties belicht ze onder meer de historische context van kawaii. Als je voorbij het zachtaardige karakter kijkt, zo stelt ze, zie je dat kawaii voortkomt uit geopolitieke machtsrelaties, raciale stereotypen en imperialistische motieven. Schattig betekent niet onschuldig.

Door haar onderzoek stond Kanesaka aanvankelijk kritisch tegenover Animal Crossing. Meer dan alles is de game immers een uitgesproken ode aan de prettige en lieflijke aspecten van kawaii. Alle personages doen aardig, zien er schattig uit en breken met masculiene stereotypen in games. Maar het idee dat je je een eiland toe-eigent en al je vondsten vereeuwigt in een museum stond haar tegen: aan de grondslag van deze schattige wereld zou vooral een koloniaal wereldbeeld liggen. De schaduwzijde van kawaii zou ook in Animal Crossing centraal staan.

©GMRimport

Maar in een recent essay Kanesaka trok een genuanceerde conclusie: Animal Crossing lijkt misschien vooral te bestaan uit kawaii-archetypen, maar breekt daar ook mee. Ze schrijft dat de game tevens put uit de principes van iyashi, een aan kawaii gerelateerd fenomeen waarin zachte en schattige objecten “helpen om psychische stress te verlichten. Het is ook een manier om te ontsnappen - als is het maar kortstondig en gedeeltelijk - van de eenzaamheid en angsten van het leven in een hyperverbonden wereld die constant onze inspanning en energie slurpt.”

Het mag ook lastig zijn

Hoewel kritisch over meerdere spelmechanismen, erkent Erica Kanesaka dat Animal Crossing haar meer raakte dan ze oorspronkelijk had verwacht. Dit kwam vooral tot uiting in speelsessies met twee van haar vrienden. “De momenten die we samen doorbrachten in Animal Crossing (...) voelden als kleine politieke handelingen waarin we konden dromen van een andere wereld, een die gestuwd is op onze collectieve wens voor veiligheid en zorg.”

Kanesaka’s verhouding tot Animal Crossing blijft ambigu – en dat geldt ook voor Rami Ismail. Soms kan een game emanciperen en stigmatiseren, je verwelkomen en verloochenen, stereotypen bevestigen en tegelijkertijd een constructief alternatief bieden: het is niet altijd het een óf het ander.

Maar zorg er wel voor dat je Tom Nook op tijd terugbetaalt, want aan het kapitalisme ontsnapt niemand.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!