Grootschalige staking van acteurs in game-industrie begint vandaag
Nieuws

Grootschalige staking van acteurs in game-industrie begint vandaag

Onderhandelingen met gamebedrijven liepen stuk op regels rondom AI-gebruik

In navolging van de staking van acteurs en scriptschrijvers in Hollywood begint er vandaag een staking van (stem)acteurs in de Amerikaanse game-industrie.

Acteursvakbond SAG-AFTRA - ook verantwoordelijk voor de staking in Hollywood - was al meer dan anderhalf jaar in onderhandeling met diverse gamebedrijven, waaronder Activision Blizzard, Epic Games, Electronic Arts, Insomniac Games en Warner Bros. Games. Ook Blindlight, een bedrijf dat stemmen voor grote gamefranchises als Halo, Destiny en The Elder Scrolls heeft geleverd, en Formosa Interactive, dat Call of Duty-games en God of War van stemmenwerk voorzag, maakten onderdeel uit van de onderhandelingen. Volgens voorzitter Fran Drescher zijn de onderhandelingen stukgelopen op het gebruik van AI voor stemmenwerk. Er is dan ook een staking aangekondigd die vandaag van start gaat.

Vorig jaar kwam al naar buiten dat 98,32 procent van de leden van de vakbond in het voordeel van een staking hadden gestemd. Toen werd al gemeld dat er sprake was van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. De onderhandelingen zijn daarna doorgegaan.

Er is in de tussentijd wel overeenstemming gevonden over de meeste andere pijnpunten, waaronder loonsverhoging en andere zaken die in het voordeel zijn van de rechten van acteurs. Het gaat nu nog puur om het gebruik van AI bij gamepersonages voorzien van stemmen. De studio's waren bereid acteurs om toestemming te vragen wanneer hun stemmen in combinatie met AI gebruikt zouden worden, en ze hiervoor te compenseren, maar dit bleek niet afdoende - de acteurs aangesloten bij SAG-AFTRA willen dat hun stemmenwerk niet misbruikt wordt. Volgens de vakbond hebben de bedrijven daar vooralsnog niet afdoende garantie voor geboden.

Teleurgesteld

Audrey Cooling, die als woordvoerder voor de gamebedrijven die in onderhandeling met SAG-AFTRA waren optreedt, geeft aan: "We zijn teleurgesteld dat de vakbond heeft besloten om weg te lopen terwijl we zo dichtbij een deal waren, en we zijn bereid om onderhandelingen voort te zetten. We zijn het eens geworden over 24 van de 25 zaken, waaronder historische loonsverhogingen en extra beveiligingsmaatregelen. Ons aanbod reageert direct op SAG-AFTRA's zorgen en breidt betekenisvolle AI-beveiliging uit, waaronder een verplichte goedkeuring en eerlijke compensatie voor iedereen die aangesloten is bij de vakbond. Deze voorwaarden behoren tot de sterkste binnen de entertainmentindustrie."

Het is op moment van schrijven onduidelijk hoeveel acteurs precies zullen staken, maar de bond gaf eerder aan ongeveer 2600 mensen binnen het vak te vertegenwoordigen. De staking zou er voor moeten zorgen dat al deze acteurs niet meer bij de bedrijven waarmee onderhandeld werd kunnen werken zolang de staking duurt. Dit zou als gevolg kunnen hebben dat diverse games in ontwikkeling die stemmenwerk vereisen vertraging oplopen. De staking in Hollywood vorig jaar besloeg meerdere maanden en had een merkbaar effect op de releasekalender van films en series.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!