Ubisoft toont gamepersonages met AI-gedreven dialogen op GDC
Personages reageren zelfs op de toonhoogte van spelers
Ubisoft heeft op de Game Developers Conference demo's van zogeheten 'NEO NPC's'. Het gaat om computergestuurde personages die dialogen gebruiken gecreëerd met artificiële intelligentie.
Dat valt te lezen in een blogpost van de uitgever. Volgens Ubisoft zijn de NPC's en hun karakters en achtergrond door een menselijke schrijver ontworpen. Vervolgens leert de AI tijdens het spelen meer over de personages en worden er dialogen geïmproviseerd.
Daarbij meldt Games Industry meer over de demo's die GDC-bezoekers voorgeschoteld krijgen. Zo is er een personage genaamd Bloom die op vragen van spelers reageert en zelfs reageert op de toonhoogte van mensen. Door de 'juiste' vragen te stellen kunnen spelers een relatie met het personage opbouwen en komen er meer interacties beschikbaar.
In een tweede demo bekijkt Bloom een stealthmissie met een drone en reageert hij op wat spelers tijdens deze missie doen. Ook beantwoordt hij vragen en lijkt hij te 'begrijpen' hoever de missie gevorderd is. Een derde missie draait om een NPC genaamd Iron. Zij stelt diverse manieren voor om een missie te klaren, maar spelers kunnen daar tegenin gaan, waarna ze beoordeelt of de plannen van de speler kunnen werken.
Volgens Ubisoft moet de technologie de "narratieve ervaring uitbreiden" en geven de demo's een glimp van de diverse rollen die geavanceerde NPC's in games van de toekomst kunnen hebben.
Uit een onderzoek die namens Unity is uitgevoerd bleek eerder deze week nog dat bijna twee derde van ontwikkelaars AI inzet voor game-ontwikkeling. "62 procent van de ondervraagden meldt dat ze AI gebruiken tijdens hun workflow. Het gaat voornamelijk om het snel kunnen maken van prototypes, voor concepten, het creëren van assets en het opbouwen van spelwerelden."