Amerikaanse vakbond stemt in voordeel van staking binnen game-industrie
Nieuws

Amerikaanse vakbond stemt in voordeel van staking binnen game-industrie

98,32 procent van de stemmen was in het voordeel van de staking

SAG-AFTRA, de Amerikaanse vakbond voor acteurs, heeft gestemd voor een mogelijke staking binnen de game-industrie. 98,32 procent van de stemmen was in het voordeel van de staking.

Onlangs bleek al dat dat SAG-AFTRA tussen 5 en 25 september ging stemmen om een mogelijke staking binnen de game-industrie plaats te laten vinden. Dat zou betekenen dat alle acteurs die zijn aangesloten bij de vakbond hun acteerwerk in games naar zich neerleggen tot de vakbond en verschillende gamebedrijven er uit zijn gekomen via onderhandelingen.

Nu hebben leden van de vakbond dus met 98,32 procent in het voordeel van de staking gestemd. Dit betekent niet dat de staking ook daadwerkelijk doorgaat; deze wordt pas ingezet als de vakbond er tijdens aankomende onderhandelingen met gamebedrijven niet uitkomt. Er zijn al vijf onderhandelrondes geweest zonder gewenste uitkomst voor de vakbond, en de volgende onderhandelronde vindt de komende dagen plaats.

SAG-AFTRA-directeur Fran Drescher gaf eerder aan dat bedrijven als Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take-Two en Warner Bros. Games hebben gefaald in het toegeven aan de wensen van de leden van de vakbond. Er zou sprake zijn van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. Onder de eisen van SAG-AFTRA valt onder andere het gelijktrekken van lonen met inflatie en bescherming tegen het gebruik van AI.

Eerder dit jaar hebben zowel de Writer's Guild of America (WGA) en de Screen Actors Guild and American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) een staking ingezet binnen de Amerikaanse film- en televisie-industrie. Beide vakbonden en diens leden - zo'n beetje alle Amerikaanse acteurs en scriptschrijvers - staken vanwege oneerlijke lonen binnen de filmindustrie en een toename in het gebruik van AI, waardoor werkzekerheid in gevaar komt. De laatste dagen lijken de vakbonden en bedrijven er langzaam maar zeker uit te komen, en komen er steeds meer berichten dat de staking binnen Hollywood ten einde loopt. Een staking binnen de game-industrie zou hier echter los van staan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error