Favorieten: Stellar Blade was mijn springplank voor soulslikes
Achtergrond

Favorieten: Stellar Blade was mijn springplank voor soulslikes

Heeft meer om het lijf dan gedacht

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Luuc met Stellar Blade.

Wanneer iemand een soulslike mijn kant op schuift, bedank ik altijd vriendelijk. Over de jaren heb ik geregeld zitten pootjebaden om te zien of ik games als Bloodborne, Elden Ring en de andere spellen van FromSoftware wel aan zou kunnen. Veel training, geduld en frustratie bracht me vaak langs de eerste twee tot drie bazen, waarna ik de handdoek in de ring gooide. En toen was daar dit jaar ineens Stellar Blade.

Geen soulslike

Toegegeven, Stellar Blade is geen ‘echte’ soulslike. Het spel van Koreaanse ontwikkelaar Shift Up is eerder een hack ‘n slasher met wat spelmechanieken die in soulslikes ook veel gebruikt worden. En dan gaat het niet alleen om het rusten bij een kampvuur om je levensbalk weer vol te krijgen en de bijbehorende reset van vijanden in de spelwereld.

Stellar Blade’s vechtsysteem zet het pareren van aanvallen centraal. Zo bouw je Eve’s Beta Gauge op, wat je nodig hebt om speciale aanvallen te lanceren. Natuurlijk moet je de patronen van vijanden en bazen goed leren, want anders is het vrij snel met je gedaan. Het is bekende kost voor de doorgewinterde soulslikeliefhebber, maar de eerste uren waren voor ondergetekende alles behalve gemakkelijk.

Gelukkig wist het begin van Eve’s strijd tegen de Naytibas genoeg te boeien om me te motiveren door te blijven vechten. Om beter te worden en mezelf uit te dagen daadwerkelijk de patronen te leren van de verschillende soorten monsters die van deze postapocalyptische wereld hun thuis hadden gemaakt.

Niet de beste, wel de meest relaxte

Het verhaal van Stellar Blade wordt naarmate je verder speelt nooit fantastisch. De wendingen zie je aankomen, het schrijfwerk is hier en daar tenenkrommend en de Engelse stemmen slaan ook wel eens de plank mis. Vanuit narratief oogpunt is het dus niet de beste game van het jaar, maar gelukkig maakt het hierboven omschreven vechtsysteem onwijs veel goed.

Toch is het vooral de combinatie met kleine elementen uit de spelwereld zelf die het ook een hele relaxte game maken. Tussen de pittige gevechten waarbij je met samengeknepen billen zit door, zet Shift Up een atmosfeer neer waarvan je alleen maar tot rust kunt komen. Enerzijds komt het door die kampvuren waar je Eve ook nieuwe vaardigheden kunt leren. Anderzijds weten de melodieuze tonen van de K-Pop-achtige soundtrack je constant te ontspannen, terwijl je op zoek bent naar één van de vele soorten frisdranken die als verzamelobjecten door de levels verspreid zijn.

Laat dat laatste nou precies één van mijn favoriete aspecten zijn van Stellar Blade, gezien ik net een paar weken terug was uit Japan toen de game eind april verscheen. In Tokio, Kyoto en Osaka kon je je kont niet keren zonder een frisdrankautomaat te zien. Ieder blikje dat ik als Eve verzamelde en terugbracht naar de speciale frisdrankautomaat in Xion, bracht me weer even terug naar mijn reis door dat prachtige land. En dat hielp me met ontspannen.

Springplank naar FromSoftware-games

Juist dat leren ontspannen is wat me door Stellar Blade heen heeft geholpen, want gedurende mijn dertig uur met de game vond ik baasgevechten zelden gemakkelijk. Telkens ging ik door tot op het tandvlees om een Alpha Naytiba te verslaan. En als het niet lukte, kwam ik mede door de muziek weer snel tot rust om opnieuw de strijd aan te gaan.

Nadat de aftiteling over het scherm scrolde, was de euforie ongekend. En in mijn achterhoofd begon ik me gelijk af te vragen: kan ik nu een FromSoftware-game aan? Die vraag probeerde ik onbeantwoord te laten, maar enkele dagen later dook ik opnieuw in Elden Ring. Het was poging drie en die klikte, want ik wist mezelf dik negentig uur te verliezen in de openwereldgame.

Tenminste, tot ik opnieuw op vakantie ging voor bijna een maand en het avontuur daarmee abrupt op pauze werd gezet. Een pauze die nog altijd niet voorbij is, maar ondertussen is wel nog een andere soulslike-achtige game aangepakt: Black Myth Wukong.

Toch: onder aan de streep heb ik al die andere mooie virtuele avonturen te danken aan Stellar Blade. Het was die game, waarin je de overgeseksualiseerde Eve in allerlei weinig verhullende pakjes kunt hijsen, die me liet inzien dat ik soulslikes prima aan kan. En daarvoor ben ik Stellar Blade ontzettend dankbaar.

 Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Bluepoint en Bend hoorden via de pers over annulering van liveservicegames'
Nieuws

'Bluepoint en Bend hoorden via de pers over annulering van liveservicegames'

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Starfield en Diablo 4 komen ook naar Nintendo Switch 2
Nieuws

Gerucht: Starfield en Diablo 4 komen ook naar Nintendo Switch 2

Microsoft zou flink wat games voor de nieuwe Nintendo-console in petto hebben

Volgens nieuwe geruchten brengt Microsoft ook Starfield en Diablo 4 naar de pas onthulde Nintendo Switch 2.

Dat claimt insider eXtas1s (via Insider Gaming), die wel vaker op voorhand correcte informatie lekt. Volgens hem verschijnen Diablo 4 en Starfield beiden dit jaar op de Switch 2.

Daarnaast noemde hij ook andere games van Microsoft waar eerder al geruchten over gingen, zoals Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator 2024. Ook noemde hij een Switch 2-release van Fallout 4 en had hij het over een nieuwe Call of Duty-game. Microsoft is verplicht om Call of Duty tien jaar lang naar Nintendo-platforms te brengen door afspraken die rondom de overname van Activision Blizzard zijn gemaakt.

Afgelopen week gaf gamejournalist Pedro Henrique Lutti Lippe al aan dat Microsoft naar zijn weten meer Nintendo Switch 2-games in ontwikkeling heeft dan andere uitgevers. "Ik kan nog geen details geven, maar van alle bedrijven die Switch 2-games maken, komt de grootste lijst met bevestigde games van Microsoft. Er zijn letterlijk meer games van Microsoft voor Switch 2 in ontwikkeling dan van elk ander bedrijf, in ieder geval voor zover ik weet. Het is véél, héél veel." En onlangs gingen er ook geruchten dat Microsoft ook Halo: The Master Chief Collection en Microsoft Flight Simulator 2024 naar Switch 2 en PS5 wil brengen

Microsoft brengt steeds meer spellen die voorheen exclusief voor Xbox waren naar andere consoles. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld Grounded en Pentiment uit op Switch, en die games kwamen samen met Hi-Fi Rush en Sea of Thieves ook naar PlayStation 5. Inmiddels zijn ook games als Doom: The Dark Ages, The Outer Worlds 2 en Indiana Jones and the Great Circle bevestigd voor PlayStation 5.

Nintendo deed de Nintendo Switch 2 afgelopen week officieel uit de doeken. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is, wordt duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond.

De Nintendo Switch 2 moet ergens in 2025 uitkomen - vermoedelijk na 1 juni, aangezien er tot die datum wereldwijd diverse hands-on-evenementen worden gehouden, ook in Zaandam. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!