70% van ontwikkelaars maakt zich zorgen om houdbaarheid van live-servicemodel
Gamer.nl
Nieuws

70% van ontwikkelaars maakt zich zorgen om houdbaarheid van live-servicemodel

Onderzoek werd onder zeshonderd ontwikkelaars gehouden

Volgens een onderzoek maakt zo'n 70 procent van ontwikkelaars zich zorgen om de houdbaarheid van het live-servicemodel in games.

Het onderzoek werd door Game Developer uitgevoerd. Zeshonderd ontwikkelaars werden tussen februari en maart geïnterviewd en vragen gesteld over zakenmodellen en manieren om geld te verdienen in games.

39 procent gaf aan "zich ietwat zorgen te maken" over de houdbaarheid van live-service-games, en nog eens 31 procent maakte zich zelfs veel zorgen. Een kwart gaf aan geen zorgen daarover te hebben, en 4 procent gaf aan het niet te weten.

De grootste kopzorg voor ontwikkelaars is de mogelijkheid dat spelers interesse in live-service-games verliezen, gevolgd door zorgen over concurrerende live-service-games. Ook de kosten die komen kijken bij het onderhouden van een live-service-game leveren kopzorgen op.

Live-service is een steeds vaker voorkomend verdienmodel dat bij games wordt toegepast. Hieronder verstaan we games die na release nog uitvoerig worden ondersteund met bijvoorbeeld seizoenen of battle passes, om zo hoge spelersaantallen aan te houden en indien mogelijk spelers te verleiden geld uit te blijven geven aan het product. Denk aan franchises als Fortnite, Call of Duty, Destiny, Apex Legends en Grand Theft Auto Online.

Gezien het succes van bovenstaande franchises proberen steeds meer uitgevers en ontwikkelaars op deze trend te springen. Zo gaf Sony Interactive Entertainment eerder al aan twaalf live-service games tot en met maart 2026 uit te willen brengen, al is een deel daarvan al uitgesteld en de The Last of Us-multiplayergame zelfs geannuleerd. Tegelijkertijd leverde de release van Helldivers 2 eerder dit jaar veel succes op. Ook Warner Bros. hamert op het feit dat ze IP's als Harry Potter, Mortal Kombat en Game of Thrones willen combineren met live-service-elementen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!