Animal Crossing: New Horizons hielp mij de lockdown door
Nieuws

Animal Crossing: New Horizons hielp mij de lockdown door

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Michel Musters met Animal Crossing: New Horizons.

Ik heb geen ander spel de afgelopen twee decennia zoveel gespeeld als Animal Crossing: New Horizons. Er staat meer dan 250 uur op de teller – waarschijnlijk zijn alleen GoldenEye 007, Tony Hawk’s Pro Skater en Rollercoaster Tycoon 3 daar in mijn totale leven overheen gegaan. Mijn hele voorjaar stond zo’n beetje in het teken van de vrolijke Switch-game. Dat was ook niet zo moeilijk, want in het voorjaar van 2020 was er verder vrij weinig te beleven in de wereld.

©GMRimport

My corona

Het was alsof ik mijn hele leven had getraind voor die ‘slimme’ of ‘gedeeltelijke’ lockdown waar we dit voorjaar met z’n allen inzaten. Ik ben sociaal aangelegd, maar gedij net zo goed op alleen thuis zitten en mijzelf vermaken. Ik werk al vier jaar fulltime vanuit huis, veel van mijn hobby’s (films kijken, schrijven en natuurlijk gamen) doe ik vanuit huis en hoewel ik graag met vrienden afspreek, op vakantie ga of in de kroeg hang, kan ik mijzelf ook uitstekend in mijn uppie op de bank vermaken.

Dat neemt niet weg dat de lockdown die in het leven werd geroepen om de verspreiding van het coronavirus binnen de perken te houden een wel heel uitzonderlijke situatie was. Zeker die eerste maanden, toen er nog minimale kennis en maximale paniek over het virus bestond, hield ik mijzelf binnen schuil en kwam ik eigenlijk alleen buiten om dagelijks een rondje te lopen. Natuurlijk had ik contact met vrienden via de smartphone – de appjes en Houseparty-uitnodigingen vlogen mij om de oren – maar dat kan menselijk contact niet vervangen.

De frustraties en angsten van die periode kwamen tot een kookpunt toen ik na een wandeltocht thuis aangekomen opeens buiten adem raakte. Gecombineerd met de toenmalige onderliggende angst voor het oplopen van het virus ging ik van mijn stokje - pats, lag ik daar opeens op de badkamervloer! Uiteindelijk bleek het een samenloop van omstandigheden te gaan – ademhalingsproblemen die een heel andere oorzaak hebben gecombineerd met paniek – maar het is tekenend voor hoe zelfs een einzelgänger als ik moeite had met dat afgezonderde bestaan.

©GMRimport

Iedereen aan de Animal Crossing

Aan het enkele lichtpuntje in die donkere dagen zal het in ieder geval niet hebben gelegen. Animal Crossing: New Horizons was en is een megahit van jewelste. Switch-consoles zijn niet aan te slepen, de game verkoopt nog altijd grandioos en in het voorjaar zag je het spel echt overal terug. Ging het niet over corona, dan ging het al vrij snel over Animal Crossing. Talkshows werden in de game gehost, iedereen en hun moeders (letterlijk!) deelden tips, designs en screenshots van hun eiland op social media en zelfs vrienden en vriendinnen die normaal gesproken niks met gamen hebben waren geïnteresseerd in het spel.

Ik had zelf nooit eerder een Animal Crossing-game gespeeld en besloot daar vanaf maart verandering in te brengen. Na wat uurtjes doelloos aanklooien op een vrij leeg eiland wist het spel me aan de haak te slaan en liet het niet meer los. New Horizons heeft namelijk verschillende ‘lagen’ die het de moeite waard maken om elke dag de game weer op te starten. Je hebt dagelijkse klusjes, zoals houthakken, onkruid opruimen en fruit uit de bomen schudden om die te verkopen, maar daaronder zit een nog veel diepere laag aan spelelementen die iets in mij losmaakten.

©GMRimport

Eigen huis en tuin

Ik heb het altijd al geweldig gevonden om zelf een esthetisch aangename virtuele wereld te creëren. Het is dat ik er geen verstand van heb, anders had ik leveldesigner moeten worden. De vele honderden uren die ik in Rollercoaster Tycoon 3 stak, gebruikte ik voornamelijk voor het bouwen van zo mooi mogelijke omgevingssets, iets wat ik later in Planet Coaster nog eens herhaalde. En de The Elder Scrolls-games draaien bij mij na de eerste tientallen uren vooral om het uitbreiden en inrichten van mijn eigen middeleeuwse huis.

Tja, dan heeft Animal Crossing natuurlijk een goede aan me. Hoewel het spel er niet per se om draait – sommigen spelen het om contact met hun virtuele dierenvrienden te onderhouden, of om rijk te worden met de verkoop van turnips – is een belangrijk element van de franchise het mooi maken van je huisje. New Horizons trekt dat door naar het hele eiland. Dit grote gebied was opeens een homp klei dat ik naar mijn dromen kon boetseren! Een palmboompje hier, een strandtentje daar: ik kon eindelijk mijn eigen tropische droomeiland vormgeven.

Ik heb het altijd al geweldig gevonden om zelf een esthetisch aangename virtuele wereld te creëren.

-

Het ding is alleen dat alles in Animal Crossing behoorlijk wat tijd kost. Je bent uren en uren aan het hakken en schudden voor de materialen om heel je eiland vol te bouwen, nog vele uren langer aan het sparen om Tom Nook terug te betalen en zo je huis uit te breiden, en laten we maar zwijgen over hoeveel tijd het kost om zoveel mogelijk toffe spullen te vinden die je op je eiland kunt plaatsen. Dan is die 250 uur die op de teller staat helemaal niet zo vreemd.

Maar het resultaat mocht er tegen het einde van de lente zijn: mijn eiland was na al die noeste arbeid een waar paradijs geworden. Elk hoekje stond volgebouwd, van rustieke parkjes tot speelterreinen. Virtuele edities van mijn favoriete platenhoezen hingen aan de muren van mijn huis, een stiekeme route naar een geheim strand was omgeven door prachtige watervallen en een heuse American diner en openluchtbibliotheek waren enkele van de trekpleisters op mijn eiland. Vrienden en collega’s kwamen langs om zich aan mijn werk te vergapen. Ik had het hoogtepunt van Animal Crossing: New Horizons bereikt.

©GMRimport

Spuugzat

Dat was zo’n beetje het moment dat ik de game spuugzat begon te raken. Mijn eiland was volgebouwd en ik zag er geen heil in om mijn zelfbedachte kunstwerken af te breken. Van de een op de andere dag ging de gedachte aan de game opstarten en de dagelijkse klusjes uitvoeren mij intens tegenstaan. En dat terwijl Nintendo de ene na de andere update uitbracht! Zomerse en winterse taferelen, het vieren van Halloween en het verzamelen van kunst: het kon mij allemaal niets meer schelen.

Ik heb tegen het einde van de zomer New Horizons nog één keer opgestart in een poging er weer in te komen. Mijn dierlijke dorpsbewoners vonden dat ik lang weg was geweest, maar ontvingen mij ondanks mijn nalatigheid weer met open armen. Maar na die ene dag ben ik weer vertrokken, en ditmaal voorgoed. Animal Crossing: New Horizons had zijn rol gespeeld. En hoewel we op moment van schrijven wederom in een soort van lockdown zitten, heb ik ditmaal andere handvaten om mij overeind te houden. De game heb ik niet meer nodig, maar vergeten doe ik het nooit. Het was geen menselijk contact, maar het warme gevoel dat ik kreeg in de maanden dat ik Animal Crossing speelde, kwam toch verdraaid dicht in de buurt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!