Embracer-CEO steekt hand in eigen boezem voor gemaakte fouten
Eerder deze week werd aangekondigd dat het bedrijf zich in drieën splitst
Lars Wingefors, de CEO van Embracer Group, claimt dat veel kritiek die zijn kant op komt terecht is, aangezien hij de nodige fouten heeft gemaakt.
Dat meldde hij in een interview met Games Industry eerder deze week. De kritiek die hij krijgt te verduren voor een "lange lijst" aan fouten heeft er volgens hem voor gezorgd dat er een "pijnlijke" herstructurering van het bedrijf nodig is.
"Ik weet zeker dat ik veel van de kritiek verdien, maar ik vind niet dat mijn team of de bedrijven alle kritiek verdienen. Ik zou veel van de schuld op mij kunnen nemen, maar uiteindelijk moet ik geloven in de missie die we hebben en nog altijd valide is. Dat gaan we nu via deze structuur mogelijk maken."
Hij vervolgde: "Als een leider en een eigenaar moet je soms de schuld op je nemen en erg nederig zijn over het feit dat je fouten hebt gemaakt en je dingen anders had kunnen doen."
Begin deze week bleek dat Embracer Group zich in drieën splitst. Embracer wordt hernoemd naar Middle-earth Enterprises & Friends, een "creatieve krachtpatser op het gebied van AAA-gameontwikkeling voor pc en console". Dit bedrijf blijft diverse IP managen, waaronder de Tomb Raider-, Dead Island-, Metro- en The Lord of the Rings-franchises. Studio's die hieronder vallen zijn onder andere Crystal Dynamics, 4A Games, Warhorse Studios, Eidos Montreal, Flying Wild Hog, Tripwire, Dambuster en Vertigo Games.
Een van de andere bedrijven wordt Asmodee Group, dat zich geheel richt op het uitgeven en distribueren van tabletop-spellen. Tot slot is er Coffee Stain & Friends, een "diverse gamingentiteit gericht op indie-, A/AA- en free-to-play-games voor pc, consoles en mobiel". Hier zullen onder andere Coffee Stain, THQ Nordic, Tarsier en Tuxedo Labs onder vallen. Asmodee Group moet binnen twaalf maanden naar de beurs gaan, en Coffee Stain & Friends in 2025.
Embracer heeft een aantal stormachtige jaren achter de rug. Het bedrijf, dat jarenlang games en studio's opkocht, moest de afgelopen paar jaar diverse studio's weer verkopen en sluiten nadat het een grote investering misliep. De waarde van de aandelen van het bedrijf is sinds 2021 dan ook flink gedaald.