Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'
Nieuws

Nederlandse game-ontwikkelaars: 'Talent vertrekt naar buitenland'

De subsidies zouden niet aansluiten bij de wensen van ontwikkelaars

Volgens mensen werkzaam in de Nederlandse game-industrie vertrekt talent massaal naar het buitenland, omdat de overheid het nalaat deze industrie adequaat te ondersteunen.

Dat valt te lezen in een artikel van het Algemeen Dagblad, geschreven door Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop. Hij heeft met diverse mensen uit de Nederlandse game-industrie gepraat die tot deze conclusie komen. Daarbij lijkt het pijnpunt vooral te liggen bij het gebrek aan passende subsidies.

Zo meldt Martine Spaans, manager van branchevereniging Dutch Game Association: "Als je Nederland vergelijkt met landen om ons heen, dan lopen we heel erg achter. Duitsland heeft bijvoorbeeld een fonds van 70 miljoen euro. In Nederland bestaan alleen een paar kleine regelingen.”

Ook Koen Deetman van ontwikkelaar KeokeN - bekend van Deliver Us Mars - beaamt dit. "We kregen een subsidiebedrag van 15.000 euro, waar we in feite een paar maanden ons kantoor van hebben gehuurd. Daarna waren we jaren afhankelijk van ons eigen spaargeld. Uiteindelijk betaalden we eerst personeel voordat we zelf ooit salaris kregen. Dat was echt nodig."

De mensen die aan het woord gelaten worden menen dat dit niet per se door onwil komt, maar door een mismatch tussen het doel van de bestaande subsidies en wat Nederlandse gamebedrijven nodig hebben. De huidige subsidies zijn vooral bedoeld om nieuwe bedrijven te creëren, terwijl juist bestaande gamestudio's die middenin een langdurig ontwikkeltraject zitten het geld hard kunnen gebruiken.

Het resultaat is dat talent vaak naar het buitenland vertrekt om bij internationale gamestudio's aan de slag te gaan. Spaans: "We hebben in Nederland ontzettend goede opleidingen, die in Breda staat op nummer drie op de wereldwijde ranglijst. Maar we concurreren met landen om ons heen, die wegens hun gamefondsen een grotere groeisprint doormaken."

Het artikel eindigt met een positieve noot. Zo is de Dutch Game Association aan het lobbyen en worden er gesprekken gehouden met het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Onlangs kwam koningin Máxima op bezoek bij het Amsterdamse Guerrilla Games - volgens het artikel een teken dat de overheid de game-industrie serieuzer neemt. "Ik ben blij met de positieve beweging die we nu zien", aldus Spaans.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!