Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'
Nieuws

Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'

De subsidies zouden niet aansluiten bij de wensen van ontwikkelaars

Volgens mensen werkzaam in de Nederlandse game-industrie vertrekt talent massaal naar het buitenland, omdat de overheid het nalaat deze industrie adequaat te ondersteunen.

Dat valt te lezen in een artikel van het Algemeen Dagblad, geschreven door Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop. Hij heeft met diverse mensen uit de Nederlandse game-industrie gepraat die tot deze conclusie komen. Daarbij lijkt het pijnpunt vooral te liggen bij het gebrek aan passende subsidies.

Zo meldt Martine Spaans, manager van branchevereniging Dutch Game Association: "Als je Nederland vergelijkt met landen om ons heen, dan lopen we heel erg achter. Duitsland heeft bijvoorbeeld een fonds van 70 miljoen euro. In Nederland bestaan alleen een paar kleine regelingen.”

Ook Koen Deetman van ontwikkelaar KeokeN - bekend van Deliver Us Mars - beaamt dit. "We kregen een subsidiebedrag van 15.000 euro, waar we in feite een paar maanden ons kantoor van hebben gehuurd. Daarna waren we jaren afhankelijk van ons eigen spaargeld. Uiteindelijk betaalden we eerst personeel voordat we zelf ooit salaris kregen. Dat was echt nodig."

De mensen die aan het woord gelaten worden menen dat dit niet per se door onwil komt, maar door een mismatch tussen het doel van de bestaande subsidies en wat Nederlandse gamebedrijven nodig hebben. De huidige subsidies zijn vooral bedoeld om nieuwe bedrijven te creëren, terwijl juist bestaande gamestudio's die middenin een langdurig ontwikkeltraject zitten het geld hard kunnen gebruiken.

Het resultaat is dat talent vaak naar het buitenland vertrekt om bij internationale gamestudio's aan de slag te gaan. Spaans: "We hebben in Nederland ontzettend goede opleidingen, die in Breda staat op nummer drie op de wereldwijde ranglijst. Maar we concurreren met landen om ons heen, die wegens hun gamefondsen een grotere groeisprint doormaken."

Het artikel eindigt met een positieve noot. Zo is de Dutch Game Association aan het lobbyen en worden er gesprekken gehouden met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Onlangs kwam koningin Máxima op bezoek bij het Amsterdamse Guerrilla Games - volgens het artikel een teken dat de overheid de game-industrie serieuzer neemt. "Ik ben blij met de positieve beweging die we nu zien", aldus Spaans.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-ontwikkelaar was geschokt door Nintendo-aanklacht
Nieuws

Palworld-ontwikkelaar was geschokt door Nintendo-aanklacht

De dag van de aanklacht was een 'deprimerende dag' voor de studio

Pocketpair, de ontwikkelaar van Palworld, heeft aangegeven dat het bedrijf "geschokt" was toen vorig najaar bleek dat Nintendo de ontwikkelaar aanklaagde.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Tijdens een panel op GDC (via PC Gamer) heeft Pocketpairs communitymanager John Buckley inzicht gegeven in hoe de aankondiging van de aanklacht voor de ontwikkelaar was. Volgens hem was het een "erg deprimerende dag" voor de studio. "Het veranderde veel voor ons. We stonden op het punt de PlayStation-versie (van Palworld) uit te brengen, we gingen naar Tokyo Game Show, dus we moesten logischerwijs iets naar beneden schalen en beveiligers enzovoorts aannemen."

De aanklacht was extra zuur omdat Pocketpair een groot fan is van de Pokémon-games. "Zo'n beetje iedereen die bij ons werkt is een gigantische fan. Het was dus een erg deprimerende dag, alsof we met gebogen hoofden in de regen liepen."

Pocketpair gaf eerder al aan dat het tegen de aanklacht in zal gaan. Buckley: "We hebben juridisch alles uitgezocht voordat we Palworld uitbrachten en alles was volgens de regels in Japan. De aanklacht was dus schokkend voor ons. We gingen terug naar onze advocaten, en die klopten aan bij de rechters om te vragen wat er aan de hand was. Toen kwamen we er achter dat ze patenten gingen gebruiken voor de rechtszaak."

Hoe dan ook blijft Pocketpair aan content voor Palworld werken. Het bedrijf werkt op dit moment bijvoorbeeld aan een cross-over met Terraria en een eindscenario voor de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Demo van Half-Life RTX nu beschikbaar
Nieuws

Demo van Half-Life RTX nu beschikbaar

Breng een bezoekje aan Ravenholm en Nova Prospekt

Pc-gamers kunnen nu een demo downloaden van de Half-Life RTX-remaster.

De komst van de demo werd vorige week al aangekondigd en nu staat hij dus op Steam. In de demo kunnen spelers de locaties Ravenholm en Nova Prospekt verkennen, zo valt in een artikel van Nvidia te lezen. Men moet wel de oorspronkelijke versie van Half-Life 2 in het bezit hebben.

Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project werd in 2023 aangekondigd. De remaster van de klassieke shooter wordt ontwikkeld door vier van de meest gerenommeerde Half-Life 2-modteams die samen zijn gekomen onder de naam Orbifold Studios.

Daarvoor gebruiken ze de laatste versie van Nvidia's RTX Remix. Dit gratis modplatform laat modders met relatief gemak RTXON-mods voor klassieke games maken en delen, zodat er elementen als ray tracing en DLSS kunnen worden toegevoegd. Een releasedatum voor de volledige versie van de game is er nog niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!