Mario Golf: Super Rush is vooral een leuke partygame
Reviews

Mario Golf: Super Rush is vooral een leuke partygame

Ongemerkt is Mario Golf een constante factor binnen Nintendo’s line-up. Eens in de zoveel jaar verschijnt een nieuw deel, dat zich ergens op het spectrum tussen diepgaande golfsimulator en partygame bevindt. In Mario Golf: Super Rush is dat niet anders, al doet de game dit keer minder hard z’n best om een hole-in-one te slaan.

Dat is opvallend en best jammer, want met World Tour voor Nintendo 3DS had Camelot wellicht de meest veelzijdige en complete Mario-sportgame in handen. Het enige wat logischerwijs aan die game ontbrak was een lokale multiplayermodus, iets dat Super Rush wel biedt, ten koste van singleplayercontent.

©GMRimport

Golflegendes

De langverwachte avonturen-solomodus is dan ook meer een oprecht handige oefening voor het echte werk, dan een Golf Story-achtige rpg die een boeiende draai geeft aan de formule. Als een zelfgemaakt Mii-personage reis je met medebeginners door vijf regio’s om je te kwalificeren voor toernooien en uiteindelijk met een gouden medaille naar huis te gaan. Lokale npc’s vertellen hier en daar over geinige golflegendes en vragen of je wel genoeg water drinkt op de golfbaan, met een overkoepelend verhaal dat zeer plotseling tot een ontknoping komt.

Inhoudelijk schotelt de modus een handvol uitdagingen voor, waaronder het lekker uitdagende cross-countrygolf - waarbij je bijvoorbeeld veertig slagen hebt om zes holes in een groot landschap te voltooien - en een aantal korte eindbaasgevechten. Tijdens bepaalde weersomstandigheden, zoals vervelende bliksem of stortregen, is het aan te raden een specifieke club of bepaald kledingstuk met gameplayvoordelen aan te schaffen in de lokale golfwinkel van Toad. Niet constant de bunker inslaan omdat de bliksem je treft maakt het Wervelwoudtoernooi immers een stuk draaglijker.

Bovendien kent de game een leuk progressiesysteem waarbij je ervaringspunten spendeert aan aspecten als slagkracht en balcontrole, om de statistieken van jouw Mii naar je hand te zetten. Die progressie is daadwerkelijk merkbaar gedurende het verhaal en is de voornaamste reden om het volledig uit te spelen.

Nergens weet de game namelijk te verbazen met de in potentie oneindige hoeveelheid mogelijkheden in het Mushroom Kingdom. Zowel binnen als buiten de avonturenmodus ontbreekt het aan creatieve minigames of absurde situaties die je verwacht van een Mario-sportgame. Geen uitdaging met willekeurige clubs en itemboxen of waarbij je sterren verzamelt; op bovengenoemde uitdagingen na speel je vooral potjes golf, waarbij de game je spelenderwijs introduceert aan de twee belangrijkste elementen van de game: regulier golf en het vernieuwde Speed Golf.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verfijnd en rustgevend

De reguliere golfmodus is nog altijd een opvallend serieuze weergave van de sport. Hoewel Mario Golf namelijk regelmatig wordt afgeschilderd als ‘leuk voor feesten en partijen’, is de reeks inmiddels uitgegroeid tot een vrij diepgaande golfgame. Super Rush verfijnt het systeem van World Tour door de slagbalk, waarmee je onder andere de slagkracht bepaalt, logischer in te delen en effect geven aan de bal eenvoudiger te maken. Het duurt even om ook factoren als hoogteverschillen, wind, top- en backspin onder de knie te krijgen, maar wie even de tijd neemt, kan een leuk balletje slaan. Speel je de game dan toch solo, dan kan de omgeving scannen en eindeloos wikken en wegen over de volgende slag heerlijk rustgevend en bevredigend zijn.

Mario Golf blijft anderzijds ook het type game dat vriendschappen op de proef stelt omdat iemand het voor elkaar krijgt om de bal van tweehonderd meter op onmogelijke wijze in de hole te slaan, of met een van de verschillende superslagen alle andere ballen van de green veegt. Super Rush is dan ook bij uitstek een multiplayergame en levert soms ouderwets hilarische taferelen op.

©GMRimport

Chaos voor twee

Olie op het vuur is de vernieuwde Speed Golf-modus, waarbij Mario en kornuiten de bal slaan en er vervolgens zo hard mogelijk achteraan rennen voor de volgende slag. Onderweg kun je anderen lekker stangen door ze aan de kant te beuken of met de titulaire Super Rush anderen plat te walsen of te bombarderen, rekening houdend met je uithoudingsvermogen. Helaas ontbreken objecten als bananen en bommen om voor een Mario Kart-waardige chaos te zorgen, maar voor velen is de stress die bij het rap aanleggen van je slag komt kijken al genoeg. Elke extra slag kost je dertig seconden, een te hoge tijd kost je punten en daardoor kun je uiteindelijk de felbegeerde overwinning mislopen.

Die totale chaos is er overigens wel in de Vlaggenjacht-modus, kortgezegd een battle royale in een arena met negen holes en tal van obstakels. Wie als eerste drie holes permanent verovert – waarna ze verdwijnen en de rest dus niet meer kan scoren – wint. Vooral de ‘technische’ variant van de modus is een bijzonder leuke extra. Chomps, bewegende muren en bruikbare bommen maken jou en anderen op voortreffelijke wijze het leven zuur. Er is eigenlijk niks technisch aan het spel dat erbij komt kijken, maar verdraaid als het niet leuk is.

©GMRimport

©GMRimport

Een kleine smet op de anders zo leuke toevoegingen is het feit dat beide modi, in tegenstelling tot de reguliere golfmodus, lokaal slechts met twee spelers gespeeld kunnen worden. Om te compenseren beschikt de game over een online multiplayermodus die vooralsnog uitstekend lijkt te werken, maar enigszins jammer is het wel.

Had gekker gemogen

Zo zijn er wel meer aspecten die aantonen dat er soms meer had gezeten in Super Rush. Het aanbod aan banen is met zes stuks (waarvan één ‘beginnersbaan’) niet alleen opvallend mager, visueel en inhoudelijk laten sommigen ook te wensen over. De meeste banen zijn thematisch vergelijkbaar en steken daarom wat saai af tegen de soms uitbundige onderwater- en fantasiebanen die Camelot ons in het verleden voorschotelde. Het had gewoon wat gekker gemogen, en dat is het op pakweg twee banen na bepaald niet.

Die pijn wordt overigens verzacht door de belofte van meer gratis content, in tegenstelling tot de betaalde dlc van het voorgaande deel. Bezitters kunnen in ieder geval een variant van New Donk City uit Super Mario Odyssey en meer banen en personages verwachten. Sympathiek, maar dus ook hard nodig.

©GMRimport

Uiteindelijk doet Mario Golf: Super Rush dus niet al te hard zijn best om het beste deel uit de serie te worden. Dankzij de verrassend diepgaande golfmechanieken en het vernieuwde Speed Golf komt het vooral als partygame goed uit de verf, een ervaring die we, toegegeven, alweer achttien jaar geleden voor het laatst meemaakten. Als dat genoeg voor je is, dan is Super Rush een leuke zomergame waar je oprecht mee tot rust kunt komen óf mee kunt lachen.

Mario Golf: Super Rush is vanaf 25 juni beschikbaar voor Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

Dankzij een combinatie van diepgaande golfmechanieken en chaotische gameplay komt Mario Golf: Super Rush vooral als multiplayergame goed uit de verf. Het ontbreekt wel aan creatieve solocontent en banen die de mogelijkheden van het Mushroom Kingdom benutten.

Plus- en minpunten
  • Lekker diepgaande gameplay, Speedgolf en vlaggenjacht zijn leuke toevoegingen, goede partygame
  • Solocontent valt tegen, weinig (boeiende) banen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!