25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt
Nieuws

25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

Er zijn in totaal 25 miljoen PlayStation 5’s verscheept. Sony zegt dat de PS5-verkoop “volgens plan” verloopt.

Dat blijkt uit de presentatie van Sony’s financiële kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot en met 30 september, verscheepte Sony 3,3 miljoen PlayStation 5-consoles. Dat is precies dezelfde hoeveelheid als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dit kwartaal zijn in totaal 6,5 miljoen PlayStation 5-consoles geproduceerd.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2022 zijn in totaal 5,7 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Sony stelde zichzelf als doel om in dit fiscale jaar, dat in maart 2023 eindigt, 18 miljoen PS5-consoles te verkopen, wat met de huidige verkooptrend niet is te halen. Desalniettemin zegt Sony bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de verkoop “volgens plan verloopt”, en dat het nog steeds denkt de mijlpaal van 18 miljoen verkochte consoles te kunnen halen.

De Game & Network Services-divisie van Sony draaide in het tweede kwartaal een omzet van 720,7 miljard yen, omgerekend 4,931 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, maar qua winst gaat de game-tak van Sony er wel op achteruit. De winst daalde met 49 procent en kwam uit op 42,1 miljard yen, omgerekend 288 miljoen euro.

Sony verklaart de teruglopende winst door toenemende productiekosten en aantrekkingskosten, waaronder het kopen van ontwikkelaar Bungie. Ook wijst het bedrijf op de veranderende wisselkoersen en de stijgende waarde van de Amerikaanse dollar. De game-tak van Sony heeft zijn verwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bijgesteld met zo’n 12 procent, als resultaat van “tegenvallende third-party verkopen”.

De winst van Sony als geheel is wel toegenomen, namelijk met 8 procent. De winst bedraagt 344 miljard yen, omgerekend 2,35 miljard euro.

Het aantal softwareverkopen is ten opzichte van het vorige kwartaal (toen 47,2 miljoen) gestegen, naar 62,5 miljoen verkopen. Dat is beduidend minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het aantal softwareverkopen nog op 76,4 miljoen zat. 63 procent van de game-verkopen in dit kwartaal zijn digitaal verlopen, vorig jaar was dat 62 procent.

Er is ook een terugloop te zien bij het aantal abonnees van PlayStation Plus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling
Nieuws

Terminator 2D: No Fate in ontwikkeling

Wordt ontwikkeld door de studio achter Terminator Resistance

Het lijkt er op dat er in de toekomst een game genaamd Terminator 2D: No Fate uitkomt.

Die naam is namelijk gespot op de Australische classificeringswebsite. Daarbij wordt gemeld dat de game verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Meer details over het spel zijn er nog niet, maar gezien de naam ligt het in de lijn der verwachting dat het een tweedimensionaal actiespel is. Daarbij valt te lezen dat het spel wordt uitgegeven en ontwikkeld door Reef Entertainment, dat in 2019 ook de firstpersonshooter Terminator Resistance afleverde. Het is niet bekend wanneer het spel officieel wordt aangekondigd.

Thijs Barnhard gaf een 5,5 aan Termninator Resistance: "Terminator Resistance is een B-game zoals ze tegenwoordig nog maar nauwelijks gemaakt worden. Veel van de ambitieuze ideeën komen niet uit de verf, maar ondanks dat is de game gewoon prima speelbaar en vermakelijk. Dat Resistance de Terminator-lore zo serieus neemt is vooral fijn voor de fans, maar het is vooral de liefhebber van de echte B-game die met dit spel zijn lol op kan."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan
Nieuws

Managementteam Star Citizen-studio zou flink op de schop zijn gegaan

Het doel zou zijn om de game eindelijk in complete staat uit te brengen

Er zouden flink wat wijzigingen plaatsvinden binnen het managementteam van Star Citizen-ontwikkelaar Cloud Imperium Games.

Dat meldt Insider Gaming te hebben vernomen. Volgens anonieme bronnen die niet publiekelijk over de plannen van de studio mogen plaatsen zijn diverse werknemers in leidinggevende posities ontslagen, en zijn andere managers in andere rollen verdeeld.

De veranderingen zouden eerder deze maand van start zijn gegaan en zijn aangekondigd middels een interne memo van baas Chris Roberts. De directeur zou spreken van een "laserfocus" met als doel om de 1.0-versie van Star Citizen en de singleplayercampagne Squadron 42 uit te brengen. Sommige werknemers zouden echter vermoeden dat de veranderingen vooral worden doorgevoerd om kosten te besparen. Afgelopen november werden er ook al werknemers ontslagen bij de studio.

De crowdfunding voor Star Citizen heeft onlangs de 750 miljoen dollar gepasseerd. Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt. Cloud Imperium Games heeft onlangs een nieuwe video van Star Citizen uitgebracht, waarin in anderhalve minuut wordt getoond waar de game om draait. Deze video is hieronder te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!