Grootschalige staking van acteurs in game-industrie begint vandaag
Nieuws

Grootschalige staking van acteurs in game-industrie begint vandaag

Onderhandelingen met gamebedrijven liepen stuk op regels rondom AI-gebruik

In navolging van de staking van acteurs en scriptschrijvers in Hollywood begint er vandaag een staking van (stem)acteurs in de Amerikaanse game-industrie.

Acteursvakbond SAG-AFTRA - ook verantwoordelijk voor de staking in Hollywood - was al meer dan anderhalf jaar in onderhandeling met diverse gamebedrijven, waaronder Activision Blizzard, Epic Games, Electronic Arts, Insomniac Games en Warner Bros. Games. Ook Blindlight, een bedrijf dat stemmen voor grote gamefranchises als Halo, Destiny en The Elder Scrolls heeft geleverd, en Formosa Interactive, dat Call of Duty-games en God of War van stemmenwerk voorzag, maakten onderdeel uit van de onderhandelingen. Volgens voorzitter Fran Drescher zijn de onderhandelingen stukgelopen op het gebruik van AI voor stemmenwerk. Er is dan ook een staking aangekondigd die vandaag van start gaat.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat 98,32 procent van de leden van de vakbond in het voordeel van een staking hadden gestemd. Toen werd al gemeld dat er sprake was van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. De onderhandelingen zijn daarna doorgegaan.

Er is in de tussentijd wel overeenstemming gevonden over de meeste andere pijnpunten, waaronder loonsverhoging en andere zaken die in het voordeel zijn van de rechten van acteurs. Het gaat nu nog puur om het gebruik van AI bij gamepersonages voorzien van stemmen. De studio's waren bereid acteurs om toestemming te vragen wanneer hun stemmen in combinatie met AI gebruikt zouden worden, en ze hiervoor te compenseren, maar dit bleek niet afdoende - de acteurs aangesloten bij SAG-AFTRA willen dat hun stemmenwerk niet misbruikt wordt. Volgens de vakbond hebben de bedrijven daar vooralsnog niet afdoende garantie voor geboden.

Teleurgesteld

Audrey Cooling, die als woordvoerder voor de gamebedrijven die in onderhandeling met SAG-AFTRA waren optreedt, geeft aan: "We zijn teleurgesteld dat de vakbond heeft besloten om weg te lopen terwijl we zo dichtbij een deal waren, en we zijn bereid om onderhandelingen voort te zetten. We zijn het eens geworden over 24 van de 25 zaken, waaronder historische loonsverhogingen en extra beveiligingsmaatregelen. Ons aanbod reageert direct op SAG-AFTRA's zorgen en breidt betekenisvolle AI-beveiliging uit, waaronder een verplichte goedkeuring en eerlijke compensatie voor iedereen die aangesloten is bij de vakbond. Deze voorwaarden behoren tot de sterkste binnen de entertainmentindustrie."

Het is op moment van schrijven onduidelijk hoeveel acteurs precies zullen staken, maar de bond gaf eerder aan ongeveer 2600 mensen binnen het vak te vertegenwoordigen. De staking zou er voor moeten zorgen dat al deze acteurs niet meer bij de bedrijven waarmee onderhandeld werd kunnen werken zolang de staking duurt. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat diverse games in ontwikkeling die stemmenwerk vereisen vertraging oplopen. De staking in Hollywood vorig jaar besloeg meerdere maanden en had een merkbaar effect op de releasekalender van films en series.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error