Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'
Nieuws

Vakbond achter game-acteursstaking spreekt van 'AI-misbruik'

Een nieuw voorstel zou 'alarmerende mazen in de wet' bevatten

De SAG-AFTRA-staking van acteurs die in games spelen duurt voort omdat er "alarmerende mazen in de wet" zijn ontdekt omtrent "AI-misbruik".

Afgelopen juli zette SAG-AFTRA, in navolging van de staking onder acteurs en scriptschrijvers uit Hollywood van 2023, een staking van acteurs binnen de game-industrie in. De vakbond wilde verbeterde voorwaarden bewerkstelligen voor acteurs, waaronder betere arbeidsvoorwaarden. In het bijzonder zijn de vakbond en gamebedrijven zoals EA, Take-Two en Activision het niet eens over de regelgeving rondom het gebruik van AI om gamepersonages van dialogen en animaties te voorzien, waarbij normaliter bewegingen van acteurs vast worden gelegd en in games worden gebruikt.

SAG-AFTRA-onderhandelaar Duncan Crabtree-Ireland en voorzitter van het Internactive Media Negotiating Committee Sarah Elmaleh deelden eerder deze week een bericht met leden van de vakbond, waarin werd gemeld waarom de staking voortduurt. "Hoewel er progressie is geboekt en akkoorden zijn gemaakt op bepaalde gebieden, zit het meest recente voorstel nog altijd vol met alarmerende mazen in de wet die onze leden kwetsbaar maken voor AI-misbruik", zo leest het bericht.

"De vakbond heeft recentelijk een tegenvoorstel ingediend dat deze mazen naarstig aanpakt. Dit kan resulteren in een contract dat minimale bescherming voor onze leden biedt , zodat ze hun carrière als game-acteurs kunnen voortzetten. De onderhandelgroep (die namens gamebedrijven spreekt) wil je doen geloven dat we bijna een overeenkomst hebben bereikt. Dit is niet het geval. Ze hopen ook dat onze leden zich tegen elkaar gaan keren."

Volgens het bericht willen gamebedrijven al het eerdere acteerwerk van game-acteurs zonder verdere bescherming gebruiken voor toekomstig AI-werk. Daardoor zouden acteurs niets kunnen doen tegen het feit dat hun stemmen of gelijkenissen worden gebruikt in combinatie met AI, en ontvangen ze daar geen extra verdiensten voor. Daarbij zou men AI willen gebruiken om het werk van acteurs na te bootsen bij eventuele volgende stakingen. Ook zouden bedrijven vervangende acteurs zoeken tijdens de staking "waar ze misbruik van kunnen maken om die rollen te vervullen". SAG-AFTRA hoopt dan ook dat acteurs "goed nadenken over de gevolgen" als ze een dergelijke rol aannemen.

Een woordvoerder voor het team dat namens gamebedrijven onderhandelt met de vakbond meldt aan Eurogamer dat er weldegelijk "betekenisvolle progressie" wordt geboekt tijdens de onderhandelingen, en dat er onder andere een loonsverhoging van meer dan 15 procent voor leden van SAG-AFTRA is voorgesteld. Ook zouden er nieuwe voorwaarden zijn opgesteld voor het gebruik van digitale AI-replica's van acteurs in games, al worden precieze details niet gecommuniceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update
Nieuws

Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update

Onder andere Dual Front en visuele verbeteringen worden

Ubisoft heeft uitgelicht wat de eerder aangekondigde Rainbow Six Siege X-update betekent voor de tactische shooter. Onder andere de nieuwe gamemodus Dual Front en het feit dat de game free-to-access wordt komen aan bod.

Dat deed het bedrijf middels een presentatie die werd uitgezonden, al konden fans ook een evenement in Atlanta bijwonen om de onthulling samen met medespelers mee te maken. 

De update, genaamd Rainbow Six Siege X, voegt meer content toe aan de shooter in de vorm van een nieuwe gamemodus genaamd Dual Front. Daarin nemen - zoals eerder was gelekt - twee teams van zes spelers het tegen elkaar op in een grotere speelomgeving waarin ze dieper in het territorium van de tegenstander moeten gaan. Iedereen blijft in Dual Front overigens respawnen, waar doodgaan in Rainbow Six Siege doorgaans betekent dat je jouw teammates moet spectaten.

Verder verbetert de update het uiterlijk van de maps met dank aan een nieuw belichtingssysteem, wordt audio nauwkeuriger en kunnen onder andere gasbuizen in de omgeving gebruikt worden voor een tactisch voordeel. 

Misschien wel de meest opvallende keuze die samengaat met de update is dat Rainbow Six Siege gedeeltelijk free-to-play wordt. Spelers kunnen gratis beginnen met spelen in de unranked modi van het spel, en maximaal 26 van de 76 beschikbare operators vrijspelen. 

Wie de betaalde versie van het spel aanschaft krijgt ook toegang tot de competitieve modi als Ranked en Siege Cup, en kan 50 operators bemachtigen. Spelers die Rainbow Six Siege al bezitten behouden al hun content. Ubisoft gaat ook harder inzetten op eSports door een aparte tab in het menu toe te voegen.

De beta-versie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Toegang tot de beta wordt verleend middels Twitch Drops, dus spelers moeten op Twitch Rainbow Six Siege livestreams kijken om toegang te krijgen. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl kreeg een previewbuild van de Dual Front-modus voorgeschoteld, en kreeg al meer te horen over de veranderingen die in Rainbow Six Siege X worden doorgevoerd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd
Nieuws

Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd

Een groot succes voor Hazelight Studios

Split Fiction is wereldwijd in een week tijd twee miljoen keer verkocht.

Dat kondigde ontwikkelaar Hazelight Studios aan via social media. "Holy crap, we staan versteld! Simpelweg ongelooflijk... Bedankt aan alle nieuwe en oude fans - we vinden het geweldig hoe jullie van onze game genieten!"

Eerder deze week bleek al dat Split Fiction in de eerste 48 uur sinds release een miljoen keer was verkocht. Aangezien iedereen die de game koopt het spel gratis met iemand anders kan doorlopen, is het aannemelijk dat zo'n vier miljoen mensen de game inmiddels hebben gespeeld. Ter vergelijking: voorganger It Takes Two had bijna een maand nodig om een miljoen keer te verkopen.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als met It Takes Two ontvangen mensen die Split Fiction aanschaffen een 'Friend Pass' zodat ze de game met iemand anders kunnen doorlopen. De andere speler kan op deze manier kosteloos meespelen. Het maakt daarbij niet uit op welk systeem men speelt - cross-play is beschikbaar - en mensen kunnen zo vaak als ze willen van medespeler wisselen.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!