Saber-eigenaar: 'Embracer heeft juist geprobeerd veel banen te redden'
Nieuws

Saber-eigenaar: 'Embracer heeft juist geprobeerd veel banen te redden'

'Bij Embracer werken de aardigste mensen die je je maar kunt bedenken'

Matthew Karch, de eigenaar van Saber Interactive die voorheen een leidende rol had binnen Embracer, neemt het op voor laatstgenoemde bedrijf. Wat hem betreft heeft Embracer juist geprobeerd zoveel mogelijk banen te redden.

Karch doet deze opmerkelijke uitspraak in een interview met Games Industry. "Lars (Wingefors, de CEO van Embracer) was geruime tijd een soort wonderkind. Hij kon niets fout doen en stond op de covers van tijdschriften, maar hij bleef behoorlijk bescheiden. Hij smeet niet zomaar met geld. Ja, hij kocht wat dingen die mensen met veel geld nou eenmaal kunnen kopen, maar hij werd behoorlijk verguisd - vooral in Zweden."

Hij vervolgt: "Eerst kreeg hij kritiek te verduren omdat hij vermogend was, en daarna omdat de Embracer-aandelen het afgelopen jaar zijn gedaald. Ze zijn volgens mij relatief meer gedaald dan de aandelen van bijna alle andere bedrijven, simpelweg omdat iedereen tegenwoordig graag kritiek levert op Embracer."

Wat Karch betreft is dat onterecht: "Niemand is zo eerlijk en redelijk geweest als Lars. Het proces waar we doorheen moesten om studio's te sluiten was absoluut... het brak ons hart. Ik zeg 'ons', ook al ben ik niet meer onderdeel van het bedrijf, maar ik heb nog aandelen, hechte vriendschappen en natuurlijk de hoop dat ze daar slagen. Maar ik denk dat Embracer meer dan alle andere bedrijven heeft geprobeerd zoveel mogelijk banen te redden."

De quotes van Karch zijn juist zo opvallend, omdat Embracer de laatste jaren inderdaad veel kritiek heeft ontvangen. Het bedrijf heeft eerst jarenlang vele tientallen ontwikkelaars en uitgevers opgekocht. Sinds vorig jaar vindt er echter een grote reorganisatie binnen het bedrijf plaats, waarbij diverse onderdelen worden verkocht, werknemers ontslagen en zelfs studio's gesloten. Zo werden de deuren van Timesplitters-ontwikkelaar Free Radical Design en Saints Row-studio Volition gesloten.

Karch zelf is dan ook niet onpartijdig. Onlangs kocht hij Saber Interactive, waarvan hij een van de oorspronkelijke oprichters is, op van Embracer, maar Karch had voorheen een leidinggevende rol binnen Embracer. Over het vertrek zegt hij het volgende: "Op de Game Developers Conference werden we door iedereen gefeliciteerd dat we vertrokken van het slechte Embracer. Maar dit zijn de aardigste mensen die je je maar kunt bedenken. Lars heeft zelf een heel archief aan games. Hij houdt van games, hij leeft er voor. Het is geen pak, ook al draagt hij ze tijdens presentaties voor de aandelenmarkt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!