F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht
Reviews

F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht

Triomf in de Formule 1 vraagt een naadloze samenhang tussen technologische innovatie, strategisch inzicht, racetalent en mentale veerkracht. De sport leent zich uitstekend voor een managementgame, maar dan moet ‘t wel verder gaan dan knetterende motoren en meer van dat soort pracht en praal.

F1 Manager 2022 is de mooiste en best klinkende managementgame die er is. Van filmische camerastandpunten en hitte die boven het asfalt uitstijgt tot knetterende hybridemotoren: de representatie van de Formule 1 is weergaloos.

Hierdoor geeft het gelijk ontzettend veel voldoening om als teambaas van een willekeurig F1-team aan de slag te gaan. Zelfs al rijd je eenzaam in de achterhoede van het veld, dan nog is het indrukwekkend om te zien hoe een coureur jouw teamorders vertaalt in een zichtbaar agressieve (of juist behoudende) racestijl. Je keuzes hebben duidelijk effect, niet alleen qua statistieken en rondetijden, maar ook op het circuit. 

©GMRimport

Geestdrift 

F1 Manager 2022 gebruikt de vergaarde licenties zo ten volste. Ben je bijvoorbeeld teambaas van Alpine en communiceer je met Alonso, dan antwoordt hij op de typisch geestdriftige manier die we van de Spaanse coureur gewend zijn. Maar coureurs kloppen ook aan de deur als banden aan het einde van hun latijn zijn: Lewis Hamilton klinkt dan altijd een beetje droevig, terwijl Yuki Tsunoda in duidelijke taal laat merken dat het tijd is voor een pitstop. Deze audio-opnames zijn afkomstig uit bestaande races, wat een ongekend gevoel van authenticiteit met zich meebrengt. I n Formule 1-games, maar ook in andere sportgames, is de grens tussen de werkelijkheid en de digitale representatie nog nooit zo expliciet opgezocht.

Dit maakt het eerste seizoen van F1 Manager 2022 een feest: de crashes zijn spectaculair, het oog voor audiovisuele details is ongekend en voice-overs herhalen zich niet al te vaak. 

©GMRimport

Schoonheid boven strategie 

Naarmate je langer speelt kom je er wel achter dat het als managementgame behoorlijke steken laat vallen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een eigen jeugdopleiding te beginnen. Hierdoor loont het zich nauwelijks om coureurs te scouten: als je al twee coureurs en een reservecoureur onder contract hebt, heeft het eigenlijk geen zin om verder te scouten. Je kunt immers niemand anders contracteren – ook niet voor het volgende seizoen – of een Formule 2- of 3-coureur zich op een bepaalde manier laten ontwikkelen. Dit haalt gelijk een gevoel van progressie weg. Aan een team van de toekomst bouwen beperkt zich daardoor tot het voorbereiden op nieuwe reglementen of het uitbreiden van je windtunnel.

Daarnaast is de communicatie met je team vrijwel volledig gebaseerd op het onderhandelen over contracten en teamorders vlak voor en tijdens de race. Hoewel dit goed is uitgewerkt, is het zo nauwelijks mogelijk om daadwerkelijk een team op te bouwen dat voor elkaar wil strijden of een strategie voor de langere termijn uit te stippelen. In games als Football Manager wordt inmiddels al een jaar of tien ingezet op mentale aspecten van de sport: hoe voel je je? Hoe ga je om met druk? Wat is nodig voor een winnaarsmentaliteit? Hoe werk je goed samen? Gezien Formule 1 op meerder fronten een teamsport is, is het zonde dat deze elementen schitteren door afwezigheid. Hierdoor houd je je vooral bezig met de bandenstrategie en het aanbieden van nog hogere contracten, in plaats van je team een specifieke identiteit te geven.

©GMRimport

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de afstelling van je bolides. Tijdens de vrije trainingen doe je steeds wat meer kennis op over het circuit en de nieuwe onderdelen aan je wagen. Op basis hiervan geven je coureurs aan waar nog verder aan gesleuteld kan worden. Eigenlijk is dit het perfecte uitgangspunt voor een managementgame: door te experimenteren ontdek je nieuwe mogelijkheden en ontwikkel je je langzaam tot het beste team op het circuit. De uitwerking in F1 Manager 2022 is alleen vrij oppervlakkig. Hoewel je de afstelling zelf kunt bepalen, lijkt de handeling die je het vaakst uitvoert op een soort minigame. Je draait aan een aantal schuiven (die bijvoorbeeld je voorvleugel of sidepods representeren) om zo te voldoen aan de wensen van je coureur. Van strategie hoef je geen kaas gegeten te hebben.

Enerverend op het circuit; oppervlakkig in het paddock 

Dit zijn slechts voorbeelden van de beperkingen waar je al gauw tegenaan loopt. Je kunt bijvoorbeeld ook niet van team wisselen; er zijn geen sprintraces; de zachte en harde banden leiden nauwelijks in verschillende rondetijden; en door DRS is het bijna onmogelijk om weg te rijden bij achterliggers. Als managementgame laat F1 Manager 2022 daardoor flink wat steken vallen. 

©GMRimport

Daar staat tegenover dat niet alleen de representatie van de sport weergaloos is, maar ook dat de actie op het circuit spectaculair en spannend is. Regelmatig krijg je te maken met een plensbui of safety car aan het einde van de race, met meerdere inhaalmogelijkheden tot gevolg. Door op de juiste momenten je coureurs aan te sporen om geen brandstof te besparen en alles op de aanval te zetten, kun je zo vlak voor de finish nog een plekje of twee winnen.

Door deze continue spanning is F1 Manager 2022 op het circuit enerverend en verrassend. Neem je daar genoegen mee, dan kun je hier best een paar seizoenen op teren. Zoek je echter een managementgame die strategisch inzicht en een lange adem vereist, dan kom je bedrogen uit.

F1 Manager 2022 is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X gespeeld.

Oké
Conclusie

F1 Manager 2022 is een aardige poging om de koningsklasse van de autosport te vertalen naar een managementgame. Het gebrek aan diepgang zorgt er wel echter voor dat je na een seizoen of twee de pitstraat graag weer verlaat.

Plus- en minpunten
  • Waanzinnige audiovisuele representatie van F1; , vaak spannend tot de laatste ronde; , toegankelijk op zowel pc als consoles
  • Nauwelijks diepgaand; , je keuzes vragen weinig strategisch inzicht

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!