AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’
Gamer.nl
Nieuws

AMD patenteert ‘Gaming Super Resolution’

Het bureau voor patentaanvragen en handelsmerken in de Verenigde Staten publiceerde vandaag AMD's verzoek omtrent 'Gaming Super Resolution'. Het document beschrijft een slimme manier om gameplaybeelden te verscherpen met behulp van bestaande hardware. Vermoedelijk is dit AMD's definitieve antwoord op de populaire DLSS-technologie van concurrent Nvidia.

De aanvraag op het patent werd in november 2019 ingediend, maar het USPTO gaf het document pas vandaag publiekelijk vrij. Eind 2020 kondigde AMD aan de veelgevraagde upsampling op te leveren als 'FidelityFX Super Resolution' (FSR), maar daarover bleef het vervolgens nog maandenlang stil. 

Het publiceren van de octrooiaanvraag komt niet geheel uit het niets. Eerder deze maand schemerde YouTuber

Watch on YouTube

 al door dat AMD's FSR-technologie in juni zou kunnen verschijnen. Volgens de AMD-ingewijde zouden veel spelontwikkelaars al langer toegang hebben tot het slimme algoritme van AMD. 

Watch on YouTube

In de patentaanvraag wordt ook gesproken over de preciezere werking van AMD's eigen resolutievergroter. De technologie maakt gebruik van zowel lineaire als non-lineaire upscaling en zou door allerlei verschillende processoren ingezet kunnen worden. AMD noemt daarbij niet per se de merkeigen gpu's, maar simpelweg "een processor" die beelden autonoom verscherpt. 

Naar al het schijnt, is de technologie niet eens exclusief voor AMD-apparaten. Dit lijkt overeen te komen met Coreteks' claims, die al hintte naar de mogelijkheid om FidelityFX Super Resolution op bijvoorbeeld non-RTX gpu's van Nvidia. Ook de PlayStation 5 en Xbox Series X/S zouden baat kunnen hebben bij de technologie, zeker gezien de chipsets van beide consoles draaien op AMD's eigen RDNA2-architectuur.

AMD heeft zelf nog geen publieke uitspraken gedaan over hun Super Resolution-technologie. Voorheen sprak Radeon-topman Scott Herkelman over een lancering "ergens dit jaar". Mocht de technologie inderdaad in juni verschijnen, dan horen we er mogelijk meer over gedurende Computex 2021 — van 1 juni tot 5 juni aanstaande. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong komt naar beide Switch-consoles

Dat heeft ontwikkelaar Team Cherry bevestigd

Ontwikkelaar Team Cherry heeft bevestigd dat het langverwachte Hollow Knight Silksong naar zowel de Nintendo Switch 2 als de eerste Nintendo Switch komt.

Silksong werd vorige week kort tijdens de Nintendo Direct rondom de Switch 2 getoond. Daar werd ook bevestigd dat de game ergens dit jaar moet uitkomen. Duidelijk was dus al dat de game naar de Switch 2 komt, maar sommige fans vroegen zich af of dit betekende dat de versie voor de eerste Switch was geannuleerd.

Team Cherry-marketeer Matthew Griffin heeft die zorgen de wereld uit geholpen. "Om duidelijk te zijn, Hollow Knight Silksong komt zowel naar Nintendo Switch als Nintendo Switch 2." Het is niet bekend welke verschillen er tussen de twee versies van de game zullen zitten, maar gezien het feit dat de Switch 2 krachtiger is, ligt het in de lijn der verwachting dat de game er ook beter op draait.

Silksong werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Team Cherry liet begin dit jaar weten dat de game nog altijd in ontwikkeling is en echt bestaat. Inmiddels is dus bekend dat de game ergens dit jaar uitkomt.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing
Gamer.nl
Nieuws

Indiana Jones and the Great Circle-cast praat over motion capturing

De game verschijnt op 17 april voor PlayStation 5

In een nieuwe video van de aankomende PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle praat de cast van de game over het acteerwerk dat gedaan is in combinatie met motion capturing.

Zo worden Tony Todd, Alessandra Mastronardi en Marios Gavrilis aan het woord gehouden, maar natuurlijk ook Troy Baker, die de rol van de titulaire avonturier vertolkt. De video kan hieronder worden bekeken.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en komt op 17 april naar PlayStation 5. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem zoals gezegd wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!