25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt
Nieuws

25 miljoen PS5’s verscheept, winst van game-tak Sony daalt

Er zijn in totaal 25 miljoen PlayStation 5’s verscheept. Sony zegt dat de PS5-verkoop “volgens plan” verloopt.

Dat blijkt uit de presentatie van Sony’s financiële kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot en met 30 september, verscheepte Sony 3,3 miljoen PlayStation 5-consoles. Dat is precies dezelfde hoeveelheid als in hetzelfde kwartaal vorig jaar. In dit kwartaal zijn in totaal 6,5 miljoen PlayStation 5-consoles geproduceerd.

In de eerste helft van het fiscale jaar 2022 zijn in totaal 5,7 miljoen PlayStation 5’s verkocht. Sony stelde zichzelf als doel om in dit fiscale jaar, dat in maart 2023 eindigt, 18 miljoen PS5-consoles te verkopen, wat met de huidige verkooptrend niet is te halen. Desalniettemin zegt Sony bij de presentatie van de kwartaalcijfers dat de verkoop “volgens plan verloopt”, en dat het nog steeds denkt de mijlpaal van 18 miljoen verkochte consoles te kunnen halen.

De Game & Network Services-divisie van Sony draaide in het tweede kwartaal een omzet van 720,7 miljard yen, omgerekend 4,931 miljard euro. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar, maar qua winst gaat de game-tak van Sony er wel op achteruit. De winst daalde met 49 procent en kwam uit op 42,1 miljard yen, omgerekend 288 miljoen euro.

Sony verklaart de teruglopende winst door toenemende productiekosten en aantrekkingskosten, waaronder het kopen van ontwikkelaar Bungie. Ook wijst het bedrijf op de veranderende wisselkoersen en de stijgende waarde van de Amerikaanse dollar. De game-tak van Sony heeft zijn verwachtingen voor dit fiscale jaar naar beneden bijgesteld met zo’n 12 procent, als resultaat van “tegenvallende third-party verkopen”.

De winst van Sony als geheel is wel toegenomen, namelijk met 8 procent. De winst bedraagt 344 miljard yen, omgerekend 2,35 miljard euro.

Het aantal softwareverkopen is ten opzichte van het vorige kwartaal (toen 47,2 miljoen) gestegen, naar 62,5 miljoen verkopen. Dat is beduidend minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen het aantal softwareverkopen nog op 76,4 miljoen zat. 63 procent van de game-verkopen in dit kwartaal zijn digitaal verlopen, vorig jaar was dat 62 procent.

Er is ook een terugloop te zien bij het aantal abonnees van PlayStation Plus.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games
Nieuws

Sega Account gelanceerd, geeft toegang tot bonussen in games

Zoals in het aankomende Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii

Sega heeft het zogeheten 'Sega Account' gelanceerd, een service die de games en services van het bedrijf aan elkaar linkt en bonussen aan leden geeft in bepaalde games.

Volgens Sega moet het hebben van een gratis Sega Account mensen "allerlei voordelen geven wanneer men Sega- en Atlus-games speelt en de online services gebruikt". Mensen met een account zullen naast bonuscontent ook nieuws over games en evenementen ontvangen.

Er is ook al meteen een eerste voorbeeld gegeven van zo'n bonus voor accounthouders. Mensen die hun Sega Account aan het op 20 februari te verschijnen Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii koppelen, ontvangen een exclusieve outfit voor hoofdpersonage Goro Majima waardoor hij gekleed is als Kazuma Kiryu. Men moet dan wel voor 7 maart een Sega Account hebben aangemaakt.

Sega Accounts zullen het in de toekomst ook mogelijk maken voor spelers om naar hun speelinformatie van games te kijken. Naar verwachting wordt dit vergelijkbaar met de eindejaarsoverzichten van bedrijven als PlayStation, Xbox en Nintendo.

Hoewel op geen wijze bevestigd, speculeren fans dat Sega deze accountservice in de toekomst ook gaat gebruiken om klassieke Sega-games speelbaar te maken. Eind vorig jaar haalde het bedrijf zonder aangegeven reden meer dan zestig klassieke games uit de verkoop in digitale winkels.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong Country-maker keurt DK-redesign in nieuwe Mario Kart goed
Nieuws

Donkey Kong Country-maker keurt DK-redesign in nieuwe Mario Kart goed

'Alles verandert! Verandering is goed!'

Kevin Bayliss, de voormalige Rare-werknemer die het uiterlijk van Donkey Kong in de SNES-platformer Donkey Kong Country ontwierp, heeft het vernieuwde uiterlijk van de iconische aap in de aankomende Mario Kart-game op Switch 2 goedgekeurd.

In het door Rare ontwikkelde Donkey Kong Country kreeg de titulaire aap een nieuw uiterlijk ten opzichte van zijn look in de klassieke arcadegames. Dat uiterlijk heeft het personage al die tijd aangehouden.

In de vorige week online gekomen trailer waarin de Nintendo Switch 2 werd onthuld en tevens een nieuwe Mario Kart werd getoond, was echter te zien dat Donkey Kong wederom een redesign heeft gekregen. Hij vertoont nu meer gelijkenissen met het personage uit The Super Mario Bros. Movie. Niet alle fans waren over deze verandering te spreken.

Kevin Bayliss, die zoals gezegd verantwoordelijk was voor het uiterlijk van Donkey Kong sinds de eerste Country-platformer, heeft zijn goedkeuring voor het nieuwe uiterlijk in de Mario Kart-game inmiddels gegeven. "Je kunt de Kong wel uit Country halen, maar niet de Country uit de Kong!" Hij meldt vervolgens dat hij een door fans gemaakt filmpje waarin DK van uiterlijk verandert grappig vindt, en daarna: "Alles verandert! Verandering is goed!"

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!