Shigeru Miyamoto over de complexiteit van Pikmin
Het pas uitgekomen vierde deel moet nieuwe spelers aantrekken
Pikmin-bedenker Shigeru Miyamoto heeft gepraat over het feit dat de Pikmin-reeks nooit gigantisch succes heeft gekend - volgens hem heeft dat te maken met het feit dat de eerdere games in de reeks complex oogden.
De bestverkochte game in de reeks is de Switch-versie van Pikmin 3, waar ongeveer twee miljoen exemplaren van zijn verkocht. Tegelijkertijd heeft Nintendo franchises in huis waar tientallen miljoenen exemplaren van over de toonbank gaan. In een interview op Nintendo's website praat Shigeru Miyamoto - de bedenker van franchises als Pikmin, Mario en Zelda - over deze situatie.
"Er zijn (voor de release van Pikmin 4) die hoofddelen in de reeks uitgekomen, van Pikmin tot Pikmin 3. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom de verkoop nooit enorm is toegenomen, ook al zijn de games zo leuk om te spelen." De interviewer meldt vervolgens dat veel mensen het idee hebben dat de games uitdagend zijn.
Miyamoto: "Ik begrijp dat mensen het moeilijker vinden wanneer dood een belangrijk spelelement is. Maar ik denk dat de relatie met sterfelijkheid juist zo'n sterk aspect van de games is. Als iets onomkeerbaar is, moet je een manier vinden om er voor te zorgen dat dit niet gebeurt. Om er voor te zorgen dat Pikmin niet sterven, moet je goed in 'Dandori' worden (een Japans woord dat inhoudt dat iemand goed is in plannen en efficient werken). Dat maakt deze game uniek."
"Ik denk dat mensen Pikmin vanwege twee redenen moeilijk vinden", zo vervolgt de ontwikkelaar. "De besturing en de diepgang van de gameplay. Ik heb lang nagedacht over hoe we dit juist als interessant kunnen presenteren in plaats van als uitdagend."
Het was dan ook moeilijk om de juiste balans te vinden voor het pas uitgekomen Pikmin 4. "We wilden dat zoveel mogelijk mensen Pikmin 4 kunnen ervaren, maar als het niet genoeg op Pikmin leek, zouden we niet aan de verwachtingen van fans van de reeks voldoen."
De ontwikkelaars van de game leggen vervolgens uit dat er diverse aspecten uit de eerdere games in Pikmin 4 zitten die het spel toegankelijker maken, alsmede nieuwe elementen. Zo is er geen limiet meer aan het aantal dagen die spelers hebben. Daarbij is het hondje Oatchi ook een toevoeging die nieuwe spelers mogelijk aantrekt.
Pikmin 4 kwam afgelopen vrijdag uit op Nintendo Switch. Mensen die twijfelen over een aankoop kunnen eerst een gratis demo downloaden via de eShop. Bastiaan Vroegop gaf in de Gamer.nl-recensie een 8 aan de game: "Pikmin 4 bundelt het beste van alle eerdere delen en neemt de meest gehoorde kritiekpunten weg. Dat levert op papier de beste Pikmin-game ooit op, maar door alle verbeteringen mist de game wel wat urgentie."