Ubisoft toont gamepersonages met AI-gedreven dialogen op GDC
Nieuws

Ubisoft toont gamepersonages met AI-gedreven dialogen op GDC

Personages reageren zelfs op de toonhoogte van spelers

Ubisoft heeft op de Game Developers Conference demo's van zogeheten 'NEO NPC's'. Het gaat om computergestuurde personages die dialogen gebruiken gecreëerd met artificiële intelligentie.

Dat valt te lezen in een blogpost van de uitgever. Volgens Ubisoft zijn de NPC's en hun karakters en achtergrond door een menselijke schrijver ontworpen. Vervolgens leert de AI tijdens het spelen meer over de personages en worden er dialogen geïmproviseerd.

Daarbij meldt Games Industry meer over de demo's die GDC-bezoekers voorgeschoteld krijgen. Zo is er een personage genaamd Bloom die op vragen van spelers reageert en zelfs reageert op de toonhoogte van mensen. Door de 'juiste' vragen te stellen kunnen spelers een relatie met het personage opbouwen en komen er meer interacties beschikbaar.

In een tweede demo bekijkt Bloom een stealthmissie met een drone en reageert hij op wat spelers tijdens deze missie doen. Ook beantwoordt hij vragen en lijkt hij te 'begrijpen' hoever de missie gevorderd is. Een derde missie draait om een NPC genaamd Iron. Zij stelt diverse manieren voor om een missie te klaren, maar spelers kunnen daar tegenin gaan, waarna ze beoordeelt of de plannen van de speler kunnen werken.

Volgens Ubisoft moet de technologie de "narratieve ervaring uitbreiden" en geven de demo's een glimp van de diverse rollen die geavanceerde NPC's in games van de toekomst kunnen hebben.

Uit een onderzoek die namens Unity is uitgevoerd bleek eerder deze week nog dat bijna twee derde van ontwikkelaars AI inzet voor game-ontwikkeling. "62 procent van de ondervraagden meldt dat ze AI gebruiken tijdens hun workflow. Het gaat voornamelijk om het snel kunnen maken van prototypes, voor concepten, het creëren van assets en het opbouwen van spelwerelden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!