70% van ontwikkelaars maakt zich zorgen om houdbaarheid van live-servicemodel
Onderzoek werd onder zeshonderd ontwikkelaars gehouden
Volgens een onderzoek maakt zo'n 70 procent van ontwikkelaars zich zorgen om de houdbaarheid van het live-servicemodel in games.
Het onderzoek werd door Game Developer uitgevoerd. Zeshonderd ontwikkelaars werden tussen februari en maart geïnterviewd en vragen gesteld over zakenmodellen en manieren om geld te verdienen in games.
39 procent gaf aan "zich ietwat zorgen te maken" over de houdbaarheid van live-service-games, en nog eens 31 procent maakte zich zelfs veel zorgen. Een kwart gaf aan geen zorgen daarover te hebben, en 4 procent gaf aan het niet te weten.
De grootste kopzorg voor ontwikkelaars is de mogelijkheid dat spelers interesse in live-service-games verliezen, gevolgd door zorgen over concurrerende live-service-games. Ook de kosten die komen kijken bij het onderhouden van een live-service-game leveren kopzorgen op.
Live-service is een steeds vaker voorkomend verdienmodel dat bij games wordt toegepast. Hieronder verstaan we games die na release nog uitvoerig worden ondersteund met bijvoorbeeld seizoenen of battle passes, om zo hoge spelersaantallen aan te houden en indien mogelijk spelers te verleiden geld uit te blijven geven aan het product. Denk aan franchises als Fortnite, Call of Duty, Destiny, Apex Legends en Grand Theft Auto Online.
Gezien het succes van bovenstaande franchises proberen steeds meer uitgevers en ontwikkelaars op deze trend te springen. Zo gaf Sony Interactive Entertainment eerder al aan twaalf live-service games tot en met maart 2026 uit te willen brengen, al is een deel daarvan al uitgesteld en de The Last of Us-multiplayergame zelfs geannuleerd. Tegelijkertijd leverde de release van Helldivers 2 eerder dit jaar veel succes op. Ook Warner Bros. hamert op het feit dat ze IP's als Harry Potter, Mortal Kombat en Game of Thrones willen combineren met live-service-elementen.