Ubisoft toont gamepersonages met AI-gedreven dialogen op GDC
Nieuws

Ubisoft toont gamepersonages met AI-gedreven dialogen op GDC

Personages reageren zelfs op de toonhoogte van spelers

Ubisoft heeft op de Game Developers Conference demo's van zogeheten 'NEO NPC's'. Het gaat om computergestuurde personages die dialogen gebruiken gecreëerd met artificiële intelligentie.

Dat valt te lezen in een blogpost van de uitgever. Volgens Ubisoft zijn de NPC's en hun karakters en achtergrond door een menselijke schrijver ontworpen. Vervolgens leert de AI tijdens het spelen meer over de personages en worden er dialogen geïmproviseerd.

Daarbij meldt Games Industry meer over de demo's die GDC-bezoekers voorgeschoteld krijgen. Zo is er een personage genaamd Bloom die op vragen van spelers reageert en zelfs reageert op de toonhoogte van mensen. Door de 'juiste' vragen te stellen kunnen spelers een relatie met het personage opbouwen en komen er meer interacties beschikbaar.

In een tweede demo bekijkt Bloom een stealthmissie met een drone en reageert hij op wat spelers tijdens deze missie doen. Ook beantwoordt hij vragen en lijkt hij te 'begrijpen' hoever de missie gevorderd is. Een derde missie draait om een NPC genaamd Iron. Zij stelt diverse manieren voor om een missie te klaren, maar spelers kunnen daar tegenin gaan, waarna ze beoordeelt of de plannen van de speler kunnen werken.

Volgens Ubisoft moet de technologie de "narratieve ervaring uitbreiden" en geven de demo's een glimp van de diverse rollen die geavanceerde NPC's in games van de toekomst kunnen hebben.

Uit een onderzoek die namens Unity is uitgevoerd bleek eerder deze week nog dat bijna twee derde van ontwikkelaars AI inzet voor game-ontwikkeling. "62 procent van de ondervraagden meldt dat ze AI gebruiken tijdens hun workflow. Het gaat voornamelijk om het snel kunnen maken van prototypes, voor concepten, het creëren van assets en het opbouwen van spelwerelden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!