DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes
Reviews

DualShock 4 Back Button Attachment – twee knoppen voor drie tientjes

De DualShock 4 Back Button Attachment voegt twee knoppen toe aan de achterkant van de PlayStation 4-controller. Dit klinkt aan de ene kant als een wel heel specifieke behoefte, maar misschien is dit wel precies wat er miste aan je PlayStation 4-gameervaring…

Extra knoppen op de achterkant van je controller is niets nieuws: de prachtige Elite-controllers van Xbox hebben het al sinds hun eerste uitvoering en er zijn legio andere merken die ermee aan de haal zijn gegaan. Scuf Gaming bijvoorbeeld heeft er praktisch haar paradepaardje van gemaakt, de Elite-controller van Mojo kent middelvingerknoppen, Thrustmaster experimenteerde her en der wat met back buttons en dan zijn er nog de hulpstukken, zoals de Strike Pack FPS Dominator van Collectiveminds. Maar nu Sony er eentje op de markt heeft gebracht moeten we natuurlijk wel even opletten, want het Japanse bedrijf heeft door het succes van de PS4 het imago dat ze precies weten wat gamers willen.

©GMRimport

Erop klikken en klikken maar

De DualShock 4 Back Button Attachment is een vrij eenvoudig hulpstukje dat je misschien niet metéén succesvol op je controller klikt (je bent niet de eerste die aanvankelijk probeert hem in de micro-USB uitgang te stoppen), maar desalniettemin met een minimum aan ruimtelijk inzicht te bevestigen is. Je hebt twee ‘klikkers’ onder je middelvingers als je de met Back Button Attachment uitgeruste DualShock 4 beetpakt, waar je bijna alle functionaliteiten onder kunt programmeren die de PS4-controller rijk is.

Dit programmeren doe je met een indrukwekkend ogende display op de accessoire zelf waar een enkele knop onder schuilgaat, plus de back buttons zelf, en biedt de mogelijkheid drie verschillende profielen in te stellen. Je scrollt door de verschillende knoppen met de klikkers, drukt nogmaals op de displayknop voor bevestiging en binnen seconden heb je de attachment ingesteld Eenvoudig in gebruik dus, maar het nut ervan is een ander verhaal.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben

-

Bedenkelijk in z’n nut

Ik noem de knoppen van de DualShock 4 Back Button Attachment niet voor niets ‘klikkers’, want ze voelen niet aan als de normale actieknoppen en hebben evenmin de variabele weerstand van de R2- en L2-triggers. Het is dan ook niet aan te raden ze te gebruiken als gasknop in een racegame of als trekker van je vuurwapen in een schietspel. Ze doen echter prima dienst als vervanger voor bijvoorbeeld de L3 in Call of Duty, want er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die moeite hebben met het indrukken van een analoge stick om te kunnen rennen.

Het leek mij ook handig om de DualShock 4 Back Button Attachment te gebruiken in Assassin’s Creed: Odyssey. Ik wilde de Option- en Touchpad-knoppen op de nieuwe knoppen programmeren, zodat ik een snellere manier had om de map en quests te bekijken. Het vervangen van Option was geen probleem, en het is best fijn om geen onhandige beweging met m’n duim meer te hoeven maken om die in te drukken, maar in plaats daarvan simpelweg een tikje met m’n middelvinger te geven. De Touchpad-knop daarentegen kan niet worden ingesteld op de DualShock 4 Back Button Attachment. Dat is op zich logisch, want het vlak dat oorspronkelijk bedoeld was om functies toe te bedelen aan ‘swipe’-bewegingen met de duim, is natuurlijk meer dan alleen een knop. Toch is het een beperking van een hulpstuk dat al vrij bedenkelijk is in z’n nut.

©GMRimport

Wennen aan de toekomst

De DualShock 4 Back Button Attachment is vast een oplossing voor een probleem, maar ik vraag me af hoeveel mensen met iets dergelijks worstelen. Natuurlijk, er zijn e-sporters die dit vast fijn vinden, maar hebben die niet allang een andere controller gekocht met back buttons? En mocht je je echt zo ergeren aan de L3-sprint in Call of Duty, heb je vast ook allang naar alternatieven gekeken.

Als je echt zó gehecht bent aan de DualShock 4, dan zijn deze extra knoppen helemaal niet gek om te hebben. Maar je moet wel 30 euro neertellen voor de Back Button Attachment, waardoor de totale kosten van een PS4-controller al rond de 90 euro komt te liggen. Voor dat geld heb je bijvoorbeeld ook een Nacon Revolution Pro Controller 2, die zelfs vier back buttons heeft. Eigenlijk is de DualShock 4 Back Button Attachment een tijdelijke oplossing voor een gebrek dat de DualShock 5 hoogstwaarschijnlijk niet meer heeft. Wanneer je hier 30 euro voor neerlegt ben je in feite alvast aan de toekomst aan het wennen, iets dat in de algemene zin geen slecht idee is, maar wat dit geval betreft misschien wat te voorbarig.

Conclusie

©GMRimport

Pluspunten:

  • Voegt twee prima klikkers toe aan de DualShock 4

  • Makkelijk op de controller te bevestigen

  • Makkelijk te programmeren

Min:

  • Bedenkelijk in z’n nut

  • Niet alle knoppen zijn programmeerbaar

  • Genoeg interessantere alternatieven

  • Lang niet zo fijn in gebruik als de pedaaltjes van bijvoorbeeld een Xbox Elite controller

  • Mogelijk een tijdelijke oplossing totdat de DualShock 5 er is

Door Wouter Brugge

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error