70% van ontwikkelaars maakt zich zorgen om houdbaarheid van live-servicemodel
Nieuws

70% van ontwikkelaars maakt zich zorgen om houdbaarheid van live-servicemodel

Onderzoek werd onder zeshonderd ontwikkelaars gehouden

Volgens een onderzoek maakt zo'n 70 procent van ontwikkelaars zich zorgen om de houdbaarheid van het live-servicemodel in games.

Het onderzoek werd door Game Developer uitgevoerd. Zeshonderd ontwikkelaars werden tussen februari en maart geïnterviewd en vragen gesteld over zakenmodellen en manieren om geld te verdienen in games.

39 procent gaf aan "zich ietwat zorgen te maken" over de houdbaarheid van live-service-games, en nog eens 31 procent maakte zich zelfs veel zorgen. Een kwart gaf aan geen zorgen daarover te hebben, en 4 procent gaf aan het niet te weten.

De grootste kopzorg voor ontwikkelaars is de mogelijkheid dat spelers interesse in live-service-games verliezen, gevolgd door zorgen over concurrerende live-service-games. Ook de kosten die komen kijken bij het onderhouden van een live-service-game leveren kopzorgen op.

Live-service is een steeds vaker voorkomend verdienmodel dat bij games wordt toegepast. Hieronder verstaan we games die na release nog uitvoerig worden ondersteund met bijvoorbeeld seizoenen of battle passes, om zo hoge spelersaantallen aan te houden en indien mogelijk spelers te verleiden geld uit te blijven geven aan het product. Denk aan franchises als Fortnite, Call of Duty, Destiny, Apex Legends en Grand Theft Auto Online.

Gezien het succes van bovenstaande franchises proberen steeds meer uitgevers en ontwikkelaars op deze trend te springen. Zo gaf Sony Interactive Entertainment eerder al aan twaalf live-service games tot en met maart 2026 uit te willen brengen, al is een deel daarvan al uitgesteld en de The Last of Us-multiplayergame zelfs geannuleerd. Tegelijkertijd leverde de release van Helldivers 2 eerder dit jaar veel succes op. Ook Warner Bros. hamert op het feit dat ze IP's als Harry Potter, Mortal Kombat en Game of Thrones willen combineren met live-service-elementen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop
Nieuws

Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop

Eigenaren kunnen nu gratis Super Mario Bros.-wekscènes downloaden

Nintendo's vorig jaar uitgebrachte wekker kan nu door iedereen gekocht worden.

De Alarmo werd vorig jaar aangekondigd en ging in oktober in de verkoop via de officiële Nintendo Store. Om Alarmo aan te schaffen via de Nintendo Store, was echter wel een betaald Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Inmiddels is die vereiste komen te vervallen en kan dus iedereen de wekker aanschaffen via de Nintendo Store of deelnemende winkels. De wekker kost 99,99 euro.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

Alarmo heeft motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kunnen gebruikers de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door op te staan. Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over de slaap van de gebruiker bij, zodat men kunt zien hoeveel men beweegt in hun slaap. Ook kunnen er rustgevende geluiden worden aangezet om bij in slaap te vallen.

Overigens heeft Nintendo omdat het vandaag Mario Dag is wekscènes van Super Mario Bros. beschikbaar gesteld om te downloaden voor Alarmo. Dit kan via een gratis update.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Complete SXSW-panel rondom The Last of Us SXSW te zien
Nieuws

Complete SXSW-panel rondom The Last of Us SXSW te zien

Met showrunners Mazin en Druckmann en diverse acteurs, waaronder Ramsey en Pascal

Afgelopen weekend werd er op SXSW te Austin, Texas een panel gehouden over het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us. Dit panel is nu in zijn geheel te zien.

Het panel werd live uitgezonden via internet, en kan hieronder terug worden bekeken. Niet alleen showrunners Craig Mazin en Neil Druckmann zijn aanwezig, ook acteurs als Bella Ramsey, Pedro Pascal en Kaitlyn Dever zijn van de partij. Hoewel er niet veel details over het aankomende tweede seizoen gegeven kunnen geven, zijn er hier en daar toch wat details te horen en praten de acteurs vooral over de samenwerking met hun collega's tijdens de opnames.

Tijdens het panel werd ook een nieuwe trailer voor het tweede seizoen getoond, die onlangs al te bekijken was. Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zijn er vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen verstreken. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!