Honderden Bethesda-werknemers doen mee aan staking
Nieuws

Honderden Bethesda-werknemers doen mee aan staking

Vanwege uitbesteding van werk en het thuiswerkbeleid

Honderden werknemers van het door Microsoft overgenomen Bethesda hebben gisteren gestaakt vanwege hun zorgen betreffende thuiswerken en uitbesteding van werk.

Werknemers van vier vestigingen in Texas en Maryland hebben een dag lang hun werk neergelegd uit protest. Hun moederbedrijf, Microsoft, zou namelijk werk uitbesteden zonder te hebben onderhandeld met de Communications Workers of America (CWA)-vakbond.

Het gaat daarbij specifiek om quality assurance-werk, juist in een onzekere tijd vol met ontslagen. De angst is dan ook dat vele werknemers hun baan verliezen doordat het werk uitbesteed wordt, in plaats van dat het intern wordt gedaan.

Daarnaast is de staking ingezet vanwege aanhoudende zorgen over het beleid rondom thuiswerken - dezelfde reden waarom Call of Duty: Black Ops 6-ontwikkelaars bij Activisions QA-studio afgelopen maand al een staking hielden. Werknemers zijn op dit moment verplicht om tweemaal per week op kantoor te komen. Daarnaast zouden veel werknemers geen toestemming krijgen om thuis te werken.

Een woordvoerder van Microsoft heeft gemeld dat het bedrijf "het recht van de werknemers om hun standpunt te uiten zoals ze dat vandaag hebben gedaan" respecteert. "We blijven tijdens het onderhandelen naar ze luisteren en hun zorgen adresseren."

Het is niet bekend of de staking iets heeft uitgehaald. De zorgen van de werknemers over mogelijk ontslag zijn niet ongegrond: moederbedrijf Microsoft heeft de afgelopen jaren al meerdere ontslagrondes doorgevoerd binnen zijn gamestak, en zelfs complete studio's gesloten. Arkane Austin en Tango Gameworks vielen ook onder Bethesda.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error