AMD lanceert drie geüpdatete RX 6000-gpu's op 10 mei
Nieuws

AMD lanceert drie geüpdatete RX 6000-gpu's op 10 mei

Naar al het schijnt rolt AMD vanaf 10 mei drie nieuwe 'refresh'-varianten uit van bestaande RX 6000-gpu's.

De genoemde datum zou bevestigd zijn door VideoCardz, welke via een vaste ingewijde ook een ogenschijnlijk officiële foto van de drie nieuwe videokaarten wist te bemachtigen. Zoals eerder al uitlekte, betreffen de refreshes inderdaad de RX 6600 XT, de RX 6700 XT en de RX 6900 XT. 

De drie bestaande gpu's zouden uitgerust zijn nieuwe geheugenmodules, ditmaal beschikkende over 18 Gbps bandbreedte — tegenover de 16 Gbps van de originele modellen. Qua benaming worden de vernieuwde gpu's voorzien van een 50 bovenop hun originele noemers: RX 6650 XT, RX 6750 XT en RX 6950 XT. Vermoedelijk verandert er, naast het snellere geheugen, niet bijster veel aan de gpu's.

©GMRimport

Opvallend aan het refresh-ontwerp is niet alleen het gitzwarte chassis; de RX 6750 XT telt met het herontwerp ook een extra ventilator — de RX 6700 XT werd immers standaard geleverd met twee fans. Vermoedelijk worden alle drie de nieuwe videokaarten direct via AMD's eigen webwinkel verkocht.

Oorspronkelijk werd verwacht dat de refreshes aanstaande 20 april zouden lanceren, maar dat bleek inmiddels alweer te kort dag. Volgens dezelfde bron horen we in de komende weken meer over de updates. De prijs en beschikbaarheid van de RX xx50 XT-modellen worden vermoedelijk pas op 10 mei gedeeld. Rond die tijd zullen partnerfabrikanten ook hun dan wel niet geüpdatete ontwerpen uit de doeken doen.

Op dezelfde dag zou AMD ook de lancering van een nieuw RX 6400-gpu inplannen, een slanke videokaart met 4 GB aan videogeheugen. Het ultieme budgetmodel in de RDNA 2-generatie is volgens ingewijden echter niet bedoeld voor de consumentenmarkt, maar exclusief voor OEM-partners, zoals fabrikanten van kant-en-klare pc's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio
Nieuws

Ontwikkelaar Mario and Luigi Brothership blijkt Octopath Traveler-studio

Acquire is ook bekend van de Tenchu- en Way of the Samurai-games

Het is bekend dat de ontwikkelaar van het aankomende Switch-spel Mario and Luigi Brothership Acquire, de studio achter Octopath Traveler en het vervolg, is.

Nintendo heeft niet naar buiten gecommuniceerd wie er aan de aankomende game werkt, maar enkele spelers hebben vroegtijdig een exemplaar van de game in handen gekregen en hebben deze informatie online gedeeld.

De vorige delen in de rpg-reeks werden ontwikkeld door Alpha Dream, dat in 2019 failliet ging. Fans vroegen zich dan ook geruime tijd af wie de ontwikkelaar van dit nieuwe deel is, en dat is nu dus duidelijk. Nintendo gaf eerder al wel aan dat sommige voormalige Alpha Dream-werknemers ook aan de nieuwe game werkten, dus mogelijk werken enkelen van hem samen met Acquire.

Acquire is gesitueerd in Tokio en is zoals gezegd vooral bekend van Octopath Traveler en het vervolg, dat het bedrijf voor Square Enix ontwikkelde. Daarnaast is het de hoofdontwikkelaar van de Way of the Samurai- en Tenchu-series.

Nintendo heeft er de laatste jaren een handje van om niet te onthullen door welke interne teams of externe ontwikkelaars first-party games worden ontwikkeld. Het bedrijf is dit natuurlijk niet verplicht, maar het zorgt er wel voor dat fans deze informatie zo snel mogelijk proberen te achterhalen.

Mario and Luigi Brothership verschijnt op 7 november voor Nintendo Switch. Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop speelde onlangs al enkele uren van de game en schreef het volgende in zijn preview: "Dit belooft een ouderwets Mario and Luigi-avontuur te worden. Een fijne afsluiter van het jaar voor Nintendo - en misschien wel de laatste 'echte' Mario-game die op de Switch verschijnt. De Switch 2 loert immers om de hoek."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite
Nieuws

Netflix sluit gamestudio van creative director achter Halo Infinite

De studio werd in 2022 opgericht

Netflix heeft een interne gameontwikkelaar dat binnen het bedrijf 'Team Blue' werd genoemd gesloten.

Dat heeft een woordvoerder van Netflix aan journalist Stephen Totilo verteld, zo meldt hij in zijn Game File-nieuwsbrief. De studio heeft eerder deze maand zijn deuren gesloten en alle grote namen zouden inmiddels vertrokken zijn.

De afgelopen jaren heeft Netflix diverse vooraanstaande ontwikkelaars aangenomen om bij de studio te komen werken. Toen de studio in 2022 zijn deuren opende, kreeg voormalige Overwatch-producent Chacko Sonny de leiding. Vorig jaar voegde Joseph Staten, de creative director van Halo Infinite, zich daarbij. Ook voormalige God of War-art director Raf Grassetti was er werkzaam.

Het is niet bekend waar de studio aan werkte, al gaan er berichten dat het om een grootschalige multiplayergame voor "meerdere apparaten" ging.

Netflix timmert al een tijd aan de weg binnen de game-industrie, voornamelijk door het aanbieden van spellen via het Netflix-abonnement. Mensen die lid zijn kunnen deze games spelen via mobiel. Ook zijn er diverse series gebaseerd op games te kijken op de dienst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!