Baldur's Gate 3-studio: 'Ontslagen zijn een fuck-up die vermeden had kunnen worden'
'Geen van deze bedrijven dreigt failliet te gaan'
Baldur's Gate 3-ontwikkelaar Larian Studios heeft zich wederom uitgesproken over de ontslagrondes die sinds vorig jaar veelvuldig in de game-industrie plaatsvinden.
Dat deed publishing director Michael Douse in een interview met Game File, de nieuwsbrief van journalist Stephen Totilo (via Eurogamer). "De ontslagen zijn een fuck-up die vermeden had kunnen worden, echt waar. Daarom zie je de ene na de andere ontslagronde. Bedrijven hebben zoiets van 'Ah, eindelijk. We kunnen nu (mensen ontslaan). Dat willen we al jaren. Iedereen doet het nu, dus waarom wij niet?' Het is misselijkmakend."
Hij vervolgt: "Geen van deze bedrijven dreigt failliet te gaan. Het enige risico dat ze lopen is dat ze aandeelhouders boos kunnen maken. Zo werkt het nu eenmaal. De functie van een beursgenoteerd bedrijf is groei creëren voor aandeelhouders, maar het creëert geen fijn werkklimaat voor werknemers."
Wat Douse betreft is Baldur's Gate 3 deels zo'n succes omdat het bedrijf zich niet hoeft te verantwoorden aan aandeelhouders. "We creëren de games die we willen maken. Als we publiekelijk waren gegaan, hadden we misschien meer geld gekregen, maar het zou haaks staan op de kwaliteit die we willen leveren. Het zou onze games niet beter maken, maar juist gehaaster."
Het is niet voor het eerst dat Larian Studios vocaal is over de ontslagrondes in de industrie. Toen de ontwikkelaar awards won tijdens de Game Developers Choice Awards eerder dit jaar, uitte regisseur Swen Vincke zich ook al negatief over de situatie en haalde hij de "hebzucht" van bedrijven aan als hoofdreden.
Sinds vorig jaar vallen er opvallend veel ontslagen binnen de game-industrie bij haast alle uitgevers en ontwikkelaars. In dit achtergrondverhaal analyseert Gamer.nl de situatie en worden diverse mensen uit de industrie aan het woord gelaten.